AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.733

Höjd Fordonsskatt igen...

Sida 7 av 9
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har helt fel kring orsakerna till krisen. Den berodde på devalveringar och skuldsättning som gjordes långt tidigare. Försök inte ljuga ihop något annat.

Som sagt, inte ens sosssarna själva försöker påstår det du gör längre: Länk

Rubriken är: "S tar på sig ansvar för 90-talskrisen"
>Socialdemokraterna gör avbön.
>ett dokument som offentliggörs nästa vecka skriver finansdepartementet att 90->talets ekonomiska kris var den dåvarande s-regeringens fel - inte de borgerligas.
>Förre finansministern Kjell-Olof Feldt välkomnar rapporten.

Dina halvdolda SD-åsikter stinker för övrigt.

-------
//Lövet
Nej jag har inte helt fel kring orsakerna till krisen. Och inte på något ställe har jag skrivit att det var borgarnas fel att 90-talskrisen uppstod. Däremot ledde deras politik till att krisen förvärrades ytterligare. Det står till och med i din länk. Länk

citat: "Slutsatsen i rapporten är sammanfattande och rannsakande:
- Den visar att under 1990-talet gjordes det en del ekonomisk-politiska misstag. Den borgerliga regeringen kunde inte hantera den ekonomiska nedgången. En lågkonjunktur förvandlades sedan till den djupaste kris Sverige varit i sedan 1930-talet, säger Jens Henriksson."

Och vad är det för halvdolda SD-åsikter jag har? Jag är kritisk till dagens massinvandring men jag är det inte på något sätt på rasistiska grunder.
Öhhh är det inte ett bilforum längre det här?
Seså skaka tass och börja prata bilar istället nu,politiska åsikter hör hemma på andra forum och inte på ett bil forum av klass ;)
Oavsett ideologi så är väl den gemensamma nämnaren ett bil intresse eller hur?
Och vi alla vill inte ha mer skatter/kostnader för vårat bilägande framöver!
Vi slåss för ofta mot varandra istället för att slåss mot all byråkrati och politiska felfattade beslut!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...jag trodde att de blåste av nyvalet, men valpropagandan och pajkastningen verkar flöda ändå! ;o)

Håller med Alex84, nu är diskussionen låååångt bort från bilfrågor!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Jippi, 840kr/år på BMWn och ca 300kr/år på Porschen som jag får äran av att öka mina bidrag till staten.
Det är riktigt trist att bilägandet bara blir dyrare och dyrare. Skatt, försäkring och soppapriser bara rakar i skyn.

Tack till Saudiarabien att bensin är lite billigare för tillfället, hur länge det nu varar.
Verdi
Som sagt, att höja den här lilla skatten är väldigt effektivt. Alla går i taket. Ta bort ett jobbskatteavdrag och det är väl flera tusen i månaden som ryker?
Det är väl USA:s fracking som gjort att USA seglat upp som världens största oljeland och Saudiarabien och OPEC som pressar priserna just nu för att försöka konkurrera ut USA?
Verdi
USA behöver visserligen 70 dollar fatet för att gå plus på sina nya oljetillgångar men det spekuleras i att de är med på det här för att sänka Ryssland, Venezuela och Iran. Fan vet vad som är sant.

Den som är lite kall köper dock oljepapper nu. Det kommer väl stiga framöver vad det lider...
Jo Verdi du är inne på rätt spår verkar det som.

Det här är en intressant artikel om oljespelet bakom kulisserna Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
+200 till 2600 på gas-Caddyn, där får man för att vara miljövänlig...
Skatten ändrades från viktbaserad till utsläppsbaserad ett par årsmodeller senare än min och då hade jag klarat mig under tusenlappen.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Skatten steg från 1640 kr till 1944 kr för frugans 640i GC (F06).
Ännu har vi inte sett att MP kan höja bensinskatten från dagens 5,63 kr per liter. De pratade om att höja med 70 öre.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Blir man tvungen att betala mellanskillnaden nu direkt i jan lr hur blir det med den biten?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Stanic, ja faktura redan utsänd till alla bilägare.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Blev lite till på min, men ja blev väldigt förvånad vad dyr en Volvo V60 är!

Jakten på ny bil har börjat nu under våren, och även tittat på en volvo just D4-D5.
Men med 4127kr/år känns det som ja tittar bort igen, och sneglar mer på 328i eller 335i :)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Blev lite nyfiken nu! När andreas_lofgren försöker ge henke lexus en "känga"genom dålda SD åsikter!?

Andreas vad i SD:s -partiprogram- är så verklighetsfrånvarande och förskräckligt att man kan använda det som slagträ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänker inte ta den diskussionen på ett bilforum. Följ Björn Söders twitterkonto om du är intresserad.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, läste på transportstyrelsen sida om höjningen.
Det står att höjningen är för att man vill ha fler miljövänliga bilar.

Fan vad förbannad jag blev. Ärlighet är bättre. Anledningen är att man vill ha in mer pengar. Gärna på entusiastbilar som körs 100 mil per år.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur många kronor i skatt betalar du på en bil som körs 100 mil? Den måste ju stå avställd 10 av 12 månader eller nåt.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Allra helst gärna få in mer pengar från entusiastbilar i klass euro4 och 5 som varken byts ut eller belastar miljön det minsta jämfört med året-runt-priusen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.