|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Om den elektriska värmaren använder el, som genereras vid inbromsningar så bidrar det till lägre förbrukningen än att elda diesel för att hålla värmen uppe. Det är nog en liten andel av BMW:s produktion som har detta tillval så jag tror inte man gör någon större produktionsanpassning för de bilarna. Den elektriska värmaren sitter nog kvar, men det är inget jag vet, utan endast antar. |
|
|
Min F11 har dieselvärmare och därför saknar därför den elektriska "brödrost"-värmaren. Dieselkaminen går in och stöttar uppvärmning av motor då utetempen går under några plusgrader. Den stöttning går inte att stänga av. Detta gör att om jag skall flytta blien en liten bit och det är tillräckligt kallt ute så startar värmaren och går en stund efter att jag har stannat bilen. Suck. I rather go ponding |
|
|
Så tror jag inte att min funkar men jag skulle hellre välja den lösningen. Värmen din värmare i övrigt bara kupén eller har du en "riktig" värmare ? |
|
|
Min värmare är standardkonfigurerad dvs utan motor igång så värmen den bara kupén. Jag roade mig i julhelgen m.h.a. en billig värme-detektor peka på olika delar på motorn för att utröna om den överhuvud taget blev något varmare då motorn var avstängd och bara värmaren gick. Ingen märkbar uppvärmning av motorn skedde. Utetemperaturen låg på bara några minusgrader. Vad jag har utläst från andra trådar så blandas det varma vattnet med det kalla i motorn då motorn sedan startas vilket i viss mån lindrar den s.k. kallstarten av motorn. Hum. Jag undrar om det räcker med att slå på tändningen för att få ventilen att blanda de bägge flödena. I så fall skulle man ju kunna vänta en liten stund med att starta motorn. Någon som vet? Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Intressanta iakttagelser ! Jag skulle tro att det är en ganska liten mängd varmvatten i det slutna systemet som nära på blir försumbar när det blandas med det kalla vattnet i motorn med betydligt större volym. I morse när det var -20 så var det drägligt ljummet i kupén efter att värmaren gått i 30 min men efter att jag startat bilen och körde iväg så blev det kallt på en gång...inte svinkallt så klart men ändå betydligt kallare än innan start. Detta händer inte om du har en "riktig" värmare som värmer motorn. Den värmaren fortsätter ju att gå och får ytterligare värme från motorn. Betydligt bättre. Hade gärna permanent öppnat ventilen som gör att allt vatten värms upp med då måste de sluta med dumheterna att begränsa gångtiden till 30 min utan möjlighet för oss kunder att ändra detta ! |
|
|
Tillsatsvärmaren kommer även att gå igång för att stötta motorn om det behövs, även om den ibland stannar efter att man har startat motorn så brukar den hoppa igång efter ett tag vid kall väderlek. Håller med om att detta system är idiotiskt konfigurerat, hade tidigare en Saab 9-3 TTiD och där funkade det klockrent med både varm motor och kupé utan att man behövde göra några modifieringar. |
|
|
En liten tanke: Att man upplever mindre värme från systemet då man startar bilen kan kanske bero på att man då växlar in klimatanläggningens inställningar och om den då tycker det är för varmt så blandas det in mera kalluft. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Skulle kunna vara så men kliman var inställd på 26 grader och det var absolut inga 26 grader i kupén när jag startade bilen....dessutom så provade jag att sätta värmen på max och drog ner fläkthastigheten lite men det kom inte mycket värme de första 5 minutrarna. Har precis som du haft haft SAABar tidigare med "riktig" värmare tidigare och senast även en Skoda Superb med en fantastiskt bra dieselvärmare. |
|
|
Att hävda att lösningen hos bmw är genomtänkt, är lite att vara förblindad. Det är en för vår breddgrad dum lösning. Hade 5kw webasto på min stora cumminsdiesel och även där funkade det förträffligt att värma hela systemet |
|
|
Centrallogik....helt rätt....den är inte anpassad för våra breddgrader. Icke genomtänkt är för snällt....den är idiotisk !! :-) |
|
|
