|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en bmw 318i e46 årsmodell 2004 som jag tänkte byta bromsskivor samt klossar på. Jag undrar om det finns någon kunnig inom det och vet hur det är med bromsolja. Har hört att man ska öppna locket när man pressar tillbaka kolvarna sen behöver man inte göra något mer med oljan. Har även hört att man bör skruva lös en mutter och sedan pumpa på bromsen för att få ut luft. Någon som vet hur det ska göras på rätt sätt? Svar uppskattas. | |
|
Nej du behöver inte "skruva lös en mutter och sedan pumpa på bromsen för att få ut luft" om du BARA skall byta belägg. Enkel kort manual för bromsbeläggsbyte: 1: Palla upp bilen, ett hjul i taget. 2: Skruva loss oket. 3: Man kan kontrollera nivån i bromsvätskereservoaren. Står den på max, så kan det finnas en liiiiiiten risk att det rinner över, jag har dock aldrig varit med om det 4: Skruv loss oket 5: Plocka bort beläggen 6: Tryck tillbaka kolven, Biltema har passande "specialverktyg" 7: Slipa till de ytor som beläggens "klackar" glider emot... 8: Montera ihop igen 9: Tryck ner pedalen 4-5 gånger, kör sedan en testrunda. 10: Upprepa på andra sidan Frågor:)? Eller, det är kanske bäst du lämnar till nån som har gjort detta innan då du verkar vara helt grön? |
|
|
Tack för svaret! Jag lägger handdukar runt bromsvätskebehållaren när jag skjuter in kolven för säkerthets skull ifall det skulle rinna över. Men behållaren ska alltså vara öppen när man skjuter in kolven? Det är första gången men jag tänkte försöka mig på det ändå hehe:) Någon gång måste vara den första. |
|
| Jag brukar bara kolla nivån innan jag börjar, ser till att den inte ligger på "max-max", sen stänger jag behållaren, o kollar nivån igen efter att jag bytt beläggen på ena sidan.. Har aldrig råkat ut för att det rinner över, ja om du nu inte kört beläggen ner till metallplattan samt att skivorna är "lövtunna". Men det är aldrig fel att "gardera" sig mot fadäser, bromsvätska är inte nyttigt att få på lackeringen... | |
| Du har alltså inte behållaren öppen när du byter? blir ju ett tryck när man pressar in kolven, just därför kanske det är bra att ha den öppen för att få ut det. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Aldrig varit med om det ni pratar om?! Det är ju bara att häkta av oket från hållarna och försiktigt lirka ur de gamla beläggen, och lirka i de nya? Och så låter man oken hänga i en rem i fjäderbenet så man inte belastar bromsslangen, medan man byter skiva. Aldrig behövt hålla på o joxa med vätskan och behållaren och liknande, men jag gör väl fel då. (??) |
| Har kollat på massa videos samt beskrivningar och har sett lite olika och det är just därför jag frågar för att vara på den säkra sidan. Det mesta av dedär behöver bara göras när hela bromsoljan ska bytas. | |
|
Nej jag brukar ha behållaren stängd. Det minimala "tryck" som blir är försumbart, vi pratar inga Bar utan på sin höjd en tiondels Bar om ens det... Björnen: Kolven måste du allt pressa tillbaka:). Anledningen till att kolla nivån i behållaren kan vara om man skall byta alla 4 belägg, o de är samtliga "vrålslitna". Har man då rätt nyligen toppat upp nivån till Max i bromsvätskebehållaren så kan det tänka sig att det kommer rinna över när man väl bytt beläggen runt om...Men som sagt, jag kollar bara nivån innan jag byter beläggen vid varje hjul, har hittils aldrig runnit över... |
|
| Jag ska bara byta fram så jag behöver inte oroa mig över något då eller? | |
| Kolla nivån innan du byter, är den på "max-max" så kan det kanske-kanske bli som så att nivån hamnar en bra bit över max när du är klar, man får då suga ur lite i värsta fall. Är du ängslig så är det inte fel att bara skruva dit locket "ett halvt varv" o gardera med "handdukar". | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Dawwe, okej då. Lite grann kanske. ;-) Emanuel, bara gör't. Analysera inte sönder det här nu, gå ut i garaget nu o bara byt. ;-) |
| Haha, ska göra det på tisdag när jag får prylarna. Tack för svaren, uppskattar det! Skriver hur det gick sen när det är klart :) | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ta en titt på denna guiden (det är från en E34 men det är exakt likadant system på E46 318i dvs ATE så du kommer att känna igen det mesta) Länk Här är samma manöver fast på en E87 (vilket hade det andra systemet dvs Lucas/Girling) Länk Ehum... Jo, du behöver verkligen trycka tillbaka bromskolvarna! Det kan ju för bövelen skilja över 10 mm i totalbredd mellan gammalt och nytt ! :-) Liten anekdot : Speciellt roligt var det när jag monterade racingbelägg och nya skivor - denna typ av belägg verkar ha lite andra toleranser så det blev sanslöst trångt även med kolven pressad tillbaka i botten. Fick faktiskt ta ett par lätta slag med gummiklubban för att trycka över bromsoket över bromsskivan. Men detta var racingbelägg, med vanliga belägg brukar detta aldrig hända. Lock av/på spelar ingen roll. Kolla nivån innan du börjar pressa ihop. Pressa in kolven halvvägs och ta en titt hur det ligger till. Om ok, tryck in kolven i botten. Om inte ok, sug ut lite bromsvätska. Jo, jag har lyckats få behållaren att flöda över - inget roligt. Jobbade tillsammans på en kompis bil och glömde bort i allt stök att kolla upp behållaren. Naturligtvis hade den här bilen fått sin bromsvätska upptoppad när skivor/belägg var helt utslitna. Så behållaren var ju fylld till max med helt nedslitna skivor/belägg - då är det inte ovanligt att det rinner över (speciellt om man byter i alla fyra hörnen). Jag utgick ju ifrån hur jag gör på min bil dvs toppar upp när belägg/skivor byts och sedan låter jag det vara (och övervakar bara att bromsvätskan aldrig går under min-strecket i samband med regelbunden översyn av motorutrymmet att allt är som det ska). |
| Bromsvätskebehållaren är ventilerad, det blir alltså inget tryck. | |
|
Ett sammanfattande svar skulle vara uppskattat. Behöver jag oroa mig över oljan när jag bara ska byta bromsklossar samt skivor fram? isåntfall vad behöver göras. |
|
Sammanfattning redan given av mig för 18 min sedan :-) >> Lock av/på spelar ingen roll. >> Kolla nivån innan du börjar pressa ihop. >> Pressa in kolven halvvägs och ta en titt hur det ligger till. >> Om ok, tryck in kolven i botten. >> Om inte ok, sug ut lite bromsvätska. |
|
Okej då vet jag, tack för svaren. Och det är ingen mutter man behöver öppna och sedan pumpa bromsen för att få ut luft? |
|
|
Nej, du ska inte oroa dig för nånting. Se bmw-slangens inlägg. Ta det lugnt bara. |
|
| Okej tack alla, uppskattas! | |
>> Och det är ingen mutter man behöver öppna och sedan >> pumpa bromsen för att få ut luft? Nej (se mina guider för alla steg som behöver göras). Det du beskriver där är vad som kallas för att "lufta bromsarna". Det gör man bara när man fått in luft i det hydrauliska systemet. Det får man när man tex lossar bromsslangen från bromsoket. Men eftersom du inte behöver göra detta så behöver du inte oroa dig för det :-) |
|
Okej då förstår jag, tackar! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.