|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Är det någon annan än jag som har sett bilen rulla runt som taxi? Såg en idag i sundbyberg! | |
|
Jag har inte sett någon i Sverige, men sett och fotograferat en i München, sedan rullar det minst 167st i Amesterdam. Det finns även Tesla taxis i Norge, Danmark och Österrike, så det var väl bara en tidsfråga innan vi fick en. Mvh Stephan |
|
| Mycket vanligt i Norge! | |
| Gävle: Länk | |
Verdi |
Måste vara en dålig affär... Imagehöjande? |
|
Stephen är det något du inte har koll på? ;) Det är nog en pr grej. Men jag tror många kommer välja åka just den bilen med tanka på all miljösnack. Skit samma om bilen är tankad med el som kommer från kolkraft. |
|
|
Ny teknik är väl alltid roligt!? Åker man taxi med den i Norge eller Sverige är risken för koldioxidproducerande el i stort sett obefintlig. |
|
|
Jag tror det går att få ekonomi i detta. Drivmedelskostnaden är ca 2 kr milen, servicebehovet är mycket lägre och andrahandsvärdet tror jag är högre de närmaste åren. Just i Gävle finns en Tesla Super Charger som gör det än mer fördelaktigt för en taxi verksamhet. Visst, inköpspriset är mycket hörge, men jag tror som sagt att det går att räkna hem det i slutändan. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
Verdi |
Jag gillar faktiskt Tesla. Skulle i princip kunna tänka mig en sån om den vore lite billigare och om jag bodde så att jag kunde ladda hemma. Men som taxi? Där man försöker maximera antalet timmar som bilen går? Där varje timme man står och laddar är förlorade pengar? Man kör väl till och med skift i många bilar? Njae... Känns inte så effektivt. Även om man har snabbladdare så försvinner flera timmar om dagen. Det blir sjukt mycket pengar sett över bilens tid som taxibil. Jag antar att det mest är stora taxibolag med många bilar som har en som "reklampelare". |
| Även taxichauförer måste ha rast och om man planerar in rasterna väl så kan man äta och göra sina behov samtidigt som man laddar. Jag skulle till och med tro att det kan var fördelaktigt rent ekonomiskt med en tesla som taxi under förutsättning att det inte är några köer vid supercharger stationerna och att man helst har två olika på var sida om stan så man inte behöver köra omvägar. Hur många taxibilar kör mer än 40 mil på ett pass utan paus? | |
Verdi |
Du har ju knappast 40 mils räckvidd om du håller på och snurrar i stadskärnan. Men jag förstår vad du menar. Det kanske fungerar bättre än man tror. Åtminstone för någon enstaka bil. Börjar det bli köer vid laddstationerna så är det katastrof. |
|
richo: Majoriteten av taxibilarna (åtminstone i Sthlm) går dygnet runt med olika förare. Att planera in en flera timmar lång paus som dessutom måste vara vid en laddstation blir en smula komplicerat. Tesla som taxi kommer nog förbli ett pr-tricks. ------- //Lövet |
|
|
Precis, en taxi rullar inte 24 timmar om dygnet och på 30 minuter laddas en Tesla upp till 80%. Borde för genomsnittstaxin räcka med 2 laddningar per dygn, så det är inte så mycket stilleståndstid. Däremot håller jag med om att de är ofördelaktigt om man behöver köra omvägar för att ladda. Större taxibolag kommer säkert i framtiden sätta upp egna snabbladdare. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Men som jag förstått det så tar det bara 20 min att ladda batteriet till 80% då bör det funka även om man är flera förare. Men jag håller med om att flera förare och köer vid laddstationerna, då är det ingen bra taxibil! Och det är väl bara en tidsfråga tills det är köer vid supercharger stationerna. | |
|
Fördelaktiga skatteregler i Nederländerna gör att det rullar många elbilar där. Många företag använder dem som firmabilar, med eller utan chaufförer. Tyvärr så tycker jag inte att Teslan håller tillräckligt hög detaljfinish. Retar mig mycket på det. Annars en ganska tuff bil. |
|
|
Hur många Tesla superchargers finns det i Stockholm? Har inte sett någon där jag rör mig i alla fall. De flesta vanliga elbilsstolpar ger inte laddström nog för Tesla att bli uppladdad på några 20 minuter. ------- //Lövet |
|
|
Laddningsproblematiken kommer att lösas när induktiv laddning slår i genom, vilket jag tror händer inom 5 år. Då kan den laddas tex i taxikön på Arlanda. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Det ligger säkert i tiden men det är rätt långt till att vi har lika mycket induktiv laddning (som säkert är modellspecifik) som bensinmackar ;-) ------- //Lövet |
|
|
Med tanke på hur få körningar man har under dygnet är laddningen inget problem. Jag kan påminna mig ett par arbetstillfällen när det varit så mycket att göra att pausa för min och bilen del varit nödvändigt i stället för att kunder saknas som är det vanliga. Stockholm är överetablerat med taxis. Ser inga problem att byta ut hälften av taxibilarna mot Tesla eller liknande. Det vore en bra början till att bygga ut laddstationer i stan. Man kommer ca 30 mil på gas och sedan måste man tanka, skillnaden mot att leta laddstation i stället för gas är försumbar mot vinsterna man får genom att köra elbil. Kunder var redan imponerade av MB E-klass Bluetec Hybrid hur skulle de då vara om en Tesla dök upp?! Vanliga laddhybrider tror jag däremot inte alls på som taxi. Så här såg det ut i München Länk kan säga att det var lite att göra för taxichaufförerna i München hann med att handla om taxibilarna stod kvar när jag kom ut. padda, smartphone, bok eller tidning är att rekommendera om man kör taxi! Mvh Stephan |
|
|
Har sett en Tesla som taxi i Helsingfors. Kanske är framtiden vad vet jag. Räckviddsångest lär vara ett nytt ord att lära ut vid taxiutbildningarna framöver ;) Mvh/ Niclas |
|
| Problemet med att ladda bilar är att det inte finns tillräckligt med ström fram till laddstationerna. Detta kräver att man byter elserviser och gräver upp backen för att lägga grövre kabel, om man vill göra flertalet laddstolpar. Det är inte alla som bor i egen villa och bara behöver en stolpe. Att erbjuda detta för ex vis befintliga hyresfastigheter kräver enorma ombyggnationer och dessutom har vi lagar som förbjuder fastighetsägaren vara elleverantör till dessa stolpar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.