AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.714

Hjälp med felkoder.

Sida 1 av 2
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Skulle behöva lite hjälp och tips med dessa felkoder.
Börjar med frågan.
Kamaxel givaren och vevaxelgivaren är det samma givare eller är det olika givare?
Kamaxelgivare insug är bytt 2013.
Felkod 41 Camshaft sensor
Fe kod 53 Crankshaft sensor

DTC
Felkod 99 Can DME load signal
Felkod 10 Speed sensor, turbocharger
Felkod 64 Speed monitoring
Felkod 13 ASC interface

Gammal man gör så gott han kan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Olika givare. Har du raderat koderna och dom återkommer? Så det inte är gamla koder.
Felkodsnumren verkar inte stämma med Bmws kodlista vad har du läst av med för något ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Creator C110 heter avläsaren.
Givaren kan ju vara en gammal felkod dom glömde att radera.
Men Airbag systemet är väl det jag är mest intresserad av att få igång då det smart är dax för besiktning och airbag lampan lyser inte ens och jag vet inte i vilken ände jag ska börja i.

NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Lånar tråden lite!!
Har själv två koder jag skulle behöva hjälp med.

139 Activation, map cooling
26 Multiplicative mixture adaptation (part load) bank 1, control limit reached

Bilen är en -98 540 som jag nyss bytt kamkedja på. Och den stog stilla ett par månader i sommras. Besiktade nyligen med på tok för hög HC och CO dessutom misständer den med fler felkoder som följd om jag kör en stund med den. Misständningskoderna går att radera bort men dessa 2 ovan är alltid kvar.

Tacksam för ett hyffsat ingående svar då jag förstår att de har med termostaten, givare (eventuellt flera såna) att göra.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jompa: Airbagsystemet har du inte nämnt vilken felkod har du på det ?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
139: Är den elektriskt styrda funktionen (från DME) på termostaten som inte fungerar. Dock så fungerar den även rent mekaniskt som en vanlig termostat.
26 är värre det är ju en kontrollkod att adaptionen håller sig inom gränsvärdet orsaken är dock svårare att utröna. Tjuvluft tex. vevhusventilation dåligt membran mm mm mm.

Länk
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Glömde visst den felkoden ursäkta mej.
05 Belt tensioner, driver side. Är det bältes spännaren?
Bilen är en Bmw E39 523 IA 1998/6

jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Lampan är det diod eller glödlampa på dessa bilar?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Norrland76 : Precis som Hasso skriver krävs det djupare felsökning, en felkod säger ju inte vad som faktiskt är fel (dvs vad man ska byta - fast många vill ha det till det) utan det anger bara vad motorstyrsystemet tycker är fel utifrån sitt lilla perspektiv.

Motorstyrsystemet använder sig fuel trim parametrar (en additiv som har störst effekt på idle och en multiplikativ som är mest märkbar vid part load) av två anledningar
1) justera mot förändringar över kort och lång tid (alltifrån slitage till förändringar i höjd, luftfuktighet, bränsle osv)
2) växla mellan fet och mager blandning ett par gånger i sekunden (för katalysatorn kräver både och för att fungera optimalt)

Din felkod säger att den multiplikativa parametern har slagit i taket.

Men vi vet inte om den slagit i taket åt det positiva hållet (mer bränsle än normalt) eller åt det negativa hållet (mindre bränsle än normalt). Detta är kritisk info i felsökandet.

Är det vakuumläckage så blir det oftast att den slår i taket åt det positiva hållet. Men är det tex för högt bränsletryck eller kärvande spridare så slår den ofta i taket åt andra hållet.

Bank1 anger att problemet finns någonstans bland cylindrarna 1-2-3 om du har två upstream syresensorer (annars finns felet någonstans bland cylindrarna 1-2-3-4-5-6). Även detta är kritisk info i felsökning, är tex felet begränsat till 3 cylindrar har man redan fått många ledtrådar i sitt felsökande.

Vägen framåt är alltså att få mer observerbarhet och information.

Man behöver kunna se båda fuel trim parametrarna, om systemet är i open/closed loop (inte omöjligt att systemet satt i open loop då denna felkod är satt vilket gör att motorstyrsystemet inte reglererar sig efter syresensorvärdet längre utan går på defultvärden).

Dessa värden får observeras samtidigt som man gör olika typer av forcerade tester, avgasmätningar, diagnos på vilken eller vilka cylindrar som misständer, när den misständer, kvalitet på gnista, hur ser tändstiften ut tex om något avviker avsevärt från de andra, osv...

Men om den misständer så är det nog lämpligast att börja där, då felkod 26 är troligtvis relaterat och kanske rent av ett direkt följdfel av misständningarna. Eller så kan det vara tvärtom, att de hör ihop och att tex du har en tändspole som inte är helt frisk (inte helt ovanligt att dessa fungerar fint när de är kalla men när de blir varma får man intermittena problem) och oförbränt bränsle kommer ut och fångas upp av syresensorn som gör att motorstyrenheten tror att motorn går fett och snålar till bladningen vilket gör att motorn går ännu sämre och kanske börjar knacka vilket gör att motorstyrsystemet backar tändningen och fetar till blandningen igen osv....

