|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tydligen är det ett omfattande program för N63-försedda bilar på gång i USA. Brukar väl inte bli likadant i Europa men det kan vara intressant för -50i -ägare att känna till. Länk till tråd på Bimmerpost:Länk Kopierar in en sammanfattning här också: "This is a 2-part campaign by BMW for cars with the N63 engine. It was announced on 12/29/2014 and called "N63 Customer Care Package", bulletin B001314. The highlights are: - check the timing chain for stretch; replace if necessary - check the following items and replace if necessary: fuel injectors, mass air flow sensors, crankcase vent lines, battery, engine vacuum pump, low pressure fuel sensor - change the oil service interval to 12 months/10,000 miles Even if your car is out of warranty (ie, 5 years old and has 200k miles), it is covered by this campaign and costs the owner nothing. The dealers are instructed to call all N63 owners in their area and schedule the cars to come in for this service, pending the dealership's availability. The dealership is instructed to provide a loaner car of equal or higher class to the customer (per N63 Customer Care Package Outbound Service Script document). BMW is also offering extra incentives for owners affected by this campaign to trade in their N63 vehicle and purchase a new car (called the N63 Customer Loyalty Offer, details in a separate sales bulletin). Also associated with this campaign is the "N63 Customer Appreciation Program". The dealerships are authorized to provide the customer with a gift of $50 value. This could be a gas card, gift bag containing BMW Lifestyle products, vehicle detailing, etc." -Hmm, kamkedjeproblem och kortade oljebytesintervaller. Vem hade kunnat ana något sådant!? :) | |
|
Intressant. det är ju en och annan N63-motor som snurrar. Jag går ju i valet att köpa en bil med just den motorn...undrar hur BMW Sverige ställer sig till det hela. /gustav |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Idag vet det inget iallafall, pratade med dem imorse. |
|
Jag har skickat frågan till min kontakt på BMW och inväntar svar från honom. Ska bli spännande att se BMW Sveriges svar då jag misstänker att dom inte kommer att ta upp detta. Då infinner ju sig snabbt frågan vad som gör att BMW USA känner sig manade att fixa detta medan Sverige eller kanske t o m Europe inte gör det.... Vad kan vara skillnaden mellan bilarna eg? Men ska inte dra några förhastade slutsatser än. Niklas Fransosen |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Rädd du har rätt Niklas, min kontakt på BMW sa "Det ser inte ut som att detta påverkar oss i europa. Har bara sett en aktion om oljenivåsensor som skall kodas samt en tankventilation." Och det är ju ingen skillnad på detaljerna i motorn, iallafall inte de jag kollat på realoem Och BMW i Uppsala sa kort "Nä, det finns ingen aktion på din bil, det är andra bilar i USA". |
|
Ingen rök utan eld..... Om man dessutom försöker förmå sina kunder att byta in bilen så är det ju knappast bara för att öka på omsättningen utan det ligger något bakom. Jag ska vara lite knölig med BMW. Har dessutom rätt bra kontakt högt upp på BMW Sverige så beroende på svaret från Bavaria ska jag nog gå vidare. Dom måste ju kunna komma fram med en vettig orsak till varför amerikanska bilar drabbas men inte andra. Niklas Fransosen |
|
|
Någon som hört något mer om detta? Kommer recallen till Europa och om inte, varför? Mvh Christian |
|
![]() 2.226 530d G31
Jag har grottat mycket i detta. Hade hoppas det var någon som visst något om denna som skrev, men då får jag bidraga lite istället då :) Läst tyska forum mm. Haft kontakt med BMW Sverige, lokala handlaren här i Uppsala mm. Lokalt i Uppsala har man ingen koll alls på när det dyker upp aktioner. De kan komma när som. Jag har hört med BMW Sverige. Där svarade man mig. "Tack för ditt mail. Ber om ursäkt för sent svar. Jag har fått svar från våan garantiavdelning med information om att detta är en kampanj riktad enbart mot USA marknaden. I dagsläget finns ingen information om att kampanjen kommer till Sverige. Önskar dig en fortsatt fin dag!" Jag har dock info från annan källa, (En person som jobbar på BMW avd Technische Aktionen) Som säger "After the release of the campaign in USA and Canada we fill up our stocks with parts for a Technical campaign for all other markets." När jag svarade med det till BMW Sverige säger de: "Vi kan inte uttala oss om framtida kampajer – jag får i detta fall be dig att avvakta." Min bil står nämligen på BMW Uppsala just nu, och dags byta spridare. När jag för BMW Sverige säger att min bil står med just ovan problem, och ska jag själv betala det, när det är en känt fel som man dragit tillbaka i USA. Då svarar man: "Jag har nu fått återkoppling internt om att det är din verkstad du ska prata med angående detta ärende, de har all aktuell information." Jag har även maila BMW i Tyskland , men där får jag inget svar. BMW i Uppsala har varit mycket tillmötesgående och tom sökt det på Goodwill och pekat på den aktion som finns i USA, men fått avslag av BMW Sverige (troligen för min bil är köpt på BMW i Tyskland) Så vet någon mer, vill jag gärna veta mer. |
|
