|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
Dom har höjt med 400kr på bensin bilar Vet inte hur det är för diesel | |
|
Utsläppsbaserat: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bara att kolla på Transportstyrelsens hemsida: Beloppet per gram utsläpp av koldioxid höjdes för: - bensin- och dieseldrivna bilar från 20 till 22 kronor - bilar som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas) från 10 till 11 kronor. Gränsen för när beloppet börjar tas ut har sänkts till 111 gram koldioxid per kilometer, från tidigare 117 gram. För dieseldrivna bilar höjdes även den så kallade bränslefaktorn från 2,33 till 2,37. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
258 kronor dyrare för mig. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Har läst att det kommer höjas men inte med nästan 400 kanske 180, Inga pengar egentligen men tyckter 3197 låter mycket nu jämfört med 2820 innan :) |
|
| Min blev 400kr dyrare. | |
|
Soppan blir 6000kr billigare på ett år om priserna når 11kr/litern vilket gissningsvis bara är en tidsfråga för mig som kör 1500mil per år.... Inte alls trevligt med ökad skatt på något vis men staten ger och staten tar, de kan säkert lägga på 75 öre litern nästa år i skatt om miljösemifanatikernasomsipparröttpåsödermalmochåkerbilpool vill...:) Då får man väl köra 100 mil extra för att klimatkompensera... Mvh Asken |
|
| 5090:- för mig!? | |
|
Min 997 Carrera S -05 är höjd 452:- till 4012:- Min A4 Avant 1.8T -02 är höjd 295:- till 2296:- Min motorcykel har oförändrad skatt. Utslaget på hur lite min Porsche rullar per år kostar den drygt 5:- /mil i ren vägskatt. Hutlöst... =( MVH Christofer |
|
| Kukarna har höjt min med 700kr+trängselskatt | |
|
Crille82: Var inte nedstämd ; ) såg nu att jag också betalar 4012:- för min Porsche men det är ju med färre hästar (996 4S) med då uppenbarligen högre förbrukning... Mvh Thomas |
|
|
665 kr i höjning på 335d -2010 (3931 till 4596) |
|
| En BMW X5 3.0d 2007 - Kostar nu 7610kr / år. Det är ju helt vansinnigt.. Tror priserna kommer sjunka på just denne motor/model/år. Nästan en tusing i höjning.. | |
|
500 kr extra på både M5 och 530. För bilar från 2006 är det utsläppsbaserat, innan viktbaserat. Mer info Länk |
|
|
Fy vad irriterad jag blir. Fordonsskatten har inget existensberättigande! Det är samma som med fastighetsskatt, förmögenhetsskatt. Skatt på att man äger något. Och så läggs det stora resurser på att dribbla med struntsummor hit o dit från år till år, samt administration. Utsläpp från bilar skall enbart betalas när bilen släpper ut något, dvs via skatt på drivmedel!! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
+1 på den marin849 |
| Fick sänkt med 65 spänn.. | |
| Håller helt med marin849, det är inte rimligt när en bil som brukas t.ex 500mil/året har samma skatt som om den kördes 5000mil/året när skatten är utsläppsbaserad. | |
|
Det är roligt att betala skatt... de sa väl en sossekärring ;) det gällde inkomstskatten! MEN, vad räknar folk med när de röstar på dessa sossar (MP). Marin849 , så rätt så!! :) |
|
| Danielb, hur fick du sänkt skatt? | |
Verdi |
De rödgröna vill väl helst inte ha några bilar alls... Men den här höjningen rör mig faktiskt inte i ryggen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.