Som du ser är det mycket det kan bero på precis som Hasso nämnde.

Så metodisk felsökning är nästa steg :-)
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Måste fråga en sak till. Sitter det 2 kamaxelgivare på motorn? En för insug och en för utblås?
Kikade i mina papper på bilen och kamaxelgivaren på insug är bytt 2 gånger på ca 3 månaders mellanrum på 2 olika firmor.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Före 09/98 så finns det bara en på insugningssidan from 99 årsmodell kom M52TU dubbelvanosmotor den har två givar insug o avgas.

Då är ju frågan var det köpte sina givare ifrån ? Dessa köper man enbart hos BMW, tyvärr är det så att andra leverantörers givare är rena lotteriet.

Bältesträckarkablaget är oftast kontakten under stolen som glappar, finns en ombyggnadsats där man drar kablaget bredvid den stora kontakten i separat kontakt. Fungerar inte Airbaglampan (diod har jag för mig) så blir det nog airbagfel eller så har nån klistrat över den. Den ska tändas när man vrider till radioläge och släckas efter några sekunder när allt är OK. Vid fel lyser den hela tiden tills felet är åtgärdat.kopplar man loss instrumentet och vrider på tändningsnyckeln så känner system av att inte lampan är med i kretsen då tänds airbaglampan när man kopplar in instrumentet igen som exempel, dvs så fort det är avbrott eller nått urkopplat i systemet när man vrider på nykeln så sätts ett fel.

Länk
NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
@hasso: Ny termostat och givare är beställda och kommer på tisdag förhoppningsvis.

@bmw-slangen : Okej! Ja bilen drar mer bensin nu och de luktar mycket bensin då motorn är igång också.
Tändstiften på hela raden 1-2-3-4 var tidigare dåliga med elektroder som krypit ner i porslinet och riktigt svarta. Medans 5-6-7-8 var fina. Nu sitter de nya stift överallt. Och jag bytte även plats med tändspolarna 1 mot 5, 2 mot 6 osv. för att testa om felkoderna kom på andra cylindrar då.
Felkoderna sa från början att de var 2-3-4 som den misständer på och den senaste testen jag gjorde så var de bara 3-4 tycks jag minnas. Vilket då utesluter fel på tändspolarna.
Jag har haft igång motorn och sprayat med startgas runt överallt men har inte hittat något läckage som får motorn att ändra i varvtal åtminstone. Men de kanske inte är så enkelt att hitta ett eventuellt vakumläkage.

En liten fundering jag har är om eventuellt fel placerade kontakter på spjällen kan göra såna fel. Alltså ett spjäll sitter inne i insuget och de andra i rörböjen ut mot luftfiltret. Såg att dom kontakterna är så lika varandra att de går att byta plats på dem. Dock har jag skruvat bort saker nu så kunde inte göra ett test direkt.
Får vänta till den nya termostaten kommit på plats och testa då.
Kolla dina fueltrimvärden om du har en sådan funktion i instrumentet där borde du se att den sprutar in mer % bensin.

En enkel grej du kan kolla är del #19
Länk
En gummiplugg som sitter preicis under insugsröret mot torpedväggen.
Du ser den om du står vid förarskärmen och tittar under.
Min var rejält sprucken och reagerade inte på startgas men motorlampan kom och gick.
Den föll av i handen när jag skulle ta bort den.
Man såg tydligt på fuelttrimvärden att den pumpade in bensin mellan +5 - +15 den låg och pendlade, så när jag bytte så hade jag mätaren igång när jag starde bilen den låg på + 15 och kröp nedåt efter 1 minut så låg den runt 0 vilket är den ultimata blandningen.
Så den pluggen skulle jag definitivt kolla innan man börjar riva.

Edit såg nu att det var 540.

Då skulle jag kolla del 14 samt 6 och 7
Del 6 tror jag är en identisk plugg som på 528.
Del 14 är en rätt vanligt att den blir dålig, som om du lossar byt ändå.

Länk
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Tack för informationen. Jo jag kikade på er guide om bältessträckaren.
Nu till det riktigt tråkiga. Plockade ur kombiinstrumentet i fredags och tyvärr så har någon brutit ur 2 dioder ur huset. För airbag och vattennivån i kylaren.
Finns det lösa dioder att köpa till instrumenthuset och vart om någon vet?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Norrland76

Doh! Såg också nu att det var en V8-motor :-)

Felkoden 26 (out-of-range, bank1) stämmer med svarta tändstift på cylindrarna 1-2-3-4. Bank1 är nämligen cylindrarna 1-2-3-4 och gissningsvis så går den fett (färgen på tändstift och lukten du känner).

