|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vill inte gå i polemik i oljefrågan men det var en av Sveriges mer namnkunniga auktoriserade BMW-verkstäder som rekommenderade mig att börja använda 10W/60 istället för vad som nu står i instruxen. Jag har kört med den oljan i 6 år i min N63 och nu när den var nerplockad av andra orsaker så anmärkte mecken att den såg ut som ny inuti. Att använda 5W/50 är vad Alpina kommit fram till, och Alpina är ju inte helt bortkomna på att trimma BMW-motorer så deras råd kan inte heller vara helt dåligt. Man kan nog utan att sova dåligt om nätterna pyttsa i 5W/40, 5W/50 eller 10W/60. det viktigaste rådet bör nog vara att köpa kvalitetsolja och byta oftare än vad som sägs av BMW på olika sätt, dvs 1/år. Niklas Fransosen |
|
|
"En 10W-60-olja flyter som en 10-viktolja redan från start på vintern, men ger samma skydd som en 60-viktolja när motorn når full driftstemperatur. " Låter ju rätt bra. 🙂 Vad skulle vara negativt med det jämfört med 5w40 ex? |
|
| När jag hade e60 550i -07,så började den ta mer o mer olja efter 15000mil. Bmw slog alltid i twin power turbo 0-30 i alla år men dom rekommenderade att byta till i bmws M twin power 0-40 och det var bra för oljeförbrukningen sjönk dramatiskt särskilt på hård autobahn körning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.