|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis hämtat ut min livs första BMW och detta är därför mitt första inlägg här :-) Ett av paketen jag valde var Winter Pack då jag är en flitig användare av dieselvärmare. När man är van detta är det svårt att vara utan. BMW har dock gjort något RIKTIGT korkat här. De har begränsat gångtiden till max 30 minuter och den går inte att ändra :-((...helt vansinnigt ! Bilen är ju "skyddad" via underspänningsskydd som stänger av värmaren om batteriet är för dåligt och likaså om bränslenivån är under "reservgränsen"...det finns alltså ingen anledning för BMW att beröva oss kunder på att inte kunna ställa in denna tid. De bilar jag haft med värmare har haft justerbar max gångtid på 30-240 minuter men inte BMW...max 30. Jag brukar köra min värmare 40-45 minuter. De extra 10-15 min från 30 gör underverk när det gäller att bli av med is på rutorna samt värmen i kupén. Jag kör 5000 mil per år och har batteriladdare kopplad till motorvärmaren så jag har aldrig haft problem med t.ex batteriet och som sagt...bilen skyddar ju ändå mot detta. Dieselvärmaren mår dessutom bra av att gå mycket. Ju mer den går dessto bättre mår den. Har det alltid varit så här på BMW ? Ni som har bilar äldre än 2015...kan Ni inte heller ställa om denna tid ? Vansinnigt besviken på detta faktiskt. MVH Svansen | |
|
Jag kan inte ställa om min -06'a vad jag vet. Lite mer diskussion här, Länk |
|
|
Efter 15 min är det närmast bastu i min bil om jag ställer kliman på 23-24 grader. Den värmer ju endast kupen, ska du tänka på, så det går mycket snabbare än vissa andra biltillverkare där den även värmer motorn. |
|
|
Visst blir bilen varm på mindre än 30 minuter men ska man smälta bort is/snö från rutor räcker det inte. Jag stör mig också på den begränsade tiden. ------- //Lövet |
|
|
Sim...värmaren värmer verkligen inte bara upp kupén ...den värmer ju upp motorn med all dess kylvatten också så det tar ju lite tid. Skulle man blåsa 5kw rakt in i kupén skulle det säkert bli riktigt varmt fort. Sedan kan man alltid diskutera hur varm det blir i kupén osv men ingen människa kan förklara för mig VARFÖR de lägger in en begränsning på 30 min !! Varför kan vi kunder inte få bestämma själva som på alla andra bilmärken ? Obegripligt ! |
|
|
Svansen_2: Nix. Den fabriksmonterade värmaren (SA536) värmer endast kupen i ett litet slutet kretslopp. När motorn startas och det lilla kretsloppet är över 70 grader, öppnas en ventil, som blandar de två kretslopp, så motorn får lite effekt av värmaren också. Det sitter en ventil vid vänstra dimljus som man kan ändra, så den värmer hela kretsloppet. |
|
|
Precissom sim skriver. Bmw har (på gott och ont) prioriterat kupén, så även efter 20min är den värsta pansarisen borta från rutorna.. Nackdelen är att motorn fortfarande är bottenkall. Inget man märker, men det smärtar att känna till.. Samma på min 06 och vad jag vet är det konstruerat på samma vis på ex.Audi med kupé som prioriteras. Det går att modifiera bort så även motorn värms men då blir det kanske inte lika smältsäkert i kupén |
|
|
Sim: Det var som fan...hade jag inte en aning om :-) Tyvärr så blir jag ju ännu mer besviken på värmaren nu då att just värma motor ju är en stor del av poängen för att slippa kallstarter. Fundersam också på varför det inte blir varmare i kupén efter 30 min...maximalt pissljummet skulle jag säga. Handlaren säger att värmaren är på 5 kW. Fick också börja med att lämna in min bil för att värmaren inte gick att starta med fjärren. Via appen i telefonen gick det dock bra. Mjukvaruuppgradering var tydligen nödvändigt (på en helt ny bil). Sedan fick jag felmeddelande att "startmotorn var defekt - kontakta BMW jourservice"...efter 10-15 försök så startade dock bilen. Även här behövdes det tanka nya mjukvaror :-/ Nja...tråkigt att behöva jävlas på sånt här på en i övrigt fin bil. Har som sagt aldrig ägt en BMW tidigare men jag hade högre förväntningar än detta tyvärr. |
|
|
Håller med om att det är dåligt att den inte värmer motorn. Dock så tycker jag kupén blir ordentligt varm, absolut inte bara ljummen. ------- //Lövet |
|
