AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.597

Omfattande servicekampanj för N63 i USA

Sida 3 av 3
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag vill inte gå i polemik i oljefrågan men det var en av Sveriges mer namnkunniga auktoriserade BMW-verkstäder som rekommenderade mig att börja använda 10W/60 istället för vad som nu står i instruxen. Jag har kört med den oljan i 6 år i min N63 och nu när den var nerplockad av andra orsaker så anmärkte mecken att den såg ut som ny inuti.

Att använda 5W/50 är vad Alpina kommit fram till, och Alpina är ju inte helt bortkomna på att trimma BMW-motorer så deras råd kan inte heller vara helt dåligt.

Man kan nog utan att sova dåligt om nätterna pyttsa i 5W/40, 5W/50 eller 10W/60. det viktigaste rådet bör nog vara att köpa kvalitetsolja och byta oftare än vad som sägs av BMW på olika sätt, dvs 1/år.

Niklas

Fransosen
Mi
10
Minscy
328i -14
"En 10W-60-olja flyter som en 10-viktolja redan från start på vintern, men ger samma skydd som en 60-viktolja när motorn når full driftstemperatur. "

Låter ju rätt bra. 🙂 Vad skulle vara negativt med det jämfört med 5w40 ex?
När jag hade e60 550i -07,så började den ta mer o mer olja efter 15000mil. Bmw slog alltid i twin power turbo 0-30 i alla år men dom rekommenderade att byta till i bmws M twin power 0-40 och det var bra för oljeförbrukningen sjönk dramatiskt särskilt på hård autobahn körning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.