AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.774

Biltema batteriladdare vs C-tek

Sida 1 av 2
Jag har i flera år haft en C-tek laddare Mxs3600(tror jag den heter), som nu plötsligt inte fungerar ! Har sett att Biltema säljer en 8 ampere laddare som kostar under 500:- !
Är det nån som har nån erfarenhet av denna laddare ?
Jag har varit väldigt nöjd med C-tek ,men har ingen lust att betala minst det dubbla om Biltemas fungerar "lika bra" !
Har annars kollat på Autoteilemann som har bra priser på laddare, men det blir
kanske krångligt om nåt går sönder, och köper man i Sverige borde det ju inte vara några problem med retur resp garantier !
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Clas Ohlson har någon Ctek för 499kr, kanske den duger?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Säkert inget fel på Biltemas laddare men presonligen känner jag att Ctek är Ctek just:)

Om du laddar ner julpdf:en härifrån Länk så hittar du en bra Ctek för under 600kr inklusive moms. Då får väl ringa och kolla om de kan göra priset gällande än, de brukar vara bra att ha att göra med är min erfarenhet. Köpte själv ett 95Ah batteri innan jul till under hälften av kampanjpriset på ett annat märkes eget originalbatteri.

Mvh
Asken
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag är helnöjd med min 20A-laddare från Biltema. Kör på.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Säljer ctek laddare på kampanj nu på jula.

299 kr -----> Länk
Kolla deras hemsida i reklambladet.

Lidl brukar med ha en bra laddare för 199 kr från TUV.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Hej

Jag har denna laddare och stod inför samma dilemma som dig innan köp.
Kan bara säga att jag är väldigt nöjd och den fungerar väldigt bra och snabbt till mina 2 bilar som jag kör den på.
Något som jag inte tänkte på då men som Biltema har är att laddare tar agm batterier vilket är ett måste för mig.

M.v.h Rille
En gång BMW, alltid BMW!
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Länk

Kan vara aktuellt med en intelligent laddare! Lidl Sverige 199 Skr Just nu!

Kopiera länken!

Länk
Min bil
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Kolla så de stödjer AGM-batterier också.
Jag köpte en laddare på Lidl för några år sedan. Enligt bruksanvisningen till den måste batteriet först kopplas ur innan man kan ansluta laddaren. Den som nu säljs ser inte likadan ut som min, men det är kanske en god idé att kolla upp om den aktuella laddaren kan anslutas utan att batteriet kopplas ur.
Jörgen.
Du har en poäng där.

Ang.
När min ctec zafir 45 går sönder så kommer jag prova biltemas laddare med lite högre laddström, 3,6A känns lite för lite ibland.

Skillnaderna mellan ctec och andra laddare är nog försumbar.
Men som allt annat laddar man många batterier eller ofta så är det värt att kosta på några kronor för en bra laddare.

Mach 170.
Jag har varit med om att laddaren har lagt av och problemet har varit kontakten som man kan ta isär, ta loss och gör rent har du tur så är det bara oxid.
Ibland räcker det med att man kopplar i och ur kontakten en 3-5ggr för att det ska fungera igen.
ha
60
haramato
740iA-96
Man kan köra agm-batterier med Ctek också. Man använder vinterläget då (snöflingan)
varför snöflingan för att ladda agm?
ha
60
haramato
740iA-96
För att den laddar med lite högre spänning där vilket passar agm-batterierna.
Är du säker på att de ska ha högre laddspänning?
ha
60
haramato
740iA-96
Ja, enligt Ctek så ska de ha det. Den laddar med 14,7v i köld/agm-läge , jmf med 14,4 i det vanliga läget.
ok, trodde knappen enbart var för köldläge.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ctek mxs10 har jag med temperatursensor så den kompenserar med högre spänning om man laddar utomhus på vintern... Känns smart.

Jonas

Biltemas kan jag inte rekommendera, eftersom den gick sönder efter några laddningar, men när den funkade var den bra. Själv sparade jag inte kvittot, jag tror att kvalitén är välldigt ojämn.
Men du åkte väl tillbaka med laddaren ändå?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har en trasig Ctek hemma. Det är svårt att dra slutsats från bara 1 köp ;-)

-------
//Lövet
Jag åkte inte tillbaka med den, för att jag tänkte att det var glapp i skarven till klämmorna som orsakade felet och tog bort den. Men jag tycker att det är otroligt att man kan bygga en laddare med så många komponenter för ca 200 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.