|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vet BMW vad felet är i USA, har ändringar gjort i konstruktionen på de delar som de byter ut? | |
| . | |
|
Tänkte försöka få liv i den här tråden då jag införskaffade en N63 (X5 5.0i -10) för en dryg månad sedan och den numera står på verkstad med rasad motor i väntan på beslut om vad som skall göras. Någon som har hört något mer om dessa motorer och eventuella åtgärdspaket för dem av BMW |
|
|
Hej! Jag fick ingen hjälp alls av BMW. bilen var en 2010 GT 550 han gå 16,000mil men började krångla vid typ 10,000 mil. Dom har inte gjort något åt detta utan bilar som har maskinskador försäkring så får försäkringen ta det annars får du stå där själv med skadan. BMW kommer inte göra något alls. Det som är problemet att cilinder husen blir repiga så motorn är förmodligen kass. Jag fick sälja min bil för 125,000:- ...... |
|
|
Vad jag vet så har BMW Sverige inte fått nån info centralt ifrån ang en kampanj (recall) på dessa motorer. Som du säkert redan läst i denna tråden så anser BMW att denna åtgärd endast behöver utföras på den amerikanska (och ev asiatiska) marknaden detta då man hänvisar till sämre bränsle och ev oljor. En annan aspekt i sammanhanget är att det i USA nästan uteslutande säljs 7-seriebilar med V8 och det är en köpstark grupp som man gärna ser köpa G12:or samt att konsumentskyddet är mycket starkare i USA än i Europa och Sverige. Utöver detta så är ju bilarna med den krånglande motorn numera rätt gamla och därmed säkert glömda av BMW som ju bara fokuserar på nybilar med garanti och mer eller mindre "skiter" i gamla kunder med äldre bilar.... Jag hoppas att du får hjälp med din bil men jag skulle inte hoppas på för mycket. Låt oss veta hur det löper på. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jobbigt , hade ju en V8 som jag också hade problem med, min lycka vara att den gått under 12000. Din Jonas123, är väl CMLxxx ? Och har gått typ 14000 mil, då tror jag ej det finnas någon motroförsäkning som tar det. tror det är max 12. Vet inte vad du fick med för garanti när du köpte bilen. Men var det av kennethsbil, så verkar de ha mil begränsning på 10000 mil också. Jag är instämmer med fransosen, du bör nog inte hoppas på för mycket .. tyvärr. |
|
Fy fan :( Galen läsning :( Hur lång är serviceintervallen på en svensk N63? |
|
|
Det är troligen en del åtgärder gjorda på bilarna även i Sverige. För min 650i har har 10 registrerade verkstadsbesök, utöver service, de fyra första åren och 4000 mil. Vad som är gjort vet jag inte, ser bara registreringarna. Bilen är svensksåld och hade en ägare innan mig. (Sedan hösten 2015 har jag åkt två år och drygt 2000 mil utan att varit in på någon verkstad överhuvudtaget.) |
|
|
Serviceintervallen är samma som alla andra nyare BMW. Ca 3000 mil mellan oljeservice. Jag har bytt olja själv emellan, efter 1500 mil. Och min spinner ljudlöst än så länge! Den går så tyst att jag faktiskt en gång har kommit till bilen när den stått på tomgång för att jag glömt att stänga av den när jag lämnade den. Låste bara dörren med comfort accessen utan att höra att jag inte hade stängt av motorn. (Säger kanske lite om att föraren är disträ också:-) |
|
|
Köpte du bilen av en firma, och du köpte den som privatperson? Isf gäller konsumentköplagen som säger att fel som uppkommer under de första sex månaderna skall betraktas som att de fanns när köpet genomfördes, bevisbördan ligger hos säljaren att göra troligt att felet uppstått efter försäljningen. Givet bla denna tråd så skulle jag säga att du har ett gott läge att få företaget att lösa problemet på "garantin". Dock är du skyldig att låta säljaren försöka avhjälpa felet, låter du någon annan än säljaren (eller av säljaren rekommenderad verkstad) försöka laga felet så förverkar du din möjlighet att låta säljaren stå för lagningskostnaden. Vidare har säljaren tre försök på sig att laga felet innan du har rätt att kräva att köpet hävs. |
