AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
14.293

Köpråd max 60 000kr

Sida 1 av 3
Hej forumet, väntar tillökning och letar efter någon bil som kan passa familjen. Budget är angiven i rubriken och kan sträcka mig +10 och rätt bil dyker upp.

Jag vill helst undvika en kombi så dom bilar jag tittat på idag är Bmw 320i 2005-2007, Volvo S40 1,8f, Saab 9-3 1,8t Bio 2008-. Dagens barnvagnar blir väldigt smidiga ihopfälld så det bör få plats med en vagn + en resväska. Trångt med bilbarnstol det vet jag inte.

Det skulle vara intressant med åsikter och erfarenheter kring både ang bilmodeller eller förslag på annat. Gärna om det avrådes från en visst märke eller modell.
Jag kan tillägga att jag helst vill ratta en Bmw.

Tack på förhand.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
E90 320i verkar som ett givet val i prisklassen...
Passa dej för tomhylsor bara. Finns en del såna av de första årsmodellerna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eller en tokfin E39:a!

Mycket bil för pengarna.

Jag skulle satsa på en bil som är uttagen efter 1/1 2004, för då är det 12 års rostskyddsgaranti.

Troligen är det nog i princip bara (relativt få) kombimodeller som är uttagna efter det datumet iofs.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tillökning som i första barnet eller ytterligare ett?

Ett tips är att kolla vagn och se om ni hittar en som klarar kraven. Vagnar som är bra till vardags men även små när dom är hopfällda är i regel lite dyrare än de andra, vilket då kanske käkar en del av bilbudgeten?

Vi har haft kombi sen ungen föddes och har trots det fått packa i framsätet flera gånger när vi har åkt iväg över helgen. Underskatta inte packutrymme när det kommer till barn.

Trångt med bilstol blir det oavsett sedan eller kombi.
Azkikr, något specifikt på vad jag ska akta mig för?

Johan B håller med dig om att e39 är mkt bil för pengarna och även en av dom snyggaste bilarna Bmw tillverkat. Gott om plats dessutom :)

dd88 ytterligare ett barn, första är 9år.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bättre att skaffa en smidig paraplyvagn att ha för de tillfällena. Jag åker Sedan med två småbarn och det är inga problem.

Strikt ekonomiskt är V50 1.8F ett av de bästa köpen i den prisklassen. Låg skatt, låg försäkring, hållbar och med svinbillig service. Dock är den olämplig om man kör mycket motorväg (bullrig i hög fart) och mer än 1500 mil per år för då måste den servas 2ggr/år.

E39 ligger på en helt annan nivå skatt, försäkrings- och underhållsmässigt. Trevligare bil absolut dock. Så länge man hittar en rostfri vilket blir allt svårare.

-------
//Lövet
Andreas jag har tittat på v50 som alternativ och håller med dig om låga ägandekostnader. Får man plats med en barnvagn i en s40 så väljer jag hellre det. Får basera bagagetutrymmet efter en vanlig barnvagn. Såg även att skatten på en e39 520i ligger på en ca 2700kr, så det faller bort.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
S40 har ett hyffsat bagage men öppningen är väldigt liten. Det blir lite mer pyssel att få in grejerna bara.

-------
//Lövet
Fint! :)
Varför öht titta på sedan om du har familj?
En sedan typ S40 är att skaffa sig problem om man vill ha en någorlunda praktisk bil.

Hade heller inte valt en E39 mtp uh-kostnader och rost.

Mitt val hade varit en E91 320i-325i Touring. Se till att bilen har minst komfortpaket och övrig utrustning du önskar.

Alternativet är Volvo V70 eller V50 om du bara är ute efter en transportör.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Varför ingen E60 ?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Vad jag menade är att du ska kolla utrustningen.
Comfortpaketet är grundkravet.
Sen är sportstolar ett rejält plus, men ovanligt bland de billigaste bilarna, som du kollar på om man ser till din budget.

Jag skulle också rekommendera en E91 före E90, men dom är generellt dyrare.

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Glöm inte att vi pratar 60 tusen nu. Varken E60 eller E90 är nere i de pengarna om det ska vara fina bilar med någorlunda rätt utrustning. V50 däremot går att hitta där och S40 ännu enklare (men det har sålts betydligt färre).

-------
//Lövet
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jodå, det går att hitta E90 för 60-70kkr:
Länk
Länk
Länk
En kombi: Länk
Tack för åsikter och svar. Skrev tidigare att jag helst vilja slippa en kombi av den anledningen att jag tycker inte om kombi. Blir situationen så att man måste ha en kombi så är det en annan sak. I dag är även barnvagnarna smidiga ihopfälld.
Dessutom gör vi max en bilresa per år norröver och fullt i bagage blir det knappt då.

Blir något av dessa två:

Bmw e90 2005-2007
Volvo s40 1,8F
ingen långmilare dock.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
azkir: Jodå, jag är medveten om att det går att hitta enskilda exemplar. Men då har de gått 17-20 tusen mil. Den för 73' tror jag inte det går att pruta 13' på.

-------
//Lövet
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Länk

Den bästa 320i på blocket hittills (?)
Den för 73 ser fin ut men håller med Andreas att svårt att pruta den till 60. Jag skrev att jag kunde sträcka mig +10 till men då ska det verkligen vara ett kap i mina ögon.

8 ägare, vet att i verkligheten är det brukare och hur bilen är skött som är det väsentliga men gillas inte hos mig iallafall.

Den där grå för 62 tycker jag är fin, gått längre men verkar välskött. Prisbild?
Stanic har sett den. Bra pris, färgen lockar mig inte.
Den här färgen gillar jag skarpt, dock är priset över min budget.

Länk
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Det är ingen BMW, den är inte sportig och det är en kombi... Dagens tråktips mao: Mercedes B klass (W245) Den är snål, billig i drift (om du hittar en bra verkstad som inte är MB org) väl hopskruvad och sjukt praktisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.