AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.997

Byta bil ofta utan att förlora pengar.

Sida 1 av 2
e3
336
e39520it
520dT -14
Hör ibland att vissa byter bil betydligt oftare än vad jag, och många andra, gör. Byter ni som byter bil ofta med förlust varje gång, eller går det att surfa genom bilägandet från den ena X6'an till den andra M550d utan större förlust? :)

Förstår ju iaf att man som jag inte kan köpa en ny bil hos ÅF och sedan byta in den hos samma ÅF mot en ny 6 månader senare utan att ha förlorat många 10k, och kanske 100k! Det har jag lärt:)

Man kan ju få bra pris hos en handlare om bilen i fråga varit i deras ägo längre än förväntat, men då är ju troligen modellen ointressant, och lika svårsåld när jag sedan ska sälja den....

Vad är era tips om man samtidigt vill vara ärlig(dvs inget km-trix eller spackling av rost osv)?
Importera själv?
Verdi
Jag tror det kräver att man har koll på marknaden, anstränger sig samt att man är väldigt flexibel.

Sen hjälper det nog om man har lite affärssinne. Att vara bra på att köpa billigt och sälja dyrt.

ps. Jag failar på precis varenda punkt själv kom jag på. :)
Om man vill minimera kostnaderna vid köp av fabriksny bil (som jag förstår tråden handlar om) gäller det att vara tidigt ute vid lanseringen och köpa en helt ny modell som är "het". Bra exempel är X3 F25, Q5 eller tex Porsche Macan bensin. Kort efter lansering brukar det bli långa kötider och då kan det vara bra läge att sälja sin nästan nya bil medans det fortfarande är kö...tillgång och efterfrågan som det heter! Men det gäller då att inte sitta för länge på sin bil utan utnyttja tillfället och vara beredd på att byta bil igen :-)

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att köpa bil med negativ värdeminskning, dvs med ökande värde, är nog synnerligen svårt om man inte köper något som man verkligen förädlar - dvs renoverar upp eller en vinterförvarar en cab (köper höst och säljer på våren).

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska du köpa nytt utan att förlora måste du ha OERHÖRT bra kontakter med ÅF. Det får du genom att köpa väldigt mycket bilar av samma handlare under lång tid. Gör du det kan du få ta över firmans tilltänkta demobilar och lite annat vilka säljs med fantastiska rabatter. Men som sagt, det är inget du bara vandrar in till en ÅF och gör. Det tar tid.

Försöker du dig på det begagnat (vilket jag gör) så handlar det om en kombination av både tålamod men ändå snabbhet. Dyker det upp ett bra objekt - köp det direkt. Ska du sälja gäller nästan tvärtom - vänta in rätt köpare eller säsong. Jag byter ungefär var 6e månad har det visat sig i snitt. Köp alltid välservat och med bra däck. Sälj sedan oservat och med dåliga däck. Folk kan inte räkna sådant när de står köpsugna med pengarna klara.

Vill inte påstå att jag gör några vinster i egentlig mening men räknar man samman bilarna jag haft ligger värdeminskningen på mycket lägre nivåer än om jag bara skulle köpa en bil och sedan äga den i 3 år och sedan köpa nästa.

-------
//Lövet
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Köp en M3 E30 :)

Jag sålde min första för 98kkr 2002... Såg den ute för några år sen för 300.
Köpte den själv -99 för 91kkr.

Annars har man nog för mkt fritid... Jobba istället så behöver man inte bry sej så hårt i lite värdeminskning.

Jonas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Misstänker att det finns några sätt:

1. Köpa så tidigt det bara går, helst när det är kampanjer. Som Kristoffer_L skriver. Avyttra medan modellen är het.
2. Köpa populär modell "småbegagnad" (1-2 år) direkt om bra tillfälle dyker upp (bra pris). Som man sedan kan sälja efter 1-2 år utan större förlust.
3. Gammelträsket. Där skick avgör och man kan göra bra affärer, men värdet på bilarna är lågt och det kan också gå åt skogen.