|
|
Tack för era inlägg och kommentarer, och jäpp, Jörgen, det är den bilen, X5-10 med ca 14000mil på mätaren. simmaren_1: BMW har anpassat service intervall, men jag har gjort service på mina tidigare BMW's med knappt 2 års intervall - skall dock sägas att jag inte kör så långt, 1000-1500mil/år. BMW motorer dricker dock lite olja (iallafall mina tidigare raka bensin 6:or) - så jag har gjort olje-service oftare som Mats var inne på. jsn: jäpp jag läst det oxå i konsumentköplagen - undrar dock hur ofta det följs.... Det är ju en hyggligt dyr reparation på gång (möjligen byte av motor?) - så ärendet är lite av en het potatis just nu.... Hoppas kunna ge er besked snart på vad som händer med min bil. |
|
| Hur ofta det följs beror till stor del på hur aktiv köparen är i att driva fallen till önskat resultat :) Se vad firman säger, vid behov berätta vad kkl säger och att du är beredd att gå till ARN, då brukar de flesta rätta sig efter reglerna :) | |
|
Jag kikar på en bil med denna motor, blir ju lite rädd när man läser.... Dock är följande bytt/genomgånget 2019 i juni för 81,000:- Bränslegivare Högtryckspumpar Vevhusventilation Är det då lugnt tror ni, eller finns det risk ändå? Är det nåt annat än detta man måste byta för att kunna sova lugnt? Spridare!? Hoppas nån läser och kan svara, ska åka och kolla på måndag ev. |
|
|
Har en sådan maskin.... Fick byta spridare för några år sedan, kostar runt 40 hos BMW att göra det. Sedan har den rullat på fint. Men har ändå gjort en helrenovering av maskinen som en följd av bytet av spridarna, det jobbet gjordes dåligt av BMW men dom vill inte erkänna det så det fick komma ur min ficka. Spontant känns den räkningen dyr för vad det är som dom bytt. Vevhusventilationen som jag också bytt kostar runt 6. Bränslegivare kan jag inte säga nåt om men en givare kan inte vara så dyr. Högtryckspumpar kanske är dyra, som spridare kanske. Den amerikanska aktionen var "lokal" för den amerikanska marknaden mycket baserat på deras dåliga bensin som sabbar oljan i förtid men även en följd av deras annorlunda syn på kundservice, dom vill inte att kunderna ska börja klaga och kanske byta märke. Svenska BMW, med stöd av BMW AG gjorde inget, behövs inte i Europa. Men visst har det pajat N63 maskiner här med så felet är inte okänt på den här sidan. Att ovan är bytt på bilen du kikar på skulle jag inte ha som "garanti" för att du inte får problem. Problemen är snarare med kedjorna och deras sträckare (som jag bytte på min när den ändå var ur) bl annat. Men om den är välskött och bra servad så är det faktiskt en UNDERBAR motor. Nu när min är helrenoverad så går det som ett skott och jag småflinar varje gång jag drar på lite, men med det sagt så måste du ha en rejäl sudd med pengar till övers ifall nåt händer. Sen så är det numera alltid bra att ha kontakt med en duktig mekaniker som INTE hör ihop med BMW eftersom dom, BMW alltså, tar ohemult mycket betalt per timme för att mecka med bilarna. Har det inte bekräftat men tycker mig ha noterat att dom har olika timtaxa beroende på vilken modell som rullar in, så klart ligger 7-serien i topp. Där verkar timpengen vara runt 2000kr i alla fall här på byn i Stockholm. Om du köper bilen så skit i vad BMW eller iDriven säger och byt olja varje år eller efter 1500 mil. Det blir billigare i längden. Har även fått höra att Alpina, som har haft en hel del modeller med N63 kommit fram till att 5W50 oljor ska vara det bästa. Själv kör jag med 10W60 sedan ett par år tillbaka. Och när man ändå talar om olja så drar dessa en del olja, i synnerhet om ventilstyrningstätningarna blir hårda. Vilket dom gärna blir, ett fenomen som fanns redan på 745 (e65 alltså) och att byta dessa med motorn i bilen är svårt. Bäst är att ta ur motorn. Jag har gjort det, inte själv alltså. