AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.093

BMW 535D E61 Active Cruise Control Failure?!

Sida 2 av 2
Ri
16
Richii
535D E61 M-Sport -07
Lämnade in bilen på Jarls Bilservice här i Helsingborg igår. Inget fel på sensorn det hade "bara" tappat minnet. Så den behövs kalibreras om och (självklart) kan bara BMW själva göra detta. Fick tid den 10:e. Skall kosta mellan 2200 och 2600 kr för kalaset. Hoppas bara den fungerar när den är klar hos BMW.

Ska man gå på magkänsla så är det något annat som spökar :(

BMW - För dig som älskar att köra bil!
Ri
16
Richii
535D E61 M-Sport -07
Liten uppdatering:
Lämnade in bilen idag med dåliga resultat.
Dom sa att man måste reparera sensorn. Byta bla ut några skruvar inuti.
Han sa även att när man tidigare gjort det så har det slutat med att linsen har gått sönder så dom rekommenderar att man köper en ny sensor direkt istället.

Om jag skulle köpa ny sensor och dom skulle koda in den osv så skulle allting kosta 22.000 kr...

Sa då att det lika gärna kunde varit en miljon då vi håller på att spara till vårt bröllopet.
Vi får se om jag kan hitta en sensor i Tyskland eller någonstans. Känns som om att om man köper allt utomlands och bara betalar arbetskostnaderna så bör det bli billigare.

St
2
StigAnders
525D 2008 E61
Et tips
Jeg fikk samme melding i min bil, og avtalte tid på verksted for nullstilling og kalibrering av sensor.
Men tilfeldigvis skiftet jeg ut CD platen med navigasjonskartene til en nyere versjon før jeg skulle på verkstedet.
Da nullstilte systemet seg automatisk og Cruice Control begynte å fungere igjen. Siden har det vært OK.

--
Stig
Ri
16
Richii
535D E61 M-Sport -07
Innan jag lämnade bilen på BMW så fixade faktiskt även jag en ny skiva till navigatorn :P Stod då att systemet nollställdes, men farthållaren fungerar fortfarande inte :(

Hade det inte varit för det framtida bröllopet så hade jag nog åtgärdat felet.
I lördags körde jag och några kompisar från Landskrona till Elmia. Haha, kan ju bara säga att farthållaren var saknad :(

St
2
StigAnders
525D 2008 E61
OK. Da virker det vel ikke for alle feil.

Men du kan jo alltids bruke Cruise Control uten radaren.
Aktiver den ved å holde hendelen for avstandsreguleringen til bilen foran helt nede i 4-5 sekunder. Deretter fungerer den som vanlig Cruise Control uten radar.

/Stig
Ri
16
Richii
535D E61 M-Sport -07
Aha va smidigt, men min är inte en LCI. Går det att avaktivera ändån? Ska testa ikväll :) tack för hjälpen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.