|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Av olika skäl funderar jag på att sälja min ett år gamla BMW. Undrar vad man skall begära och vidare om det finns något man skall tänka på om man säljer via blocket.. Bilen i fråga: 520dt xdrive (LCI) -14 (svensk) I perfekt skick ca 1300 mil Komfortstolar Stora Navpaketet m connected drive Kallistogrå metallic Alu interiörlister Komfortpaket Sportpaket Vinter & Sommar hjul i bra skick. Kollar man bilpriser så landar man på strax över 400 -men de tar ju inte hänsyn till flera (dyra!) tillval. Kollar jag handlare så ligger dylik modell+mil på 420-430 - men då utan NAV eller Komfortstolar. Att sälja direkt till handlare pallar jag inte då de kommer vilja tjäna allt för mycket emellan.. Hur skall jag tänka? | |
|
Att få mer än 400 tkr blir nog svårt vid privatförsäljning. Majoriteten av de som köper bil i den prisklassen vill nog gå via handlare för att få garantier, underlätta ev finansiering etc. Ett alternativ kan vara att sälja via bilförmedlare. /Rickard |
|
| 360-375' | |
| Jag tycket det finns ganska många jämförelseobjekt hos BMW-handlarna som är det mesta av den aktuella utrustningen, och de har ganska aggresivt satta erbjudanden på 520d med xDrive och comfort+sport. Runt 380 privat känns rimligt, många av jämförelseobjekten saknar kanske någon detalj i utrustningen, men istället har de rullat kortare. | |
|
Kort fråga, hur kändes det att gå från E70 till F11? |
|
| Iggeman: Det jag kan sakna (kanske speciellt som nybliven småbarnsförälder) är den högre sittpositionen i x5. Det är också krångligare att få in barn i F11. Däremot känns kvaliteten interiört och körupplevelsen som helhet bättre i i F11. | |
|
Rick, du säger att privatköpare vill gå till säljare för att få garantier. Jag skulle säga tvärt om. En så pass ny bil har ju fabriksgaranti kvar så det är ju tryggare för köparen att köpa en nyare beg bil privat än en äldre som saknar garanti. |
|
|
Jabbal- Jo, det finns en del jämförbara bilar till försäljning. Däremot få med Nav -paket som ligger under 420. Sedan finns det endast en 520dxt med komfortstolar (import). Just stolarna är något som många uppskattar och är extremt ovanliga på en 520d. Det gäller ju såklart att hitta rätt person som vill betala för detta. Avseende garantier så "övertar" en ev köpare vagnskadegarantin mm som finns kvar på bilen? Vad brukar förmedlarna ta för ett uppdrag? Finns ngn som kan rekkommenderas i sthlmområdet? Tackar så mycket för alla råd och synpunkter! |
|
|
fedemåns: samma tänker jag om min som kanske har lite mera utrustning än många andra 520d. Men problemet är väl om dom som vill köpa den inte vet vad dom går miste om om dom köper en annan:) Själv skulle jag nog gärna betala nypris(20k) för komfortstolarna om jag hadde två i övrigt likadana begagnade bilar att välja mellan. |
|
|
En bil med mkt utrustning faller ju oftast procentuellt mer i värde än en med mindre. Undantaget är väl om det saknas ngt väsentligt som alla förväntar sig ska finnas på en viss modell. Komfortstolarna är ju sköna men tror inte så många beg.köpare betalar 20 000 extra för att få dem jmf med en för övrigt likadan bil. |
|
|
Jag tror - som någon redan sagt (och iofs någon annan sagt emot) - att man hellre går till en handlare när det gäller så pass dyra bilar. Dels för att många nog känner sig tryggare (rätt eller fel, tja, vem ska säga), dels för att det blir långt mycket lättare att ordna med finansiering. ...vilket jag trots allt tror att det är många som vill ha när det gäller bilar för runt 400k. Tror att du kanske kan få 380k privat. |
|
|
Jag sålde min förra Audi A6 (2012:a) privat för 430k sek. Hade två spekulanter som både la bra bud och betalade "kontant". Jag tror att det är lite överdrivet att säga att det inte går att sälja sin bil privat bara för att den kostar X kronor. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden- Intressant. Hur lägger man upp transaktionen rent praktiskt vid privat försäljning? Tror att det finns en hel del köpare som väljer att finansiera bilköpet med sin bank istället för "vanlig" bilfinansiering. Blir ju än billigare om man kan låna med hus/bostadsrätt som säkerhet. Undrar vidare vad en förmedlare brakar ta i kommission? |
|
| Jag kan erbjuda säljtjänst för din bil. Kostnad 20' sek. Skicka power post om intresse finns. | |
| Jag kan erbjuda säljtjänst för din bil. Kostnad 20' sek. Skicka power post om intresse finns. | |
|
Måns=> De gångerna jag har sålt mina bilar som har legat i det övre prisspannet (över 300k) så har vi gått till köparens bank där en normal kontoöverföring har genomförts. Detta förutsätter så klart att köparen har pengarna på sitt konto redan. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden. Men hur gör man på en helg? Säg att det är en bit att åka och att arbetet inte tillåter att man är frånvarande på dagen, helg är alltså enda alternativet. När jag köpte senaste motorcykeln så swishade jag, inga 300' men man kan ansöka om förhöjd gräns under en begränsad period och jag tror man kan få upp gränsen hyfsat högt, men inte till 300'-400'. |
|
| Köper man bil för 400k så tror jag de flesta löser ledighet för att allt ska bli så smidigt och säkert som möjligt för båda parter. Har man dessutom en finansiering på bilen så behöver ju även denna lösas vilket banken kan hjälpa till med. | |
|
Min erfarenhet är att så fort man kommit så långt i diskussionen att man pratar om betalning löser det sig alltid. Jag har sålt med Swish, banköverföring, betalning till kollega om spekulanten haft annan bank osv. Alla utom 1 affär har gjorts upp på helger. ------- //Lövet |
|
|
Har inte upplevt några problem att sälja dyrare bilar privat - snarare tvärtom. Man slipper de som inte har pengar och bara vill snacka och skall påpeka varenda litet gruskorn på golvmattan :-) Däremot bör du räkna med att få många bilförmedlare eller privatpersoner som "scoutar" för andra bilhandlare i den prisklassen då det är ont om nyare begagnade bilar av populära modeller. Kan en handlare göra vinst på 10-20kkr så köper de gärna en bil privat för att sedan sälja lite dyrare. |
|
| Måns, du tänker helt rätt. Prova att sälj bilen privat. Ge det både en och två månader (förmodligen går det mycket snabbare). Skippa bilförmedlare och säljtjänster. Du kommer bara bli besviken och ångra att du inte försökte själv. Jag tror garanterat att du lyckas (annars hade inte redan en säljtjänst hört av sig, dvs bilen säljer sig själv)! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.