AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.740

Höjd Fordonsskatt igen...

Sida 4 av 9
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Självklart handlar detta endast om det ständiga behovet av ökade inkomster till staten.
Som jämförelse kostar bensin idag i USA från 0,48 dollar per liter, dvs. fr 3,73 kronor litern med dagens dollarkurs. Bensinskatten utgör i USA i genomsnitt motsvarande 1 krona litern.

Men i Europas norra utmarker, i ett av EUs mest glesbefolkade länder, så ska vi glatt betala fr 12,37 kr/litern för bensin.
Själva oljan kostar idag alltså från 2,81 kr/litern (brent), lägg sedan på någon krona för att få det svenska producentpriset på bensin, resten upp till 12,37 utgörs alltså idag av skatt.

I detta läge anses det tydligen finnas behov av ytterligare höjningar av den svenska fordonskatten, då vid sidan av trafikförsäkringskatten och ”trängselskatterna”.

Jaja...
Tack för tipset Henke, 3269 kr blev det för min gamla pråm - 540iAT e39. En höjning med knappt 300kr eller ungefär 10%.

Staten får i dagsläget in ca 10 miljarder på bilskatten och vill få in ytterligare en miljard. Inte för att lägga på vägar utan för att ha råd med den ökade asylmottagningen och sänkt pensionärsskatt bl a.

Bilskatten var regeringen och alliansen överens om, men de övriga skattehöjningarna som vår framröstade regering vill införa - 23 miljarder - har nu skjutits upp till i Maj, då regeringens budget blev nedröstad.

Då kommer de 23 miljarderna, och de som får betala mest är ökade kostnader för att anställa unga (10 miljarder), dyrare att pensionsspara (3 miljarde) höjd inkomstskatt (2.5 miljarder) ökade skatter för äldre som arbetar efter 65 (1.5 miljarder) och höjd skatt på snus, cigaretter och öl (2 miljarder). Skatten på snus höjs med 12% men på cigaretter bara med 6% - man anser troligen att det är nyttigare att röka. :)

Något att tänka på när man tar bilen till macken för att köpa snus och grillöl, trippelskatt på det. :)

Än så länge blev det ingen höjd bensinskatt, men det kommer nästa år tror jag - MP och V har ju väldigt mycket att säga till om med sina 12% tillsammans, och ALLT är bilismens fel i deras ögon. De kommer att behöva få in ytterligare miljarder för att bekosta sina projekt - nedstängning av kärnkraften (blir fint att importera kolkraft från Tyskland istället) och nedläggning av av Bromma (måste bygga ut Arlanda istället) :)

Förutom höjd bensinskatt blir det säkert ytterligare höjningar av bilskatten och snuset om två år. Det nya lägenhetsbyggandet i Malmö om måste till för stt asylsökande ska slippa bo i östersund och på landet där det finns snö där andra svenskar bor, kommer att kosta cirka 10 miljarder. Det är bara att öppna våra hjärtan.
Malleru: Jo jag har appen jag ville bara påtala att bilskatt.nu visar fel uppgifter för fordonsskatt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Mina kärror fick höjningar på 252 kr (+16 %, BMW) och 132 kr (+37 %, Skoda). Jag tycker utformningen av höjningen är intressant då bilar som var miljöbilar enligt äldre definitionen (120 g) blir rejält piskade. 132 kr är i sig en skitsumma men att höja med 37 % är rejält.

För övrigt befarar jag att Lasse-sl500 kan ha rätt angående framtiden. Vi har inte sett nuvarande regerings politik ännu men det lär komma fler pålagor under de närmaste åren.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
MP har ju sin sait med sitt förslag, Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Skrev i ett tidigare inlägg att jag fått sänkt vilket givetvis var fel. Såg nu att jag fått höjt med en ca hundring.
Dras det mindre skatt på lönen lägger man skatten på andra saker.
Skatten skall in och bilisterna får som vanligt ta den största smällen!
Oavsett om budgeten är Röd eller Blå är det den Gröna delen som råder när fordonsskatt kommer på tal verkar det som?
Bara en tidsfråga innan dubbdäcken är förbjudna och 20%ig inblandning av Etanol finns i bensinen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sluta rösta på vänsterblocket nån gång. Kolla på MPs sajt, förslaget där är inga 300kr per år utan 1200-1500kr/år. Även om det är alliansen som står bakom denna höjning är det en piss i Nilen mot vad som väntar.