| Inne på F11 nr 2. Före det 2 x Volvo XC och alla m dieselvärmare. Bor jag kvar i Sverige så kommer det alltid vara krav på mina bilar. Använder så fort det är ca 5-10 grader och därunder. Dock trist att BMWs system för detta är så mkt sämre än Volvo. Tack o lov för att man nu tagit fram fjärrstyrning via mobilen (fanns ej på min förra). Största nackdelen jmf m Volvo är ju att man inte bara kan ställa en tid då man vill köra iväg i varm bil m frostfria rutor. Förstår inte att det ska vara så svårt. Dessutom grymt trött på att behöva sätta på stolsvärme och rattvärme varje gång man sätter sig i bilen. Varför kan jag inte få bestämma att allt jag hade igång då jag stängde av går igång när jag sätter mig igen?! (Vet att stolsvärmen är kvar "i minnet" ca en halvtimme men det hjälper knappast). | |
|
Nah. Några äkta vinterbilar är det nog inte... |
|
|
Ställ kliman på 22 grader och "Auto", och se om det ändrar något. Tänk på att när motorn startas efter värmaren har gått, blandas vattnet från lilla kretsloppet med motorns och motorn blir mycket snabbare varm. Orsaken till att man har ett eget kretslopp är snabbare kupévärme vid lägre energiförbrukning. Moderna motorer har även svårt att ha varmt kylarvatten när allt annat är kallt pga den komplicerade mjukvaran som finns för att minska förbrukning. Kundgruppen för detta tilval prioriterar varm och isfri bil när de kommer i kostym, än varm motor. |
|
| Jepp, för den kundgruppen byter bil innan den gått 8000mil och därmed ses dom "förbrukad". ;-) | |
| "Kundgruppen för detta tilval prioriterar varm och isfri bil när de kommer i kostym, än varm motor. ". Ha ha! Jag tillhör exakt den gruppen. Vad tempen är under huven är jag helt ointresserad av! | |
|
30minuter räcker fin fint, annars bara höja temperaturen 5kW i den lilla kupén och du kan ha en riktig bastu efter kort tid. Motorn blir ju varm på nolltid ändå, men visst lite trist med kallstarter hela tiden. |
|
|
Helmsman: Precis! :) Dessutom är det jättesvårt för många bilproducenter att få en halvljummen föruppvärmt motor att gå rent med dagens Euro6 krav. Därför väljer de flesta bilfabrikanter att endast fokusera på kupén, vilket också är vad kundgruppen efterfrågar. Moderna motorer med dagens olja slits mindre än vad man tror vid kallstart. När värmaren har gått blir motorn dessutom varm snabbt, då vattnet blandas och cirkulerar och webaston går för att ge extra snabb motortemp. Vill man absolut ändra det system några duktiga BMW folk har byggt, så motorn även förvärms, är det bara att göra det. Det finns en fin guide här på forumet. |
|
| Hade min på i 20 min vid -10 igår, isfri och varm. Tyvärr är inte skinnet varmt, men komfortstolarnas värme tar bara ett par minuter så jag tycker det är ok. Men visst, -36 förra vintern, då lät den som en stenkross...,, | |
| Det kan divideras i eoner, men en kallstart är alltid negativt. | |
|
Tycker absolut att det är tråkigt att BMW inte har en "riktig" värmare i sina bilar. Dåligt med tanke på vad man betalat för den. Aldrig kul att starta en motor kall när det som i dag är -21 ute :-( Mina 3 senaste bilar har haft dieselvärmare som värmer upp hela motorn. Lika varmt om inte varmare till och med i kupén plus att motorn får en skonsammare start. Det har ALDRIG varit problem med batteri eller liknande så frågan är varför inte BMW kan ha en lösning som funkar på alla andra bilar ? Dessutom är gångtiden justerbar mellan 30-240 minuter medans BMW anser att det får vi kunder inte bestämma själv trots att det finns underspänningsskydd och bränslespärr som säkerställer att bilen kan startas ändå....obegripligt enligt mig ! En annan sak jag undrar över är om denna värmare hjälper till något under körning. De flesta dieslar i dag är ju så snåla att tillsatsvärme ofta behövs för att motor och kupé skall ha rätt temperatur vid kallt väder. Någon som vet om denna värmare går in och stöttar ? |
|
|
På bilarna utan dieselvärmare så är det elektrisk tillsatsvärme som gäller under körning. Det är det som gör det så mycket dyrare att installera dieselvärmare jämfört med Volvo som redan har en bränsledriven värmare från start i varje dieselbil. Där är det ju bara ett tidur extra för att kunna använda värmaren som en motorvärmare innan start. Sen hur det är på BMW-bilarna med dieselvärmare vet inte jag, men skulle anta att det även på dem är den elektriska tillsatsvärmaren som används under färd. Den bränsledrivna är endast en kupévärmare innan start. |
|
|
Så min bil har elektrisk tillsatsvärmare också ? Hmm...känns ju "onödigt" då jag har en 5kW bränsledriven värmare :-/ Man märker iaf att dieselvärmaren stänger av så fort man startar bilen så du har säkert rätt....för helt utan tillsatsvärmare kan den väl inte vara ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.