AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.741

Höjd Fordonsskatt igen...

Sida 3 av 9
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Staten måste ju ha inkomster. Vad ska man beskatta istället, om nu fordonsskatten ska sänkas?
Verdi
Ja du pettran, höja skatten på bränslet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bränslefaktorn för diesel sänktes förra året. Nu petas den tillbaka något men är fortfarande lägre än på många år.

Om fordonsskatten har betydelse för någons bilägande kanske det är dags att fundera på sin ekonomiska diskussion. Vi pratar om höjningar i nivån 2-3st Dagens Lunch på ett helår.

-------
//Lövet
Fina luncher du äter Lövet ;-)) Min höjning var 665 kr på 335:an
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske fredagsluncher då. ;-)

Min höjning om jag räknat rätt var bara 400kr.

-------
//Lövet
Hur som helst, det är inga större pengar i den totala bilägarkostnaden iaf.
Men tittar man på procenten känns det värre...
Bmw:n 3931 till 4596 = 17% ökning
Hyundai 400 till 536 = 34% ökning
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Verdi -> Sänka fordonsskatten och istället höja bränsleskatten i motsvarande grad? Utifrån diskussionen i tråden här gynnar det dem som har en Porsche i garaget och drabbar de kör mycket. Vilken politiker vågar lägga fram ett sådant förslag?
Det är väl en sak att höja en gång men tro inte att dom nöjer sig med detta, det kommer ske kraftiga höjningar varje år så i slutändan är det inte så litet pengar som vissa försöker få det till.
Total höjning för mina strax under 2tkr, tur att 540bilarna rullar så liten del av året, högst höjning var på Passat Dieseln med en dryg femhundring. Inte alls roligt. Tack Anders Borg och dig röstade jag på.

Håller helt med marin849.

Mvh Stephan
Verdi
lanab, och det vet du på vilket sätt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är inte positiv till höjningen på något sätt men för att sätta det i perspektiv så betalar antagligen "genonsnittsbilen" mindre fordonsskatt nu än för 10 år sedan. Jag låg lätt på 2000-2500 på alla bensinare jag hade på den tiden. Nu sist jag hade hyffsat snål bensinare kostade den 1400:- Nuvarande räknas inte ;-)

-------
//Lövet
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inkomstskatten är ju i alla fall oförändrad 2015....;)

Försäkringskostnaderna på bilarna är ju mer fladdriga och oförutsägbara än fordonskatten och slår mer än t.ex. de 400 kr som skatten på 550'n går upp.
thekinglives
Höjningen måste väl anses som brutal?
Jag har fått en höjning på ca 10%.

Ni som inte tycker det är mycket, försök få er arbetsgivare att höja
er lön med 10%.

Jag kan ta en höjning på betydligt mer om det skulle innebära att 100& av pengarna gick till att göra det bättre för bilisterna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lyckligtvis motsvarar en 10%-ig höjning av min lön rätt mycket mer än 300kr...

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
min höjdes från ca 3200~ till 3700~-. M3 e92 -12
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

SotaM... de har du rätt i, kan man då fundera på om de rödgröna skulle höjt mindre än alliansen i den här frågan ;)
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Fast Andreas, den tio procentiga höjningen av lön ska inte bara räcka till bilskatten utan även täcka för höjningen av öl, snus, hyra och några till och det värsta e att åtminstone på vårt företag så ser det inte ut att jag får nån 10% i år. Jan Bäckvall flaggade, innan han avgick, att det går dåligt och man får inte räkna med mkt bonus i år.
Jag håller med om att fordonsskatten borde tas ut på bränslet, då blev det rättvist.

Jag tror mig dock rätt säkert veta att staten är mer intresserad av att VETA hur mycket det blir i förväg, för att få ihop budgeten. Vi ska ju "öppna våra hjärtan" så det är viktigt att det kommer in pengar så det räcker till allt, och det är lättare att beräkna beloppet på hur många bilar som är reggade. Mycket mer vanskligt att beräkna inkomsten per körd mil.

Min 540 hamnar på 2870 enligt bilskatt.nu, men det låter inte som någon höjning? Har ni någon bättre länk, där man kan kolla upp direkt via regnummer?
Lasse -sl500 Länk

bilskatt.nu stämmer inte alls för min del, enligt den skulle skatten kosta 2306 kr när den enligt transportstyrelsen kostar 3352.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Ladda bara ner transportstyrelsens app och sök upp ditt reg nr. så får du upp hur mycket fordonsskatt du behöver betala.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.