-------
//Lövet
Tror inte det beror på svensk politik utan vilka regler som sätts inom EU och vilka miljömål som kommer gälla framöver.
Etanolen är ett exempel på detta och trots BMW's egna protester för 2 år sedan mot Etanolet så fick man backa några timmar senare 😉
Dagens höjning av skatten är ett av besluten i alliansens budget.
Inte den "röd-gröna" budgeten.
Det har ju fortfarande inte lyckats med 10% etanolinblandning i Sverige så då ligger väl knappast 20% precis runt hörnet, men visst kan det vara en tänkbar utveckling med tiden.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

+1 Andreas lofgren :)
Andreas löfgren >> MP är visserligen inte bilisternas bästa vän, men glöm inte att det var Alliansen som införde bl.a skatt (!) på bilförsäkringspremierna. Det är nästan 3mrd per år. Det är nog bara inse att det inte finns något parti som värnar om bilisterna.
Dom flesta partier i Sverige idag står väl mer eller mindre åt vänster, även Alliansen.
Det är väl ingen regering som har sett bilar som nåt annat än en kassako? Nu har ju dessutom alliansen lagt sig platt för det rödgröna, som har ett mp med alldeles för stort inflytande, så vi ska nog vara beredda på att det kommer svida lite framöver.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Jag svär åt miljöpartiet varje gång jag ser dem på tv. Jag förstår inte hur folk kan rösta på dem.

Dem har knäppa visioner som "bilfria städer". Det skulle aldrig fungera i praktiken. Om det brinner ska brandkåren komma med cykel eller? osv...

Dem vill höja bensinskatten för att folk ska välja andra transportmedel. Det ända som kommer hända är att jag kommer svära mer åt dem på bensinstationen. (tycker synd om alla som bor på landet som inte har andra alternativ än bilen)

Dem vill att man ska börja åka mer kommunalt bla bla bla.
De här är en true story: För att åka till Freinds arena från mitt hus tar det ca 1h 50min enligt sl.se

Måste ta typ 2 olika bussar + tunnelbana.

Med bil ca 8 min!

Höja bensinskatten är inte ett sätt för oss att minska på utsläppen. Bilen är en del av samhället, DEAL WITH IT. istället för man se till att bygga bättre vägar och bättre bilar som släpper ut mindre co2.

Man ska inte jaga alla jävla kolverk och annat skit företag som släpper ut massa gifter och avgaser i luften för att producera el.

Lasse-SL500

Håller med dig med invandringen, är själv invandrare.
Hade jag varit på bussen och blivit avsläppt i östersund hade jag pussat busschaufförens händer och jobbat och slitet för att ge tillbaka till samhället.

Svenskar är ett empatisk folk med gott hjärta och jag är glad att jag mina föräldrar kom till Sverige medans vi blev slaktade av vår diktator i hemlandet. Jag är väldigt tacksam för det.

Jag förstår inte hur folk har mage att vägra gå av en buss för att det är "kallt och dött"

I mitt hemland hade flyktingar hamnat på gatan och aldrig fått medborgarskap..

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
man ska jaga alla kolverk ska det stå såklart*
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
+1 Malleru

-------
//Lövet
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
+292kr på 130in, eller 1kr/mil... Totalt 6kr/mil i vägskatt på den tack vare att jag ställer av några månader varje vinter... Knappast rimligt.
Grannen betalar 1kr/mil i sin vidriga diesel V70 som spyr ut cancerframkallande skit på mej och min familj.

Inför fordonsskatt baserad på hur många mil man kör, som bilförsäkringen.

För övrigt borde trafikskatten vara riktigt hög på dieselbilar även vid låga mil så man fick bort dieseln från bilar som bara körs i stan.

Jonas
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Z4 M Coupe höjd från 3858:- till 4342:-, 484:- i höjning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
azkir: Du betalar ju inte vägskatt på en avställd bil?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.