|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu "frihjular" jag här lite utan att egentligen ha tänkt efter - men får lite "dåliga vibbar" av ett så perfekt och konstant spänningsvärde. Får en känsla av att du mäter en bias och sensorn inte producerar någon egen spänning alls. Men måste nog tänka lite mer här... Det var bara de tankar som dök upp just nu... Och det var inga problem att identifiera signalkablarna (svart och gul)? De två andra kablarna till värmelementet är troligtvis färgade grön/blå och brun/orange. |
|
Okej en bias? Är det något styrenheten skickar till sonden? Jo den svarta och gula var enkla att se, Såg dock inte vad dom andra färgerna var. Sonden som sitter, kan ev vara en "pirat" den ser då inte ut som om man hade köpt en bosch idag. Men den har rätt kontakt ingen universal. |
|
Bias kan förenklat förklaras som en grundspänningsnivå som alltid finns där. Anta att en givare producerar mellan 0 till 1 volt. Ju lägre spänningsnivå desto lättare är det att signalen drunknar i bruset (enkelt signal-till-brusförhållande som gäller för all typ av signalbehandling). När du är nere nära 0 volt är det svårt att skydda signalen mot bruset. Men om man lägger ut en bias på tex 0.5 volt kommer signalen istället att pendla runt denna baseline, dvs spänningen kommer att variera mellan 0.5 till 1.5 volt istället och man slipper ligger nära 0 volt. Nu tror jag inte detta används på den här motorn, men så fungerar det iallafall enkelt förklarat. Ok, den svarta och gula är ändåså de viktigaste så bra du kunde tydligt se dessa. När man felsöker försöker man som jag nämnt tidigare pussla ihop så många pusselbitar och ledtrådar som möjligt för att få vägledning i sin felsökning. En av dessa pusselbitar är hur felet uppstod. Kom detta problem plöstligt? Nu antar jag det är lite svårt att svara på då det upptäcktes först vid besiktningen och av vad du skrivit verkar motorn gå fint i övrigt. Men den går alltså på alla sex cylindrar? Ingen misständning av något slag? BTW, hur ser tändstiften ut? Är det något tändstift som är avvikande mot de övriga? |
|
Nu har jag äntligen hunnit kolla på bilen lite mera. Peake Research hittade felkod 49 (Spjällägesgivaren) Jag mätte resistansen på givaren. Resistansen ska öka ju mera man gasar. Resistansen ökade jämt men en liten bit innan full gas visade det avbrott. Jag har inte hunnit kolla tändstiften. Den går på alla sex. |
|
Intressant med felkoden. Har dock svårt att tänka mig att detta felet ensamt kan orsaka det felsymptom du beskriver (men man vet ju aldrig). Håller med, det borde vara kontinuerligt från stängt till fullt öppet spjäll. Löser nog inte hela problemet, men ett byte av givaren (jag tror att man kan byta endast givaren så man slipper byta hela gasspjället) borde ju vara ett första steg närmare lösningen. Då har du fått bort detta problemet och kan fokusera på att hitta andra problem. För man är ju lite osäker på hur motorstyrenheten reagerar när den har satt denna felkod. Den kommer ju garanterat att ignorera signalen, men den borde inte gå så långt att gå ut ur closed loop (tycker man - men man vet ju aldrig). |
|
Nu har jag bytt spälllägesgivaren och lamdasonden (Bosch orginal) Rebootat systemet genom att jag lossat pluspulen från batteriet ett tag. Hittade inga felkoder efter det. Prövade ombesikta idag med dåligt resultat: CO 0,3 (0,5) HC 260 (100) CO 2500 0,5 (0,3) Lambda 1,04 (0,97 - 1,03) HC har ökat från 55 förra besikting till 260. Samt att lamdavärdet är över istället för under som det var förra besiktningen. Bilen var ordentligt varmkörd. Någon idé om detta? Nu vet jag inte var jag ska börja felsöka. |
|
| Jag skulle gå på att den misständer fel på tändspole eller bränslespridare, men kolla först bränsletrycket. | |
@Martinmp : Se tidigare inlägg i tråden, där finns lämpliga startpunkter i felsökning. Men nu börjar det krävas lite utrustning. Men ett back-to-back test på syresensorn är ju alltid småintressant (kommer inte närmare lösningen dock), varierar spänningen från syresensorn med den nya syresensorn installerad? Eller gjorde den nya sensorn ingen skillnad alls? Eller observerar vi bara en skenbar icke-förändring pga att systemet inte kan styra syresensorn i ett svängande mäönster? Oavsett så måste du veta vad styrsystemet arbetar med, är den i closed loop överhuvudtaget? Hur ser signalen ut från syresensorn (här behöver du bättre tidsupplösning än vad en enkel multimeter kan ge dig)? Men absolut mest viktigast och mest kritiskt av allt, hur ser fuel trim parametrarna ut? Har vi ett varierarande bränsletryck? Har vi problem med bränsletrycket? Här måste du mäta bränsletryck både på tomgång, snabbt gaspådrag och högre varvtal. Ett konstant för högt eller för lågt bränsletryck skulle ändåså visas genom fuel trim parametrarna, än en gång vitalt att kunna se dessa. Har vi någon spridare som är knasig? Är det någon spridare som hängt sig eller inte fungerar som den ska och leverera korrekt mängd. Här kan ett spridarbalanstest vara lämpligt (du drar upp bränsletrycket och öppnar spridaren med tex 50 pulser a 7 ms vardera - man noterar sedan om en spridare sänker trycker annorlunda än de övriga). Aktiveras alla sex spridare (ett enklare lyssningstest kan göras här med stetoskop eller skruvmejsel)? Hur ser tändstiften ut? Hur är ditt tändsystem? Har vi tecken på att tändningen är försvagad? Än en gång, några tecken på tändstiften på detta? Har du provat hur stort gnisthopp du kan åstadkomma på respektive cylinder? Vad är det för typ av problem vi hanterar här? Är det ett fel som finns på alla cylindrar eller är det enstaka cylindrar? Tjuvluft ska vi inte utesluta, fast det borde gett en orolig tomgång. Fast än en gång borde vi kunna se på fuel trim parametrarna om vi har någon tjuvluft. |
