|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ibland är min fjärr till värmaren helt död. Trodde det var batterierna som behövde bytas. Icke. Det räckte att starta om fjärren genom att ta ur batterierna och sätta i dem igen. Dessutum varför ha AAAA-batterier? De är ju inte nämnvärt mindre än AAA. Inte mycket plats man spar genom att ha AAAA. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
Pe 49 F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld) e91 335iAT -07 M-Sport (Såld) e90 320i -06 M-Sport (Såld) |
Halloj! Lyfter denna tråd då jag själv precis fått en -15 med värmare. Jag måste vara något av en noob men det här med tiden (30 min) är det något man kan ställa in eller är det så att man skall programmera att den startar 30 min innan avfärd typ? Sen ang. tepraturen, kör den fullt ös eller går den efter det senaste som var inställt i klimatanläggningen när man lämnade bilen? För jag kan inte hitta någonstans där man kan ändra temp...? Och om jag har fattat det hela rätt kan man använda "värmaren" till att kyla ner bilen på sommaren, är det korrekt uppfattat? Jag är verkligen helt ny på detta med dieselvärmare... Tack på förhand! |
|
Nu har jag inte dieselvärmare på min men funktionen torde vara densamma oavsett vad den drivs av. Funktionen är PÅ. That's it.... Du kan inte välja hur länge den ska gå eller vilken värme du vill ha. Enklast möjligt, du slår på den och i bästa fall går den i 30 min eller tills du stänger av den själv. Eller batteriet säger för låg spänning eller om tanken inte är tillräckligt full, vad det nu faktiskt innebär. Möjligen att man på nyare bilar kan ställa in nån starttid i framtiden via appen som numera finns. Och Ja det stämmer att man på sommaren (eller över en viss för mig okänd temp) kan få systemet att fläkta ur bilen när det är varmt i bilen. Men hur det faktiskt fungerar vet jag inte, har inte bemödat mig med att ens försöka. Men detta är inte (heller) en av BMWs stoltaste lösningar.... Niklas Fransosen |
|
|
Peter, du kan naturligtvis ställa in värmaren så att den startar vid en viss tid. En bit ner i menyerna, tror att det ligger under "klimat" eller motsvarande. Har läst någonstans att värmaren tar hänsyn till vilken temperatur du ställt in. När/om du väl hittar menyn för detta är tipset att du lägger den som en genväg på någon av knapparna så är det lätt att aktivera värmaren när du parkerar för tex. natten. (med reservation att "tidur" kanske är något man måste kryssa för vid beställning) /AGW |
|
|
Aktivera Kupéventilation (sommar) Aktivera Kupévärmare (Vinter) Hittar du under klimat. Med tidur i idriven väljare du när den ska starta, den kör i 30 minuter. Ju varmare du ställer temperaturen i bilen ju varmare blir det i kupén. |
|
Pe 49 F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld) e91 335iAT -07 M-Sport (Såld) e90 320i -06 M-Sport (Såld) |
Tack! Ok, nu när jag läst era svar samt testat och funderat lite har jag kommit fram till följande. I bilen kan jag timea dieselvärmaren via iDrive, inga konstigheter. Jag kan använda medföljande fjärka till att starta eller stoppa n´densamma. Via appen BMW connected kan jag både timea värmaren eller starta den direkt.. och som jag fattar det är den i drift 30 min som max. Den stänger av sig om batteri och eller bränslenivån är för låg eller om jag själv stänger av den eller om jag sätter mig i bilen och startar den. Annars 30 minuter som sagt. Ang. temp. Är det mao så att om jag har klimatanläggningen inställd på 19C° så försöker värmaren värma upp bilen till 19°C under 30 min? Och det samma gäller om den skall kyla bilen.. Ganska logiskt kanske när man tänker efter.. Det som gjorde att jag började tänka på ett annat sätt var att: Om jag lämnar bilen på kvällen, yttertemp 5C° Klimatanläggning 19C° Och sen på morgonen i värsta fall är -10-15C° så kanske jag vill ha upp tempen till 21-22C° så är detta alltså inte möjligt? För mig hade det varit schysst om man i appen kunde välja vilken temp den skall värma till, för ibland vill man ju ha lite varmare och ibland lite kallare beroende på hur varmt eller kallt det är ute inte beroende på vad jag hade för temp i bilen senaste gången jag använde den?? Kanske är det jag som tänker konstigt?? |
|
Ser att jag månne har haft lite fel om hur pass avancerad denna funktion är men så har jag inte känt att jag haft behovet av att starta den i förväg så att säga hahaha. Skönt att man kan lära sig nåt nytt fortfarande :-) Niklas Fransosen |
|
| Jag har tyvärr inte connected till min bil utan bara timern i idriven och fjärren. Finns kanske en massa nytt i connected-appen? Du kan inte starta värmaren om du har under 5 liter om jag inte minns fel? Borde stå i boken. Om man kan ändra temperaturen i connectedappen för bilen låter jag vara osagt. Jag ställer alltid min på 22 grader och 25 om det är riktigt kallt, innan jag lämnar bilen. I boken står det även att bilen bör köras minst 30 minuter om man använder värmaren, handlar väl om att ladda batteriet. | |
|
Hej, (320d xdrive -15) Jag har ett problem med min diselvärmare, den verkade vara eftermonterad då jag har varit i kontakt med BMW och dom kan inte se att det är en original i deras datorer. (Jag är 2 ägare) När jag ställer den på utsatt tid så går den igång å fläkten i kupén går igång och så men det blir inte varmt för fem öre! Den blåser bara på med vanlig kall luft. Har provat ställa den olika tider provat ställa klimatet på olika sätt och inget verkar funka. Är det någon som vet vad det kan vara för fel eller har något råd på vad jag ska göra? Kan det vara att mitt batteri är ”dåligt” och måste bytas el skulle den då starta fläkten liksom ? Eller är den trasig, eller är det jag som gör fel. Tack på förhand. Sammi |
|
|
Hej, Fråga gällande F11 530xd Intressanta upplysningar här, och intressant att testa med värmekamera på motorn. Svaret på frågan gällande om dieselvärmaren värmer upp motorn kvarstår dock tycker jag. 1. Kan någon som vet svara på hur många liter kylarvätska som cirkulerar i det slutna respektive ”den ordinarie”? Blir motorn varm/varmare snabbare om man använder dieselvärmaren? 2. På min modell, värmer något min motor snabbare vid kalla dagar? Tack på förhand! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.