|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
I 320 E9x är det trångt med babyskydd/barnstoll och barnvagn. Om jag sätter barnstolen fram måste sätet skjutas bak så det blir trångt att sitta bakom. Jag kan inte ha barnstolen bakom mig själv när jag kör, då måste jag sitta för långt fram. Även babyskyddet gav samma problem. Då valde jag ändå så "små" stolar som möjligt till barnet, finns de som tar upp betydligt mer plats. För oss har inte detta varit ett stort problem då min fru inte är så lång och vi har ett ett barn. med två barn och två långa vuxna blir det värre. Håller inte med om att moderna barnvagnar är små - tvärtom! Ökade krav på säkerhet samt modenycker har gjort de flesta vagnar stora även som ihpfällda (åtmisntåne om du vill ha "riktiga" hjul på vagnen som fungerar utomhus på vintern. Paraplyvagn är en annan sak, men lämpar sig inte till nyfödda. En V50 är möjligen ännu mer trång i baksätet, och liknande bagage så jag ger det tråkiga rådet att köpa en större och då tristare bil för budgeten eller öka på budgeten och köp stort och fint. (För 60K i inköp bör driftskostnaderna noga övervägas eftersom du snabbt lägger 60K till i soppa, skatt, försäkring, service, reparationer) Lycka till med familj och bil! |
|
|
Tråktipset nr1 men som sannolikt är bland det mest prisvärda man kan frakta en familj i är V70 2.0F. Ingen höjdare för snabb motorväg men annars bra på det mesta. Dessutom rostar den inte och kamkedjan går inte sönder som på 320. Jag skriver dock inte under på utrymmeshetsen riktigt. Jag har två barn som är 1 och 3 och har aldrig känt behovet av så stor bil som V70 eller 5-serie Touring. Nuvarande 5-serie är en sedan och det funkar bra till nästan allt vi utsätter den för. Förutom typ julafton när bilen är fylld av julklappar, extrasängar och annat mög. ------- //Lövet |
|
|
V70 2,0f (inte för jag vill ha kombi) var det första jag tittade på innan jag såg på nätet att man kunde få plats med en barnvagn i en e90. Åkte dessutom till Volvohandlare i stan och provkörde och den gick helt ok och man har gott om utrymme samt satt bra. Men återgår jag till behovet av en kombi VI skulle ha så är det minimalt. Är verkligen kamkedjorna på 320i 2005-2007 stort problem? |
|
|
Nej. Det är på dieselmotor i 320d som det är stora problem.... N46an i 320i har väl också haft lite problem, men inte som föregångaren N42. Jag skulle slagit till på en 320 E91 om jag inte var torsk på raka sexor... :) Jonas |
|
| Är man intresserad av en V70 2.0F ska man nog försöka låna en sån nån dag och se om man verkligen står ut med motorn. Körde rätt mycket 2.0F när dom kom och kan nog inte se att jag varit med om nån tristare motor. Orkeslös och rejält törstig om man kör på etanol dessutom. | |
|
e90 INNAN facelift Är det samma fyra i 318i som i 320i? Trodde faktiskt 320i hade en sexa. |
|
|
Det var E46 som var sista 3-serien som hade 6:or i 320i. I E9X är det fyror... E90 är ingen stor bil om man skall ha bilbarnstol och barnvagn! Jag tycker att E39:an (touring) och Santa Fe:n (SM - 2003) är i minsta laget...och då har vi bara ett barn på snart två år. Blir ofta att man får packa prylar vid passagerarplatsen fram, när man fyllt bagaget med vagn och diverse tillbehör - detta gäller långresor (och vilken av bilarna som helst). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E90 pre-facelift så är det 4-cylindriga N46 i både 320 och 318. En helt ok motor men står sej förstås slätt mot 6-cylindriga n52 i 325 och 330. Jonas |
|
|
Man blir lite rädd när man läser diverse trådar om n46. Är det verkligen så illa med kedjan? Det är inte en tråd utan flera så man kan inte skylla på något "måndagsexemplar" |
|
|
Det är dock en rätt vanlig motor som tom fortfarande tillverkas i X1 18i... Jonas |
|
| Audi A6 C6 2005-> verkar stå lite lägre i pris jämfört med E60 Länk (scrolla förbi C5'orna i toppen) | |
| S80N eller 9-5? Säkra, trygga och rymliga. | |
|
Skulle säga Saab 9-5 Aero 04-05. Där får du en fin bil med ca 10-16k mil för 40k . Ingen superrolig bil men oslagbar om man ser till vad man får för pengarna !! Se bara till at hitta en 100% rostfri 04/05 med den uppgraderade vevhusvent:en ! //Henrik |
|
|
Det här kanske kan vara nått;) Länk EB |
|
|
9-5 är "mycket bil" för pengarna men inget du ska titta på om du vill ha en problemfri bil. Oj så mycket småfel det är på dem vid det här laget. Pixelfel, slitna bussningar och dämpare, glapp, oljeläckage samt inte minst rost. Finns det ett hundben på en 9-5 pre-facelift som inte är rostigt vid det här laget? Lägg till detta en skatt i storleksordningen 3.000kr om året och en förbrukning runt 1.2-1.3 liter milen på en Aero aut. ------- //Lövet |
|
|
Nu är det ju frågan om en 10-12 år gammal bil, de är sällan eller snarare aldrig felfria. Senare 9-5 krånglar eller rostar knappast mer än någon annan motsvarande bil... Snåla på bränsle är aldrig stora bilar med stor motor och automatlåda heller... MVH Christofer |
|
|
Ta en S60 eller V70 från samma år. Den kommer vara rostfri. Så visst finns de. Skillnaden mot 9-5 är stor. Tyvärr har du väl blivit lite för rosttolerant av alla 3 år gamla rostiga Passater du tvingas se ;-) ------- //Lövet |
|
| En passat från årsm 2005 och uppåt då nya karossen infördes. En bensinare istället för diesel då dessa är mer prisvärda i dagsläget, oftast har rullat färre mil, har lägre skatt och är trevliga motorer (2.0 fsi, 2.0 tfsi). Kan få tag på fina exemplar i den prisklassen du är i. Rejäla utrymmen, om du inte vill ha kombi så erbjuder sedanmodellen ändå ett rejält bagageutrymme. Inget spännande val kanske men ekonomiskt och egenskapsmässigt så är vwprodukterna svårslagna. | |
| Länk | |
|
Lövet: Nu är förvisso V70 och S60 mer rostbeständiga än de allra flesta andra bilmodeller, men att alla från 2003-2004 skulle vara helt rostfria är skitsnack. Likaså har de dragit på sig ett antal reparationer under åren... INGEN äldre bil är immun mot varken rost eller reparationer, välkomna till verkligheten... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.