|
En polare hade en sån tidigare och gjorde mycket kortkörningar. Han fick som regel alltid byta lambda varje besiktning och bytte även katalysatorn. Sista åren löste han det genom att tanka i E85 inför besiktningen så att det blev runt 30-35% E85 i tanken. Billig och enkel lösning för att klara besiktningen. Går att få genom en bil utan katalysator med denna metod ;) |
|
@Ubbe_530d : Det där kan inte ha blivit billigt i längden, byta syresensor/katalysator en gång om året!!! :-) Vid någon tidpunkt under alla de åren hade jag nog tagit mig en funderare på om man ändå inte skulle lämnat in den till en verkstad :-) Jisses, bilen måste gått riktigt dåligt (typ enormt fett hela tiden vilket tar dör på syresensorer/katalysatorer i förtid). Men vill man bara igenom besiktningen så kan som du säger en del E85 eller liknande hjälpa i vissa fall med avgasnivåproblem (beror såklart vad felet är). Trådskaparen skulle ju faktiskt kunna chansa på detta, målet är ju endast att få igenom den genom besiktningen (dock ganska vanligt att denna typ av bilar går direkt ut på säljmarknaden efter att besiktningen är avklarad). Fast finns ingen som helst garanti på att det skulle fungera. Och nu börjar pengahögen växa (300x2 för besiktningar, 1200 för O2S, 1200 för LMM), vi är redan uppe i 3 papp. Nu ska vi dock vara ärliga och säga, att vi vet inte med säkerhet om O2S och/eller LMM behövde bytas. Det kanske faktiskt var så att båda behövde bytas. Men det kan lika gärna vara som så att inga av dessa behövde bytas! |
| Kan inte EGR ventil ställa till det? | |
EGR är ingen dum tanke, passar inte exakt in i felbeskrivningen (men å andra sidan så är den något "flytande" just nu med båda mager/fett i beskrivningen). Fast har M50 verkligen detta? Damn, blev osäker nu... EDIT : Tog mig en snabbtitt, kunde inte hitta. Tror som sagt att M50 inte har detta... VANOS kan man ju dubbelkolla också, fast det borde bli mer problem med effekten och körbarheten (även en strulande EGR kan påverka körbarheten en del också). |
| Jag tänkte att det var diesel, vet inte varför, kanske någon sakt men kylvätske tempgivare | |
Nja, fel på denna givare ger normalt sett inte dessa fel. Visst går den fetare när motortemperaturen är under en viss gräns (vet gränserna för Motronic 1.3 men inte detta styrsystem), men motorstyrenheten känner av om den inte får en signal från denna och ersätter den med en fast temperatur (som beror på hur länge motorn varit igång). Så det enda som händer är att vid kallstart så går den lite fetare (och högre tomgångsvarv) lite längre än normalt. |
| Okey, men jag tänkte att den har ett värde som vid kallstart hela tiden och styrenheten ser det som normalt | |
| Kanske fel på bränsletrycks regulatorn | |
>> Kanske fel på bränsletrycks regulatorn Mätning av bränsletryck (idle, snap throttle och högre varvtal) inklusive spridarbalanstest har redan föreslagits :-) Håller som sagt med, den parametern är intressant. >> Okey, men jag tänkte att den har ett värde som vid kallstart >> hela tiden och styrenheten ser det som normalt Nej, är värdet konstant (vilket det i princip alltid är vid trasiga givare eller kablage) och även om detta värde skulle tex motsvara 20 grader C så förstår motorstyrenheten att något fel. Som exempel har Motronic 1.3 har följande LOS (Limited Operating Strategy) angående denna sensor. Om insugsluften är högre än 20 grader C, sätt ett konstant värde på 80 grader C. Om insugsluften är lägre än 20 grader C, börja med att spegla insugsluftstemperaturen och efter 3 minuter med motorn igång sätt ett konstant värde på 80 grader C. Men detta är mer kuriosa, fel på denna sensor ger inte de felsymptom som trådskaparen lider av. |
| Original Bosch-lambda? Alltså en sådan som man INTE skarvar in? Bosch har nämligen två varianter, en generisk och en modell/bil specifik. Är det den generisk så är det ytterst viktigt att man gör skarvarna på rätt sätt. Jag hade snarlika (Lambda typ 1.05, Co typ 1, Co2 typ 2, HC typ 250) värden på min E34 på förbesiktningen hos BMW -06. De trodde att det var antingen "katten" eller mer troligt "kass topp". Jag bytte lambdsonden på "chans" till en Denso "Direct-fit", dvs en sond med originalanslutning mot "motorkabelhärvan". Alla avgasvärden blev klockrena, och har så förblivit... | |
| Bmw-slangen jag har bytt kylvätsketempgivare på äldre bil, med Bosch enkel insprut för många årsen och då rök det mycket om bilen. Men som du säger nyare insprut är bättre | |
|
När jag hade det här felet så var det temgivaren till motorstyrningen. Eftersom du nu har högt hc så hade jag även gjort ett röktest. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.