AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.944

Tesla Modell S som taxibil.

Sida 2 av 4
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I genomsnitt kördes en svensk bil drygt 1200 mil per år under 2011 (Länk. Det motsvarar drygt 3 mil per dygn. Högt räknat förbrukar då elbilen 7 kWh. Antag att vi laddar den via ett vanligt 230 V/10 A uttag. Då behöver bilen bara stå och ladda tre timmar för att kompensera förbrukningen. Säg att bilen kan stå parkerad hemma under 8 timmar på natten. I så fall krävs en laddström på mindre än 4 ampere. Visst kommer det att vara variationer i laddbehovet, men alla i ett bostadsområde lär inte plötsligt få stort laddbehov samtidigt.
Man kan också konstatera att om bilen i genomsnitt endast körs drygt 3 mil per dygn finns det väldigt gott om tid för laddning. Bilen står uppenbarligen parkerad större delen av dygnet.

I länken ovan anges att en taxibil i genomsnitt körs 6500 mil/år, vilket motsvarar knappt 20 mil per dygn. Det är inga som helst problem med en Tesla. Har man en superchargerstation räcker en halvtimme gott och väl för att ladda den. Även den genomsnittliga taxibilen måste nog stå parkerad en hel del. Visst kan det kräva lite planering, men så värst svårt borde det inte vara.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Det finns ingen hyreshusfastighetsägare som sätter upp ett flertal laddstolpar utan att kunna erbjuda hyresgästerna att snabbladda sina bilar eller komplettera med flera i framtiden. Men ett en eller ett fåtal om man endast vill erbjuda långladdning, om man lyckas få betalt för elen, visst.
Verdi
Nocken,
Ja men du kan inte använda snittsträckan på det sättet. En taxibil kanske också står stilla en dag på grund av reparationer, service eller annat. Det är ju de dagar som den snurrar 24h som är den peak som måste klaras av.
No
5.161
Nockenwelle
Om en taxibil står på verkstad så många dagar att dess genomsnittliga dagliga körsträcka övriga dagar kraftigt höjs är den knappast lämpad för taxidrift.
Säg att den står på verkstad tio dagar per år. Då höjs den genomsnittliga dagliga körsträckan från 17,9 mil/dygn till 18,4 mil/dygn, vilket knappast är av betydelse.
No
5.161
Nockenwelle
Snajdaren, självklart är det lämpligt om fastighetsägaren kan erbjuda snabbladdning, men det är inte särskilt rimligt att utgå från att alla snabbladdar samtidigt. Det totala effektbehovet blir betydligt lägre än summan av det maximala effektbehovet hos de aktuella bilarna.
Det är knappast troligt att många kommer att installer snabbladdningskapacitet i nivå med Teslas superchargerstationer för alla boende i ett område.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag har själv detta problem i de områden jag förvaltar så tyvärr ljuger jag inte. Det finns en anledning till att det sitter el där från början, oftast pga att det står motorvärmare på varje p-plats. De kommer fortsatt behöva kräm utöver de stolpar som sätts dit. En normal snabbladdare kräver 16A och ibland trefas, i dag sitter det vanligtvis 10A ut till motorvärmare och den kapacitet som går ut är dimensionerad efter detta. Eftersom elen i dessa ingår i månadshyran är det ingen hyresgäst som snålar på användandet av dessa, går ofta så länge bilen står på platsen.

Du utgår från en verklighet som är att det är 1-2 laddare på 30 platser och INGEN vill snabbladda sin bil(vilket folk vill), då kan du klara dig på 10A men inte i framtiden när efterfrågan stiger.

No
5.161
Nockenwelle
Jag tror dig, men poängen är att man knappast behöver snabbladda hemma. Enfas 10 A räcker väldigt långt. Och som du säger, folk låter redan nu sina motorvärmare och kupévärmare stå på hela natten. Där har du redan den förbrukning som krävs för laddning av bilen.
För övrigt så lär det dröja väldigt många år innan antalet elbilar blir stort nog för att de ska bli en nämnvärd belastning på elnätet.

Jag bor i villa, så jag kan ju dra fram ett uttag för 16A trefas till garageuppfarten, men jag har tittat på min körprofil (som är ganska genomsnittlig) och egentligen behöver jag inte dra fram ett sådant uttag, men det kan kännas skönt med rejäla marginaler, om jag skulle skaffa en Tesla.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Med tanke på att en stor del av taxinissarnas tid verkar bestå av stå och hänga så kanske det kan funka med Tesla ändå. Lär ju dock bli dyrare än en konventionell bil i samma storleksklass...

I vissa städer är det kraftigt överskott på taxibilar och det finns hur många enmansbolag som helst...

