AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.927

Byte av bromsar bmw 318i e46

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nästa gång bromsvätskan ska bytas (vartannat år) och du har bestämt dig för att göra det själv, då kan du fråga om hur man luftar bromsarna :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Emanuel-bmw : En heads up - du har med största sannolikhet glidpinnar med 7 mm heax head på ditt bromssystem. Detta är en något udda storlek och den brukar aldrig ingå i några hylssatser.

Lite frustrerande att stå där med bilen upphissad och inse att man inte kommer längre för att man saknar den där hylsan.

Så om du inte har innan (och ser att du behöver till din bil) så köp dig en bra 1/2" 7 mm hex head hylsa - se exempel nedan
Länk
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Juste! det måste jag skaffa, gör det samtidigt som jag köper pallbockar och sånt.
Hur vet man när bromsoljan är bytt? ser man det på något sätt eller borde det stå i serviceboken?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är i princip omöjligt att se det.

Man får isåfall gå efter serviceboken (vill minnas det ska göras vartannat år) och sedan får man hoppas på att verkstaden inte bara sög upp det som fanns i behållaren och fyllde på nytt.

Det är skicket på bromsvätskan närmast och i bromsoket som är det intressanta. Hur bra/dålig bromsvätskan är i behållaren spelar ju mindre roll - den är ju inte med "där det händer" så att säga.

Men om vi säger såhär - om bromsvätskan är murken/grumlig i behållaren så är det högst sannolikt att den inte är mycket bättre ute i bromsoket - dvs byte är definitivt på sin plats.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller om man är osäker på om/när bromsvätskan är bytt - byt den!
Sedan VET man när den är bytt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har den här --> Länk från just Feltema.

Mitt verktygsskåp är visserligen numer välfyllt, men frågan är om det är någon sats jag använt mer än just denna. Prissättningen är dessutom ett skämt jämfört med hur bra och användbar den är. 7'ans hex är med där också, som du behöver till pinnbultarna.
Den är lite som Copertino 2007, en riserva för 77 spänn. Länk
Folk fattar inte hur bra den är. Skulle kunna kosta 154:-

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Storabjörnen - jag har faktiskt en exakt likadan sats som jag köpte för många år sedan.
Håller med om att den är väldigt bra och jag har använt min ofta, särskilt vid bromsjobb.

Kommer inte ihåg vad jag betalade för den, men under 100kr för den satsen är ett fynd!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Problemet är att jag inte har biltema i närheten så jag får hitta den någon annanstans.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, håller med - till det priset får man mycket (och de med 10-års garanti brukar hålla bra kvalitet).

@Emanuel-bmw : Men Biltema finns ju i princip överallt, du har ju både i Botkyrka och Värmdö - borde ju bara vara ett stenkast från där du är (eller är det bara fel i profilen)?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Den är slut i Botkyrka. Södertälje har den. Osäker på Värmdö.
(tipsade en kompis som haft sin i alla herrans år och han ville köpa på sig en till "utifall att", och han kollade)

Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Jag bor i spånga, är en bit ner faktiskt
Men vafan, Spånga & Botkyrka ligger ju i samma stortstads-region, är knappa 3 mil från Spånga till Biltema i Botkyrka, man kan inte förvänta sig att ha Biltema utanför dörren...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Read my lips: Den Är Slut i Botkyrka.

:-)
Björnen: Nähä?:). Finns på lager i Slöddertälje, är inte många minuter från Botkyrka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.