Ger mig in i den här tråden efter ett märkligt besök på verkstaden. På min 520d F11 stannade dieselvärmaren får några veckor sedan. Jag lämnade in bilen och bad dem ta detta på den utökade garantin ev. "fel inom 6 mån" enl. konsumentköplagen. Hämtade bilen och fick betala 2500:- för att de "programmerat" värmaren. Enligt servicekillen kunde de konstatera att värmaren inte fungerade och enda sättet att "laga" den var att "programmera" den vilket inte täcktes av garantin. Några dagar senare hade jag löst det ekonomiska och verkstaden krediterade mig hela beloppet. MEN, de hävdar nu att man får ALDRIG värmaren om man har mindre än 1/4 tank diesel. Gör man det kommer/kan värmaren stanna igen och det kostar ytterligare 2500:- att låsa upp den!!!??? Servicekillen ropade till och med till sig en tekniker/meck som bekräftade detta över telefon. Jag vet att bilen ska kolla batteri och dieselnivå innan den startar men att den skulle stanna av att man har för lite i tanken är ju helt befängt. Detta kan inte stämma men jag vill ändå dela med mig och se om någon annan fått liknande sagor berättade från BMW. I mitt fall Biliagroup i Göteborg. /AGW |
|
|
Haha...helt sjukt ! Låt mig som BMW-nybörjare först fråga vad F11 betyder ? Inte årsmodell 2011 ? Ser också att folk skriver E61 osv...vad har jag för modell tro ? En 520d från 2015. Gällande värmaren så har jag iaf kört min värmare med mindre än 1/4 tank kvar. Mina tidigare bilar hade gränsen vid "bränslereserv"...alltså då bränslelampan tänds...trodde att det var så på BMWn också men med tanke på att BMW minst sagt går sin egen väg gällande dessa värmare så är det väl inte att ta för givet då gissar jag. Sjuk historia tycker jag. Har hört att värmaren i min bil är en Webasto...alltså en bra och stor tillverkare av värmare. Det däremot (idioterna) på BMW gör är att det tar bort styrkretskortet på värmaren och byter ut det mot ett som BMW själv har gjort. Webstos egna tekniker kan alltså inte reparera värmare som sitter i BMW....bara BMW själv kan/får fixa med dessa. Snacka om skyddad verkstad och vansinne. Därav går det inte att t.ex justera gångtiden för BMW har bestämt att det inte skall gå ! Sjukt |
|
|
agw: Det du säger har jag hört från flera andra medlemmar. Det verkar som att värmaren låser sig själv om den startas fler än 3ggr med för lite tank eller batteri. Helt obegripligt, inga andra märken håller på med sådant vad jag känner till. Det är en sak att värmaren inte startar, en annan att den låser sig för all framtid tycker jag. ------- //Lövet |
|
| Min V70d5 brukar berätta på displayen om så har varit fallet. typ "kunde inte starta värmaren pga för låg bränslenivå" Volvon har också en skyddsmekanism som låser värmaren efter 3 misslyckade startförsök. Det är ok, funkar den inte ska den in för kontroll. Jag tror att detta kan vara en skröna som fått fäste, jag har väldigt svårt att tro att en sådan bugg eller feature skulle släppas igenom från BMW | |
|
Tyvärr så har jag inte svårt att tro att BMW skulle släppa igenom en sån här grej. De kör ju sitt eget race och bryr sig inte om oss kunder här uppe i norr. På min helt nya bil så gick t.ex värmaren inte att starta med medföljande fjärrkontroll. Felet var helt stumt...inget klapp eller andra omständigheter. Starta via appen i telefonen gick dock bra. Fick då beskedet att de känt till detta problem sedan tidigt i höstas och att en ny mjukvara måste installeras. Min bil fick alltså åka in på verkstad efter 50 mil för ny mjukvara på en helt ny bil. Hur man kan släppa igenom en värmare som inte går att starta förstår jag inte. Det är ju en ganska primär funktion om man säger så :-/ |
|
|
@Svansen_2 Jag fick problem med min värmare efter mjukvaruuppdatering när jag installerade powerkit på min 530d xdrive. Lyckades snoka fram en lösning på det tyska forumet motortalk enligt följande. Aktivera fjärrkontroll - tryck start (grön lampa blinkar, sedan släcks) Inom 15s, upprepa procedur Aktivera fjärrkontroll - tryck start (grön lampa blinkar, sedan släcks) Har skrivit detta tidigare i tråden men tänkte att här blev det aktuellt igen och en del orkar ej läsa allt. Bilen sover nämligen för hårt och vaknar inte upp ur "sleepmode" Ovanstående funkar perfekt och jag kommer att göra min mjukvaruuppdatering vid tillfälle, har blivit ganska van nu ;) |
|
|
Helt rätt mduck...det upptäckte jag av "misstag" själv dagen innan jag lämnade in den. Nu funkar den dock efter ett kommando efter uppgraderingen. |
|
|
Svansen_2, F11 Är benämningen på den nya 5-serie touring 2010> F10=Sedan F11=Touring |
|
|
T-pwr...tack ! Det gjordes ju en facelift för något år sedan och ny 190 hk motor nu i höstas. Är det alltså fortfarande en F11 ? |
|
|
"Facelift" heter fortfarande f10/f11 men särskiljs som tidigare med "lci" för de inbitna. Life cycle impulse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.