Angåede fuel-trim parametrarna - se min förklaring tidigare i tråden av vilka fuel trim du ska kolla på (beroende på utrustning kan de se olika ut - men den additiva brukar benämnas LTFT (Long Term Fuel Trim) och den multiplikativa brukar benämnas STFT (Short Term Fuel Trim).

Hmmm, märkligt - för när STFT går i taket brukar den justera upp LTFT och på så sätt få tillbaka STFT att svänga runt nollstrecket. Så det borde ju vara felkod på i första hand LTFT.

Nåja, allt blir kristallklart när du flärpar upp både STFT, LTFT - gör det för BÅDA banker (för att ha något att jämföra med). Lägg även upp O2 upstream för båda banker samt status om systemet arbetar i open/closed mode.

När du gör detta blir allt mycket tydligare vad som försigår och felsökningen kan påbörjas och blir mycket enklare.

Bara som ett exempel, om du ser att fuel trim parametrarna är fel endast för en cylinderbank så ska du fokusera felsökning på saker och ting som endast påverkar just denna cylinderbank. Tex luftmassemätaren brukar vara gemensam för båda banker och då bör det inte vara fel på denna då det isåfall skulle påverka båda banker.
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Nu har jag bytt kamaxelgivaren satt en från BMW i och den jag satte i är BMWs givare.
Men jag får fortfarande felkod på kamaxelgivaren att den är trasig.
Nollat felkoden och den är tillbaka direkt.
Bilen går kanonfint för övrigt och startar alltid lätt.
Vart fortsätter man?
Sen har jag en fundering över vinrutetorkarna på BMW.
Går dessa att göra om så man kan sätta dit aerodynamiska vindrutetorkare?
Tacksam för svar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jompa72

>> Men jag får fortfarande felkod på kamaxelgivaren att den är trasig.
Behöver inte vara givaren som är fel, finns ju möjligheten med skadade kontakter/ledningar. Så en verifiering av vad man kallar signalintegriteten kan vara lämpligt (sensorn kan ju vara fullt fungerande men av någon anledning kommer inte signalen fram till mottagaren).
Detta brukar man göra innan man byter en komponent (iallafall lite dyrare delar) då det inte är helt ovanligt med trasigt kablage, glapp i kablage/kontakter, problem med jord eller spänning med mera.
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
En liten uppdatering om felkoden på kamaxelgivaren.
Köpte en komplett vanos av en kille för 250 kr.

Beställde nya o-ringar till vanosen.
Sedan började med att byta solenoiden på vanosen och tyckte bilen gick lite bättre men fortfarande felkoden kvar.

Renoverade vanosen och fick den bytt och killen som bytte vanosen, skiftade inte solenoiden utan den som satt på bilen från början hade jag gängat på den renoverade vanosen.
Bilen gick precis som innan skitdåligt.

Vi kliade oss i huvuden men sedan på kvällen gick jag ut och bytte solenoiden och jävlar va fint bilen gick sedan.

Felkoden är borta och bilen som hade en bränsleförbrukning på 1,5l/milen landsväg har nu ca 0,8l/mil på landsväg.
Grymt skönt att allt vart bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jompa72 : Härligt att höra att felet är löst!

Fanns det något speciellt som indikerade att det kunde vara fel på VANOS, eller var det mer en chansning (eftersom det inte är helt ovanligt att de slutar fungera eller beter sig felaktigt)?

Gissningsvis försökte styrsystemet berätta via felkoden om kamaxelsensorn att motortyrsystemet gav kommando till VANOS att rotera kamaxeln och via kamaxelsensorn kunde den känna av att det inte fungerade. Så i brist på annat så satte den en felkod som handlade om kamaxelsensorn (detta styrsystem kanske inte har mer detaljerade felkoder kring VANOS tex).

Vad jag vill ha sagt är att felkoder alltid måste ses som en vägledning/indikation inom vilket område det kan tänkas vara problem inom. Står det kamaxelsensor i felkodsbeskrivningen betyder inte det att sensorn för kamaxeln är trasig, likadant om det står lambdasensor i felkodsbeskrivningen så betyder inte det att lambdasensorn är trasig. Något som bilverkstäder borde tänka på, eftersom sensorn hade bytts två gånger av två olika firmor på kort tid :-)
jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Inget som sade att det var vanosen som det var fel på.
Googlade friskt på mitt problem och snackade en del med lokala bmw skruvare och till slut så vart det en renovering av vanosen.
Var ju tvungen att börja någonstans och då fick det bli den.

jo
27
jompa72
523IA Touring 1998
Glädjen var dock kortvarig.
4 dagar efteråt går bilen åter igen som man sparkar en död gris i arselet på lågvarv.
Signalfel igen på kamaxelgivaren.
Men nu gå den bra ibland och oftast dåligt.
Ibland är den okej när man tar den efter den har stått över natten.
Sedan kan den gå bra efter ett kort stunds stående har även hänt att den har rätat till sej under färd men lätträknat på 5 fingrar typ.

Någon som har en bra idé?
Tänkte först på glappkontakt men har mätt idag dragit, böjt och slitit i kablarna men det verkar helt okej.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.