|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Så ser inte jag på det. Ser det som att kunna åka runt i roliga bilar och byta ofta vilket är ett nöje i sig. w ------- //Lövet |
|
|
En ny BMW förlorar mest i värde första året(eller månaden...). Kanske 15-25%, och sedan ungf 10% varje år beroende på skicket, eller? Vad kan man förvänta att tex en 5'a sjunker i värde då en ny generation annonseras? |
|
| En bra grundregel för en standardbruksbil är väl att värdet halveras på 3,5 år ungefär. Oavsett när den köps. Men säljer man en ny bil efter några månader har det ju ramlat på lite snabbare förstås. | |
| Bästa nybilsköp just nu måste vara nya Golf VII 140 TSI. Kostar ca 200' medan en 2 år gammal kostar 170-180'! | |
|
Håller med Marin - skall man köpa nytt i lägre prisklasser så är Golf svårslaget, även på ett par års sikt. Lönar sig knappt att köpa begagnat :-) Jag köpte för många år sedan en fabriksny Yaris för 130kkr på kampanj som jag pendlade i under 1500mil. Sålde den 1,5år senare för 120kkr utsatt pris efter att annonsen låg ute i 30min... Undvek precis första servicen och med 6 månaders fri försäkring blev det ägandet nära på lika billigt som ett månadskort på bussen. Begriper inte varför många envisas med att köpa begagnat när nytt kostar så lite extra... |
|
|
"Begriper inte varför många envisas med att köpa begagnat när nytt kostar så lite extra..." Det där är dock ett undantagsfall. Normalt kostar nytt väldigt mycket mer än begagnat såvida du inte köper "fel" begbil som precis måste ha nya däck och service. ------- //Lövet |
|
| Och sen är det ju det att då måste man åka VW Golf eller Toyota Yaris etc... | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Nytt kostar lite extra på småbilar. Ju större och dyrare bil ju brantare fall. 2009-04, bilen kostade 1.4mkr, idag 2015-01, värd 1/5 av det. Tur man inte tog första smällen :) |
|
F80 M3. Värdeminskning 5,5 månader och 550 mil. 2% av nettopriset. Först ut med heta modeller och sälja tidigt är ett recept som funkar ganska bra. I princip obefintlig värdeminskning på F25:an efter 6 månader 1500 mil. Störst vinst i procent var "nya" Mini Cooper S när den kom 2003. 6 månader 1500 mil och 8% i vinst på nybilspriset. Men på lång sikt så kommer givetvis ingen ifrån värdeminskningen. Jag tittar på att köpa en M3 CSL nu, och där man i många fall tillbaka över nybilspriset 2004. Förmodligen kommer priset ha dubblerats på en 10-års period. |
|
| Du är kung Acey!!! | |
| acey -> Det där var intressant. Vilka bilar kommer vara heta härnäst? Vilka ska man ska beställa nu? | |
|
Pettran: Om jag skulle lägga pengar på att få en tidig på av något slag så skulle det vara en Cayman GT4. Man borde varit tidig och köpt en Alfa 4C, kan man få tag på en av de första Spider-bilarna kan man säkert göra en bra affär. Har man tillgång till en bra kontakt eller har tur så kan även bilar utan större brist gå att tjäna pengar på. Jag hade tur och kom över min M3 som egentligen skulle gå som demobil och hade handlarstöd från BMW Sverige. Därav den kraftiga rabatten. För M3:or var egentligen inte speciellt svåra att få tag på, utan det var omständigheterna som gjorde det möjligt. Finns flera här på forumet som är betydligt duktigare än jag på detta. Det största problemet är ju att behålla bilarna för länge. Min fru blev lite galen när vi bytte X3 -> S4 -> A7 inom ett par månader. Ett sätt att köra roliga bilar utan att nödvändigtvis förlora för mycket pengar. Det finns ingen bil som jag ångrar att jag sålt - än så länge. Men jag är inte så nostalgisk när det kommer till prylar. Jag är ute efter något mer långsiktig nu. En lågmilad 996 GT3 MK1 clubsport är en bil som kommer öka en hel del i värde de kommande åren tror jag. Som sagt en CSL hade jag gärna köpt, men jag är tveksam på att de går hitta på rätt sida halvmiljonen i rätt skick numer... |
|
| Acey -> Köper du bilarna privat (alltså momsade) och säljer sedan över blocket? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
det där med momsade är ju inget kul.. För så fort man köper nyare bilar över 500tkr, så vill alla kunna leasa dem sedan, och då när man köpt dem privat så är ju den momssmittade och inte lika lätt sälja. Visst, regga bilhandel på bolaget, nja... |
|
Det har varit lite blandat. Nya bilar runt 500 000 verkar många vilja leasa, men bryter man upp och börjar närma sig miljonen så är det inte lika viktigt längre eftersom förmånsvärdena börjar bli lite väl svettiga. Jag fick höra av en säljare på Porsche Center att 90% av alla 911:or säljs till "privatpersoner". Men visst, X5:or, X3:or, 5-serie bilar så är det en klar fördel att kunna lyfta momsen. Mindre viktigt på en R8 V10 Plus och andra mer entusiastbetonade fordon. |
|
|
Som flera varit inne på underlättar det att vara opportunist och aldrig riktigt ha det man vill ha. Och när man har rätt bil för rätt säsong är det dags att sälja. Agera direkt när rätt bil dyker upp. Göra det så enkelt för säljaren som möjligt vid köp, minimera faktiska och upplevda risker för köparen vid försäljning. Jag byter bil upp till tre gånger per år. Man kan framgångsrikt surfa på redan betald skatt, godkänd besiktning, däck m.m. med lite planering och strategiskt tänkande. Under 15 års bilägande har utläggen på slitdelar varit begränsat. Baksidan är stor investering tidsmässigt, kvällar, helger, när sunt folk slappar och laddar batterierna. Men ibland är det enkelt, gäller bara att vara först när fyndet dyker upp. Erfarenheten av äldre bilar 10-15 år gamla. Diskussionen att köpa nyare bilar utan större värdeminskning är intressant. |
|
![]() 2.226 530d G31
Detta verkar ju vara en bil som du kan tjäna pengar på :) Länk |
| Hehe, vet en person som tagit in en i8 och betalade inte riktigt så mycket över nypris, men det var ett par hundratusen trots allt. Apropå värdeökning. En Ferrarihandlare försöker sälja en lågmilad Ferrari 550 Maranello för över nypris i England. Jag tror att en manuell Ferrari 360 (coupé) med låga mil kommer börja stiga i värde framöver. 355:orna stiger redan, och priserna på F430 är snart nere i 360-nivåer. De analoga Ferrari-bilarna som tillverkades i relativt låga antal (med dagens mått mätt) kan nog bli intressanta, om man orkar hålla ut och inte kör mer än ett par hundra mil per år max... | |
|
under 2014 köpte jag och sålde några bilar i blandade prisklasser började året med en ford fiesta 92a för 6000 sålde nån månad senare för 8000. efter den blev det en kia pride för 4500 sålde någon vecka senare för 7000 sen blev det en bmw 320 e91a för 113000 såldes efter 8 månader för 122000. efter den blev det en 318 e46 för 25000 som byttes gämt mot en ford fiesta 04a cirkavärde 28 räknade jag med. gick inte back på någon bil så hoppas 2015 kan fortsätta på samma spår =) juste köpte en opel för 1200 och sålde för 5000 med hade den bara i en vecka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.