(4. Förnuftiga alternativet: Köpa den bil man vill ha 3 år beg, sälja vid 4-5 år)

"Att vara flexibel" som Verdi skriver är en nyckel, men i mina öron innnebär det också att inte ställa några egna krav, utan köpa vad som helst på rationella skäl hela tiden. Mao köp en VW Golf. :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Verdi summerar tillvägagångssättet mycket bra och jag försöker hålla mig till dom reglerna. Jag har 10-tal bevakningar på blocket och konstant minst 3 sparade objekt som jag skulle köpa om jag var likvid.
Hetaste bilarns är: små dieselmotorer med mycket utrusning, låga mil och automat. Typ 520d m-sport -12 automat med max 6000mil. Hittar du den för ca 275', köp!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Finns ju många som tjänar lite extra på att köpa/sälja privat, så visst går det. Jag har haft en 40-tal bilar där jag förlorat på 3-4 st. Numera orkar jag inte hålla på så det blir någon vinstbil om året bara, när rätt tillfälle dyker upp i närheten av mig och jag ser det.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Volvo 740 enligt min erfarenhet. Rishögarna har oförändrad prisbild, likaså dom fina exen. I bägge fall är det ingen match att gå plus/minus noll, och det är sjukt lättsålt. Har svårt att tro att någon annan bilmodell är så gångbar :)
Verdi
Tror iofs inte TS hade nån gammal Volvo i åtanke då han nämner X6 och M550d. :) Annars är nog det den billigaste lösningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köpa en bil som planat ut i värdeminskning är fusk! ;-)

-------
//Lövet
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Det förstod jag självklart. Jag valde att bara svara på rubriken, så ta lätt på det inlägget :)
I vilket fall tror jag för det första att det är extremt svårt att gå plus på bilar som inte redan är i botten rent prismässigt. Del två handlar om grad av efterfrågan på aktuell bilmodell. Tyvärr är det begränsat till gamla Volvo-bilar om man ens ska ha en chans att kvala in i matchen om att gå plus på bilaffär enligt min mening.. Iaf i Sverige.
Som Kristoffer_L nämner bör du ligga rätt i livscykeln av en modell och framförallt inte fästa dig vid en bil utan vara beredd att sälja när tillfället ges.
De nackdelarna jag ser är att du liksom bara "lånar" bilen hela tiden, du måste hela tiden ta hänsyn till att bilen skall säljas snart och skall då vara i toppskick/nyskick helst utan alltför många mil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, man åker hela tiden runt i bilen man bara nästan vill ha.

-------
//Lövet
e3
336
e39520it
520dT -14
Tackar för många tips!

Tyvärr har man nog inget affärssinne, men lite mera koll kan man kanske skaffa sej om man ska börja sälja och köpa lite oftare.

Kan också tänka mej att man måste lägga bort känslor, och bara handla efter kalla siffror, lite som bunf säger: man bara lånar bilen.

Är det verkligen så att minsta möjliga motor är mest lättsåld?

Att vara tidigt ute med nya modeller är nog bra. Tex nya 5'an(G30) som kommer snart kanske. Iof så borde jag nog också kvitta mej med F11'an innan G30 blir känd bland "vanligt" folk.

Så just för mej kunde kanske en taktik vara att sälja F11'an i 2015, köpa en X5 25d som är relativt ny model, och byta till en G30 så fort det är möjligt.

Ingen av er har nämnt import...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns några BMW-modeller som har slutat gå ner i värde t ex E9, E24 M635 CSI, E28 M535 (Även M5 så klart), E30 M3, E31 850 CSI, E34 M5 (Touring framförallt), E34 Alpina B10 Bi-Turbo, Z3 M Coupe (gränsfall), Z8 o.s.v. Sen är det några år kvar tills detsamma gäller för E39 M5 och E46 M3, dock tror jag att E39 M5 förlorar mindre i värde än E46 M3 just nu.
Däremot kräver det att du tar hand om dom också vilket kostar pengar och att dom är i väldigt bra skick. Det är väl det bästa sättet att inte förlora pengar på värdeminskning.

Men du kanske är ute efter nyare bilar?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Och strunta i Italienska bilar ;)
Som gammal Fiat/Alfa mek har jag haft "hur många som helst"
Kul att äga men svåra att sälja.
Ska du tjäna pengar där ska det vara dom mer manliga/exotiska modellerna.

Nästan som aids, lätt att få men ett helvete att bli av med ;)

Minsta möjliga motor är inte alltid mest lättsåld - man bör hålla sig till "lagom modellerna", dvs de som bäst kombinerar totalekonomi och prestanda. Tänk 320d, 520d - där har man oftast igen merkostnaden även efter några års ägande eftersom det dessa sällan blir hyllvärmare.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Du får köra fiat då :) Länk
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Kan det inte vara så att personer som har driv, affärssinne och gott om tid skulle få större ekonomisk utväxling genom engagera sig i andra områden än just begagnade personbilar? Skulle de då efter hand kunna åka runt i bilen de faktiskt vill ha?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.