AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.734

Höjd Fordonsskatt igen...

Sida 2 av 9
Skorpionen och Verdi >> en liten korrigering för det är inte de rödgröna som höjt bilskatten utan Alliansen. Det är Alliansens budget som röstats igenom.

Sen har jag iofs för mig att även de rödgröna hade en höjning av bilskatten i sin budget men är osäker på hur mycket.

200 kr i höjning på min miljöbil, v70 2,5ft :( och över 500 kr på min Megane :(

996turbo
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag går med vinst om jag har avställt i fyra dagar i streck (eller mer) så transportstyrelsen kommer att få jobba för att dra in pengarna :)
Yeddhäng

Inför dom inte en på- och avställnignsavgift också? Eller är jag helt ute och psyklar...
Har ingen som helst betydelse för mig.
En marginell skillnad jämfört med andra bilrelaterade kostnader.

Mahhbechh, påställningsavgiften upphörde den 1 januari 2015.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
260 kr extra för mig om året, inte så mycket att bråka om egentligen. Vad som är mer intressant är att de äntligen ska ta betalt även av utländska fordon för trängselskatten. Borde kunna ge en rätt bra slant.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan köpa att politikerna har bestämt att vi skall försöka få ner utsläppen och därmed beskatta det som orsakar utsläppen.

MEN jag förstår inte varför man då håller på och klyddar med massa konstiga formler och liknande för att skapa skattereglerna - lägg ALL utsläppsrelaterad skatt på själva drivmedlet; då kommer man per automatik att få betala EXAKT rätt summa relaterat till utsläppsnivån, eftersom det är kopplat till själva brukandet/utsläppen!

En toktörstig bil som står still men är påställd, släpper ju inte ut några utsläpp alls. Medan en snål bil som körs 5000 mil om året släpper ut en jäkla massa.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Exakt!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Verdi
Johan B, visserligen är det du säger korrekt och rättvist på alla sätt. MEN, nu vill politikerna styra fordonsflottan mot snålare bilar och ett sätt att göra detta på är att höja fordonsskatten.

Folk räknar inte så mycket på vad deras bilar egentligen kostar så en liten höjning av skatten borde inte spela så stor roll. Men vi behöver inte gå längre än till den här tråden för att se att även en försumbar ökning får effekt.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Politikernas styrmål med nuvarande beskattning är inte själva utsläppet utan det som orsakar det, alltså förbränningsmotorn för fossilt bränsle. De är ute efter att förbjuda denna helt och för att inte begå politiskt självmord så måste de "lura" oss sakta in i detta tänk. De tar lite mer för varje år och till slut har de höjt skatten så att inte ens Epsilon och Verdi har råd. Kanske dags att starta en bilskrot?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast egentligen, finns det nån frisk person som köper en ny bil för att fordonsskatten är 1500 istället för 3000kr?

Nu finns det iofs folk till allt, och man har ju hört "vi sparar 7000 kr på fem år med den nya bilen!", som kostade 200000 i mellanskillnad...

Möjligen påverkar man de som regelbundet köper nya lågprisbilar en liten aning, men jag tror inte det har någon effekt på de som kör äldre bilar eller dyrare bilar.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Var f-n la jag min foliehatt?
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Från 2440-2780 på sommarbilen o 2131-2552 på pendlarbilen : 760kr spelar ingen större roll, men är riktigt tråkiga pengar. Hade hellre fyllt upp tanken på 35:an med en omgång 98 :)

The Sound From A Big M :)
Verdi
Men jösses. Tycker skatten blivit riktigt låg på åtminstone diesel. Förr var det ju mer regel än undantag att den var på minst 6-7 tusen. Nu betalar jag under 3000:- för min. Kom igen med konspirationsteorin när det åtminstone höjts 3-4 ggr. :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, jo jag är medveten om att politikerna vill styra mot mer bränslesnåla bilar.

MEN en törstig bil som körs mycket kommer per automatik att bli mycket dyrare i drift om man lägger all skatt på drivmedlet, så där har man ju incitamentet för att de som äger sådana bilar skall byta till mer bränslesnåla dito. Och faktum är ju att om de som kör mycket byter till bränslesnåla bilar, blir totalvinsten störst!
Om vi byter ut bränsletörstiga bilar som ändå inte körs speciellt mycket, blir ju vinsten i slutändan minimal...

Mvh
Johan B

Verdi
Jo, jag håller med dig Johan. Men jag tror mig ändå veta hur "fienden" tänker.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
+1 Verdi.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Här går det undan, jag menade +1 Verdi för inlägget 15:29.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Fast Johan om en som har V8 och en som har en liten motor kör båda 1500mil/år har ju den med lilla motorn betalat lika mkt skatt som han i V8:an och då finns det inget som motiverar att köpa en snål bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aragon, bara om båda bilarna drar exakt lika mycket per mil (och i detta fall totalt under året).

Lägger du all skatt på drivmedlet, kommer den som förbrukar större mängd också att betala proportionerligt mer i skatt.

I verkligheten kanske V8:an drar dubbelt så mycket och då betalar ju den som kör V8 också dubbelt så mycket i skatt - plättlätt! ;o)

Mvh
Johan B

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Tänkte inte på förbrukningen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.