Dessa svar har jag nu fått från BMW Sverige och verkstad: BMW Sverige: 1) Detta som ni hänvisar till är en teknisk kampanj för USA marknaden, vi har inte någon motsvarande i våran region. Om ni känner er osäkra på kedjetransmissionen kan bilen lämnas in på verkstad för kontroll, dock är detta ingen kostnad som täcks av garanti. 2) Vi har fått denna fråga flertalet gånger tidigare, och tyvärr är detta ingen kampanj som kommer till Europa i dagsläget. Verkstad: I dagsläget har jag bara informationen om att den gäller motorn som har specifikationen N63 US, det vill säga att den är anpassad för den Amerikanska marknaden. Den utförs även i Europa på bilar med samma specifikation, det vill säga importerade bilar. Viss skillnad finns mellan motorn för US och EU men inväntar besked om det finns någon information om den ska gå ut på EU-specificerade bilar. |
|
![]() 2.226 530d G31
Rätt intressant att de säger punkt 2 till dig, de har de ej gjort till mig. |
| Låter inte bra. Det lär bli samma fel på svenska som amerikanska motorer? | |
|
Ytterligare info från verkstan: Gällande N63 motorn så sa min kollega att det är ju en fantastisk motor men man får vara förberedd på stora servicekostnader och driftkostnader. Säkraste kortet är nog att köpa en N63 US som idagsläget har återkallelsen och fått/ska få den åtgärdad. En anledning som min kollega nämnde är att i USA har man avsevärt sämre bränsle som utsätter motorerna för större påfrestningar. Jag vågar iallafall inte köpa en N63EU innan man vet att aktionen kommer hit... Mvh Christian |
|
| Ja den motorn skulle jag undvika direkt. Känns som att det nästan aldrig för kampanjer här jämfört mot USA? | |
|
Hej! Har någon hört något mer om detta? Håller på att kolla på en 550iA F07 (Xdrive GT) och blir lite smått oroad över det jag läser i amerikanska forum. Bilen jag tittar på är en bil som fått motorn utbytt. Jag funderar på om man ska titta åt ett annat håll? Lite tråkigt för jag har just uteslutit dieselmotorerna på grund av alla deras problem med kamkedjan, och nu läser jag om detta. Vad är det som händer med kvalitet och driftsäkerhet egentligen? Om dessa vanliga fel kollas upp och åtgärdas, finns risken att felen trots det återkommer eller är det relativt säkert att köpa bilen med ny motor från BMW, eller är det samma defekter på den som det har varit? Ja, ni förstår säkert mitt resonemang... En sak är om det går att åtgärda en gång och sedan är allt frid och fröjd, en annan är om det är ett fundamentalt fel i mortorns konstruktion som gör att man aldrig riktigt blir av med problemet. Vad säger ni, köpa eller inte? |
|
|
Hej Vad är kostnaden att fixa kamkedje utanför garanti? På de äldre typ 4,6 is som jag har gick det på runt 40K inkl delar hos BMW. Om bilen är yngre än 8 år så går det väl på försäkringen? Av alla bilar med den motorn som säljs, så är det nog förmodligen bara ett fåtal som verkligen får ras. Så man får nog chansa ändå och ha lite is i magen. |
|
|
Jag är nästan mer orolig för stora utgifter till följdfel än ras, även om ett motorhaveri är värsta tänkbara. :) Tror försäkring täcker motor men bara upp till ett visst antal mil om jag inte minns fel? (Brukar vara år eller upp till x mil, beroende på vad som kommer först.) |
|
|
Hej! Precis vad som hänt min 550gt 2010. Började med vevhusventilatsionen , sen började spridare krångla , sen drack den typ 1 L olja på 80 mil , sen så började den ryka vit rök från avgasrören. Efter genomgång av BMW är cilinderhusen repiga , finns nyp märke i alla cylindrar. Bilen har gåt 16.000 mil så svaret blev , ingen goodvill inget hjälp alls fast det är konstruktsions fel. Så nu har jag såld den för ett mycket lågt belopp och aldrigt mer BMW för mig. En bil för 1,1 mil(uttagen 2012) så 4 år , 16,000 mil så är den slut, och detta är helt ok enligt BMW. Redan vid 9000 mil fick man byta vexelådan på den och nu detta. Så jag har byt märke men tycker det är för jädrigt att inte BMW i Sverige återkallar dessa motorer så som man gör i USA. |
|
| Köp en 535ix gt istället o chiptrimma. Billigare i drift. | |
|
När jag köpte 550 så var tanke att en V8 tar man aldrigt död på... Kör typ 4-5.000 mil/ år och har alltid gillat V8. ( körde Volvo V8 typ 30,000mil utan problem) . Det som hörde mig förbaskat va att det är en konstruktsions fel men om dom hade upplyst mig om att man skall byta , kontrollera vevhusventilatsionen offta , byta spridare , byta till tjockare olja mm så hade man förlängd livet på motorn. Men locket på , BMW verkstad bytte samma spridare 2 gånger men ingen reaktion att ta reda på varför dom går sönder. På min fråga nu när den var trasig , om dom har fått info vad som kan hända med dessa motorer så som i USA så säger dom, Nee vi vet inget , visst vi har några bilar här som vi skallbyta motorer på med det är försäkrings fråga.... I övrigt är en GT med V8 en fantastiskt bil men då skulle man ha en från 2013 eller nyare. Men så som dom behandlade mig så skiter jag i BMW nu. |
|
| Länk | |
|
Kul att AMS tog upp detta och det är en smula symptomatiskt att BMW Sverige inte svarat än....... När jag frågat har man sagt att man i USA har sämre bensin och sämre oljor och att det är därför problemet bara återfinns där. Det handlar nog mer om att man är mer rädd om den amerikanska kundkretsen som föredrar stora maskiner. Samt att garantierna är på en helt annan nivå där än här. Ska bli kul att se om AMS någonsin får ett svar från BMW, tror inte det :-( Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.