MVH Christofer
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Tur att du inte är förvaltare ;) Det jag vill förmedla är att det inte finns kapacitet att erbjuda hyreshus laddplatser för elbilar pga 1. Inte tillräcklig el till alla som vill ha och 2. Fastighetsägaren får inte lagligt ta betalt för elen som levereras till laddplatserna. Så det blir inte ens aktuellt att bygga ut elen eller göra laddplatser.
No
5.161
Nockenwelle
Snajdaren, kan du tala om hur mycket de vill ha, hur stor kapacitet som finns idag och hur stor del av den som utnyttjas?
Du skriver ovan att du ström till motorvärmare och kupévärmare kan erbjudas. Tar du betalt för den också?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man snurrar i stadskärnan får man ju längre räckvidd?
Lååååg snitthastighet, och regenerativ bromsning är kraftig på Tesla.
Kupevärmebehovet i Sverige lär iofs döda batterierna.

Om majoriteten av taxibilarna går dygnet runt är alltså kundbehovet jämnt fördelat över dygnets alla timmar? Det verkar osannolikt. Eller så sitter chaufförerna o väntar på natten, men det har man ju inte råd med så så kan det inte heller vara.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vi har gjort en(1) stolpe nyligen som var på 25A och trefas, dock var den stolpe vi monterade "smart" och känner av hur mycket ström som krävs och använder bara antal faser efter behov. Jag fick inte tag i vår elexpert så mer info har jag tyvärr inte nu.
P-plats med motorvärmare kostar någon/några hundringar extra, när det är mindre elkonsumtion så är det enklare att debitera ett snitt och inte den verkliga förbrukningen. När det gäller debitera faktiskt ström för stolpar så kan vi inte göra det ännu.
No
5.161
Nockenwelle
25A trefas är ju väldigt kraftigt. Det ger en laddeffekt på 17 kW (vilket långt ifrån alla elbilar kan tillgodogöra sig). Varför erbjuda så mycket? En sådan effekt räcker för att fullladda ett helt tomt Tesla Model S fullt batteri på ungefär fem timmar, något som verkar vara "overkill".
Det jag vill framhålla är att de allra flesta använder sina bilar på ett sådant sätt att ett 10A 230V uttag räcker vid parkeringen hemma. Visst är det trevligt att kunna snabbladda, men det behövs väldigt sällan hemma. Snabbladdning är viktigt när man är ute på resa, men hemma kan man kompensera låg laddeffekt med mer tid, vilket däremot inte är ett tilltalande alternativ under pågående resa.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Fått mer info nu. Vi har enfas 16A som minimum då olika bilar kräver olika effektuttag, vid trefas funkar tre stolpar, går man upp till trefas 25A kan man lägga till 2 stolpar. Den i köpscentrumet är troligtvis förberedd för flera stolpar i framtiden.
10A hemma i villan funkar nog fint så länge det inte är en som har mycket effektuttag.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har inte koll på alla elbilar, men vilka skulle kräva en viss minimieffekt? Det verkar konstigt. Vilka bilar kan inte laddas på 10A enfas?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Snajdaren, det känns som om ditt resonemang bygger på att elledningar som ligger i marken är ett fundament som inte går att ändra på. Det går att förelägga nya kablar med grövre dimension om behovet finns. El finns i Sverige och nätbolagen har anslutningsplikt, vilket betyder att alla som vill får den elanslutning mot nätet som de efterfrågar.

Visst kostar det pengar, men det gör det att köpa in en Tesla också. Allt handlar bara om att räkna ut om det finns ett business case eller inte.
No
5.161
Nockenwelle
Precis, det är en fråga om pengar och då kan man välja nivå utifrån vad man tror kunden är beredd att betala för.
En Tesla kan laddas med åtminstone 135 kW (om man använder företagets egen utrustning, men den går också att ladda med ett ynkligt amerikanskt 110V uttag. Skillnaden är att det tar flera dygn att ladda upp ett nästan tömt Teslabatteri på ett 110V uttag, men har man tid räcker det. Jag tror inte någon elbil har en undre gräns för hur stor laddeffekten måste vara, men om någon känner till ett sådant fall vore det intressant att få höra.
Ett 230V 10A uttag ger 2,3 kW. De allra flesta parkerar sina bilar hemma minst tio timmar nattetid. De flesta elbilar har batterier med mindre kapacitet än 23 kWh, så det går att fullärda flertalet elbilar en natt med ett vanligt motorvärmaruttag avsäkrat till 10A. Tesla Model S har ju ett betydligt större batteri och det kräver minst 40 timmar för fulladdning frånsett 230V/10A uttag. Men måste fastighetsägaren tillhandahålla en så lyxig lösning att även en Tesla Model S kan laddas från 0 till 100% på några få timmar. Det kan inte jag se är nödvändigt.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Grelle: Delvis, i nya fastigheter förbereder vi för framtiden, i gamla fastigheter är det som det är.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I en parkering till en bostadsrättsförening så kan man såklart gräva upp lite jord och förlägga en grövre kabel. Om föreningen önskar göra det så är det inga problem. Trots att föreningen är gammal.

Det går för övrigt även att göra i fastigheter också, att dra el. Finns en hel yrkeskår som gör det på daglig basis. Det går att göra i era fastigheter också.

Allt är en fråga om kostnaden för arbetet. Sen tror jag inte du ska utgå från behovet av ett stort antal snabbladdare, mer rimligt är det att ansluta sig till vanliga uttag som ska klara effekten av att ett antal laddar samtidigt.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja alla får göra precis som de vill, resultat därefter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.