|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@spit64 : Helt rätt, se mina tidigare inlägg (där nämner jag även lämpliga metoder hur man kan göra detta). Däremot brukar motorstyrenheten lägga en felkod om den inte får någon som helst signal från syresensorn (vilket troligtvis var fallet innan trådskaparen bytte till en ny syresensor för den gamla verkade inte fungera eller var inte korrekt skarvad). Men bara för att motorstyrenheten får en signal betyder inte att den är korrekt (kan ju vara intermittenta glapproblem som kan ställa till det rejält för motorstyrsystemet). Därför är observation av livedata av främst spänning från syresensorn, status angående open/closed loop, STFT- och LTFT parametrarna en enorm hjälp - skulle vilja säga en nödvändighet i denna typ av felsökning. |
|
@spit64 Nu i dagarna har bilen börjat gå ojämt på tomgång. Belastar jag bilen under tomgång tex slår på lysena eller lägger den i dragläge på en växel. Så går den ner i varv o börjar sedan pendla. Efter ett tag stabiliseras tomgången. |
|
|
Nu har jag mätt volten och resistansen på spridarna och dom har bra värden enligt bentley manualen. Även Tempsensorn på insuget mäter bra. Kollade även tändstiften, här är två bilder: Länk Länk (Loppan på stift nr2 gick lätt att blåsa bort) Kollade även insuget. Det var helt tort framför gasspjället. Däremot bakom spjället och hela insuget var fullt med motorolja. Verkar som att oljan kommer från den tunnare slangen som kommer från topplocket och går till snorkeln som sitter på tomgångsmotorn och vidare in i insuget. Här är en bild på vevhusventen. Den röda på bilden är den tunna slangen: Länk Kollade i topplocket och upptäckte en spricka i packningen till oljefällan. Bild: Länk Tittade in i katalysatorerna bakifrån, Det var en horisontel spricka genom ena och en liten bit på 1x1cm borta. Annars såg dom bra ut. |
|
|
Utifrån bilderna på stiften skulle jag vilja säga att de visar tendens till att motorn går lite magert! Inte alarmerande mycket men ändå magert... Hur långt har de stiften suttit i motorn? Packningen vid oljefällan bör du givetvis åtgärda innan vidare felsökning för att eliminera den felkällan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade lite problem när jag skille lossa fästet till stora och lilla slangen då jag inte visste hur det såg ut. Men är jättelätt det är ett snäppfäste som tar tag i en kant som vätter mot spjällhuset. Det är ett snäppfäste så bara in med handen trycka lätt uppått samtidigt som man drar ur. Länk Även om den är hel så skulle jag byta den där tunna slangen när jag ändå har allt nere. Så här i efterhand skulle jag bytt insugspackningarna också för jag tror det var felet på min bil. |
|
|
@Johan B Stiften har suttit i ca 500 mil. @delorian Jag har bytt båda slangarna och alla insugspackningar =) |
|
| Har bilen egr ventil kolla den i sådana fall eller purge valve öppen hela tiden. kolla även det som har med kamaxelnsinställning eventuell givare | |
|
@spit64 Mycket bra idè. Kan mycket väl vara så att purge ventilen släpper in luft. |
|
|
Kollade på purgeventilen idag. Den gick att blåsa igenom med och utan 12v kopplat till den. Öppnade upp den och verkar som att gummitätningen i den var sönderslitet. Så jag proppade uttaget på insuget och lät luftingen från kolburken gå ut fritt i luften :) |
|
| Hur ser den ventilen ut? | |
| Som en magnetventil | |
Relativt lätt att identifiera. Den har i princip alltid en liten luftslang in och en liten luftslang ut (de brukar vara i storleken av en bränsleslang) och alltid ett elektrisk kontaktuttag med fåtal stift (behöver aldrig vara mer än två stift till en sådan enkel mackapär). Länk Här kan man se den hur den sitter på en M30B35-motor (det är den svarta klumpen bredvid oljestickan med en kablage anslutet till sig) Länk |
@Martinmp : Vad är latest & greatest? Har du lyckats "pressa" igenom bilen genom besiktningen ännu? :-) Och isåfall, vad blev det för mirakelkur? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.