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Tack för svar! Hade problem med sträckaren till kedjan på en 328i -14 som jag hade tidigare. Är det samma grej? Är det nåt man kan kolla/höra som på 328:an? Har inte sett papper på det, kan vara annat med kanske som är gjort. Ska kolla på plats. När jag provkör,,några tips? Typ "låter det x när den är kall......" 🙂 |
|
|
Ventiltätningarna kan man byta med motorn i bilen med rätt verktyg, Länk Dyr verktygssats men man får nog en hel del tillbaka om man säljer kitet sedan. |
|
|
Vågar inte svara på hur den ska låta eller inte när kedjorna börjar bli sträckta. Min lät inget konstigt och det var inget fel på mina efter 21k mil men vi bytte dom ändå när motorn var både ur och isärplockad, typ better safe than sorry. Visst låter det lite om en motor men det klickar och slamrar lite om alla motorer, vad som är normalt är svårt att säga men det ska inte låta högt eller mycket. Har inte sett det där kittet men det var ju rätt dyrt och kommer det från USA så är det frakt (som från USA brukar vara svindyrt) och så tull och moms på både kittet och frakten.Blir dyrt och nog en smula svårt att kränga vidare, inte så många som meckar N63 på uppfarten misstänker jag. Men bra att det finns om man vill köpa. Niklas Fransosen |
|
|
Köpte bilen, går bra och låter inget konstigt så känns bra. Ska byta olja/filter och kollar oljor, står att varken 5W50 eller 10W60 uppfyller tillverkarens krav. Är dessa inte bättre än en 5W40, som är "godkänd"? Dålig koll på oljor...... |
|
|
KUL!!! 5W/50 och 10W/60 är båda "bättre" än 5W/40. Eller snarare så att dom har annorlunda egenskaper som är anpassade för olika ändamål och behov. Kan inte förklara skillnaderna, det finns andra som kan detta betydligt bättre än jag. Sök på forumet så hittar du timmar av läsning kring oljor. Ja om BMW rekommenderar 10W/60 till sina M-maskiner så ska den nog duga till de lite klenare modellerna med kan jag tycka. Numera vet jag inte om BMW har bättre olja till M-bilarna men om dom inte har det så anser jag att det bara handlar om att få till en enklare process vid tillverkning och vid service. En viss form av snålhet med andra ord. Skulle säga att det viktigaste är att man har bra oljor och byter oftare än vad som står i boken eller anges i iDriven. Varje år eller max 1500 mil. Ingen garanti men du gör det du kan för att förebygga tråkigheter så gott det går. Mycket nöje och ta det lungt medan motorn är kall, dvs tills dess att oljetempen är rätt. Niklas Fransosen |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Finns ingen som helst anledning att gå till en tjockare 5W-50 eller 10W-60 olja såvida du inte bor i en land som är extremt varmt eller om bilen är byggd för att köra racing med där oljetemperaturen ligger högre än vad motorn är avsedd för. Tjockare olja sliter mer på motorn vid kallstart men fungerar bättre vid högre temperaturer. Tunnare olja ger en bättre oljefilm vid lägre temperaturer, även vid kallstart, men fungerar sämre vid högre temperaturer. Om man ska generalisera. Men motorn/smörjsystem är designad för en viss tjocklek på oljan och då är det bäst att hålla sig till det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.