AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.729

Minskad bränsleförbrukning 320d Touring Automat 2009 8000 mil!

Sida 1 av 2
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Gör då och då samma 80-milaresa: upplever att dieselförbrukningen minskat från tidigare 0,52 till 0,42 l/mil. Yttre betingelser i princip desamma. Det enda som skiljer är att jag sänkt lufttrycket i däcken från tidigare 3,0 till nuvarande 2,5. Även vid kortkörningar tycks förbrukningen minska från c:a 0,65 till 0,55 l/mil. Eventuellt skedde denna förändring i samband med skifte till dubbdäck. Hade lufttryck 3,0 i sommardäcken. Förr brukade ju drivmedelsförbrukningen gå ner när motorn blev inkörd, men inte händer väl detta efter 8000 mil? Har fått lära mig att ju högre däcktryck, ju mer lättrullade hjul. Men detta kanske inte stämmer längre? Är minskad förbrukning i en i övrigt välfungerande motor ett symptom på något man bör ge akt på? Tacksam kommentarer.

Verdi
Vinterdäck är ofta smalare och rullar lättare. Dessutom kör man i regel något långsammare och lugnare på vintern.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Plus att luften är kallare (=mer syre)

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mäter du vid pumpen eller uppger du färddatorsiffror?
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Personligen kör jag nog relativt likartat oberoende av väderlek eller årstid, såvida det inte råder exceptionellt väglag eller väderlek. Har en lätt högerfot året runt. Men å andra sidan har de 'nya' lägre förbrukningsvärdena inte heller funnits sommartid... Dubbdäcken har varit med även på tidigare resor av denna sort, så det måste finnas någon annan variabel. Det jag kommit på själv är att jag börjat använda dimljusen som varselljus i stället för autoläget på ljusomställaren. För då kopplas ju xenonljuset in även mitt på dagen vintertid. Det gäller ju att skjuta upp xenonlampsbytet så länge som möjligt. Och mina bakljus lyser i alla olika lägen. Men inte kan väl detta påverka förbrukningen så pass mycket?

Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Mätningen sker främst med färddatorn, medan mätning i samband med tankning blir mer ungefärlig, men tendensen är densamma oavsett.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det samma rullomkrets på sommar- och vinterhjulen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Sommardäck: 225/45 R17
Dubbdäck: 205/55 R16

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Tror de flesta förklaringar redan givits ovan; kall luft har högre densitet syre vilket ger bättre verkningsgrad på vintern, vinterdäck är smalare och har lägre friktion (dock osäker på dubbarnas inverkan som bör vara negativ) men också obefintligt behov av att köra Acc:n.

Om det leder till 1 deciliter lägre förbrukning låter jag dock vara osagt. Låter lite mycket även om jag också noterat samma fenomen.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Upplevde faktiskt samma fenomen som TS beskriver, efter att friktionsdäcken åkte på i slutet av oktober. Körde först med 2.8bar runtom och upplevde bilen som osäker på motorväg då det sitter RFT på. Sänkte till rekommenderat tryck, 2.3 fram, 2.8 bak. Blev mycket stabilare på vägen samt förbrukningen minskade från 0.53 till 0.46 typ (enligt färddator).

Ändrade trycket pga osäkerheten i styrningen men blev ju glatt överraskad av den minskade förbrukningen.

205/55 R16
Provar att låna tråden lite. Det är så att jag har en e91 320da som jag tycker är lite törstig. Bilen går till ca 85% på motorväg 100 och 110. Snittförbrukningen är enligt datorn 0,6 liter milen. Har fått för mig att det ska gå att köra på 0,5 utan problem. Är det önsketänkande, eller borde jag kolla upp min bil? Kanske ska skriva att det är en 2011:a, och att den rullar på 17 respektive 16 tummare.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Att du använder dimljus som varsel ökar faktiskt din förbrukning eftersom det är högre effekt på halogen. Dock är detta nog försumbar skillnad. Jag tror på lägre massa i dina vinterhjul pga mindre fälg och lägre rullmotstånd. Stora fälgar är alltid negativt även om rullomkretsen är den samma. Men det gäller ju att sko bilen tjusigt!

Då drar din bil 0.35 mindre än min på landsväg...
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Har du gjort förändringar när det gäller däck (ändrat trycket eller bytt från sommar- till vinterdäck) och gör jämförelsen via färddatorn är det nog troligast att det är där förklaringen ligger. Även små skillnader i däcksdiameter ger utslag på siffrorna i färddatorn. Brukade själv köra en längre sträcka regelbundet och blev förvånad då jag plötsligt såg att snittförbrukningen via färddatorn sjönk ca 1 dl milen när jag satte på vinterdäcken (med samma dimension som sommardäcken). När man tankade vid pumpen när man kom hem fick man i precis lika många liter som vanligt dock trots att färddatorn visade på mindre förbrukning. Och tänkte man efter lite så fick man ju, när man hissat upp bilen precis så mycket så att man kunde ta av sommardäcken, hissa upp den lite till för att kunna få på vinterdäcken..
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Jo, nu har jag gjort en del 'manuella' beräkningar av dieselåtgången vid tankningar. Verkar ligga en dryg deciliter högre än vad färddatorn anger - senast 0,67 mot 0,54 respektive vid blandad körning. Men som sagts tidigare: inga förändringar gentemot tidigare säsonger vad gäller hjul eller annat som jag kan komma på, såsom tomgångskörning eller annat. Men det är klart: viss dubbdäcksförslitning har ju förekommit.....
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Har en 320d-13 GT som gått 2200 mil. 17 tum vinterhjul. Den drar 0.83-0.85 stadskörning på vinterväglag och körning i comfortläge. Körningen är mellan 1-2 mil i taget. Ingen xdrive, men motor,kupevärmare samt batteriladdare installerat liksom BMW Performance Power Kit.
I Economi läge kan den gå ned till 0.78-0.83.
Tycker att den drar lite väl mycket eller är det normalt ????
Med Vänlig Hälsning
Björn
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Första 200 milen i min nya F31 318d har den snittat 0,687 vid pumpen. 90% E4-körning i 120-150, resten körning i sthlm. MArginellt snålare än 530GT vid samma förutsättningar.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Att Lus:
Har du dubbdäck eller friktionsdäck? Kör du 16 eller 17 tums däck?.
Skall tilläggas att jag har en automat på min 320d GT.
Hade en 320d f30 förut med manuell växellåda och hade då en genomsnitt på 0.60-0.65 blandad körning ( 50/50), då med sommardäck.
På min 320d GT sitter det RFT däck, vilket jag inte gillar upplever bilen som spårig. Har pumpat dom 2.3 fram och 2.5 bak 17tum friktionsdäck. Har även RFT sommardäck original 18tum men kommer att sälja dessa och skaffa mig 17tums fälgar med "vanliga" sommardäck.
Med Vänlig Hälsning
Björn
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Wigerup, det är inte extremt mycket för kortkörningar i stadstrafik. Visst kan du nog få ner förbrukningen lite genom förbättrad eco-driving, men primärt handlar det nog om att du kör mycket stadstrafik och kortkörningar.

Se vad den drar i 90-110km/h över 10 mil och om den siffran är hög så kan det vara idé att felsöka.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
OK, jag testar det
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
wigerup: Manuell, friktion, RFT 16". Vet inte om 318d varvar lite mer än 320d kanske?
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Skomakare, bliv vid din läst...

De teorier kring lufttemp/syrehalt/densitet/verkningsgrad/förbrukning som vädras ovan gör sig bäst på stökiometrins skuggsida.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.