|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Idag slutade nyckeln fungera när jag skulle öppna bilen efter vi varit inne o affären. Tänkte batteri slut. Kommer hem o prövar nyckel 2. Fungerar inte den heller. Oddsen på båda batteri är slut samtidigt är väl noll i stort sett? Några tips på vad som är fel? | |
| På min bil var det kabelbrott, när fjärren inte fungerade. Radiostationerna försvann samtidigt. Har en E61. | |
|
Radion funkar utan problem. |
|
|
Har plogat igenom massa trådar om detta nu och har även kollat min antennförstärkare(som är ny från augusti,bytes av förra ägaren), där är toort o fint då allt är siliconat runt plastlådan. Han va eletriker och har bytt vissa kablar i vänster sida, men bytte helt på höger, ser ut som han gjort ett seriöst jobb med en form av slang som skydd för kablarna, han sa det va kabelskydd som brukade anvädas till elmotorer o så. Iom det ser fint ut så tänkte jag att innan man skär itu det jobbet o kollar kablar(om jag nu går på o göra det), så tänkte jag fråga om där är någon specifik säkring till nycklarna/fjärren? Min säkringskarta är borta(har tittat höger bak). Tänker en sista koll innan man går på det stora. Fler tips annars? |
|
| BMW E61 523 -06 | |
|
Idag har jag gått igenom alla säkringar, bytte en 5 amp som jag tyckte såg misstänksam ut, den satt ibland säkringarna vid bakhjulet. Konstigt nog gick det helt plötsligt att låsa upp/låsa 2-3ggr, även från tredje våningen prövade min sambo med andra nyckeln. Sen ville den inte mer, då tänker jag glappkontakt som råkat nudda vid varandra en stund o sen slutat, eller något som överbelastar säkringen om det nu va fel på just den jag bytte.(funkade ju första ggn efter det). Men sen konstigt nog prövar jag nyckeln uppe från lägenheten igen från tredje våning genom fönstert, utan att ha öppnat bagageluckan sen jag prövade innan, så funkade den att låsa upp, men kunde inte låsa den igen. Så kan jag utesluta att antennförstärkaren är dålig nu? Den är som sagt torr o fin och tätat lådan ordentligt och är ny sen Augusti. Men en sak som är skum ändå är att det vi märkt sen nycklarna/fjärren började såhär är att radion brusar i 1-2 ekunder när vi startar sen är mottgningen kanon igen. Lägger ni pengarna på glappkontakt ändå? Som sagt skumt när den går utan man rört bilen o sen går inte. Kom igen nu, ni brukar ju vara bra på skriva massa förslag. Sett en hel del som verkar "proffs" i ämnet i andra trådar och verkar aktiva här inne, kan ni försöka hjälpa=) Tack på förhand! |
|
|
Hej min e61 a gjorde exakt så som din I mitt fall var det kabel brott i gångjärnen Mvh |
|
|
Misstänker det också. Hade du radiobruset också? Kommer du ihåg vilken färg på kabeln du hade problem med? Tack! |
|
|
Hej ja hade dålig radio mottagning Kommer inte ihåg vilken kabel det var men i min var det nog 3 stycken som var av Lättast är att byta alla kablar i höger glaslucke gångjärn I det går kablarna till radio förstärkaren Är lätt att byta kablar men tids krävande Mvh |
|
|
Ja det drar mot det, surt då förra ägaren redan gjort det för lite sen och der ser väldigt bra o seriöst utfört. Varför testar ingen "robotslang" som skydd för kablarna? |
|
|
Samma problem uppstod på min E61 touring från 2008. Först kunde jag bara låsa och låsa upp genom att ha nyckeln precis intill bakluckan. Sedan kom vintern och det sluta fungera. Medan jag nu felsöker så undrar jag om ni som inte har ett fungerande autolås lyckas undvika att få larmet att gå varje gång man använder nyckeln? Hur gör ni i så fall? |
|
|
Fille, Vrid nyckeln först 90 grader medurs som att låsa, sedan moturs för att låsa upp (ca 45 grader). Funkar 9 av 10 gånger för mig. Jag har haft samma symptom på två bilar, plus att stolsminne och förinställda radiokanaler inte går att spara om. Båda gångerna löstes det med ny förstärkare. Hyfsat dyr mojäng men ganska enkelt att byta själv. Se instruktioner här på forumet någonstans. Jag har haft kabelbrott också men då mer sannolikt att även annat slutar funka som lysen, v-tork eller elrutan. |
|
|
Men i mitt fall är det ju bara nyckeln. Som jag beskriver längre upp med väldigt bra mottagning ibland också. Tyder för mig mer på kabelbrott än förstärkaren då radion funkar bra. Min förstärkare är dessutom bytt av förra ägaren i augusti -14 och lådan är silikontätad ich där va torrt o fint. Det trixet med att inte få larmet till att gå lyckas jag inte med, är det bara på vissa modeller eller från viss årsmodell? |
|
|
spodj Tack! Det skall jag testa. Så kanske min dotter slipper stå och hålla för öronen och tycka det är pinsamt varje dag vid skolhämtning. :-) Plockade ut boxen och kollade på kretskortet vilket inte hade några synliga fel förutom fukt. Antar att den gick sönder när vintern kom. 2400 kr inkl. frakt får det bli och hoppas på det bästa. |
|
|
Surt men en ny box löste inte problemet. Jag får hoppas det går att ångra köpet och få felet fixat på nästa service i feb/mars. Nyckeltricket fungerar inte heller. Däremot så kan man om nyckeln hålls i motsols läge få ned alla fyra rutor, sticka in armen och sätta i nyckeln. Då går inte larmet :-D. |
|
|
Fille 76. Återkom om du löser ditt fel innan mig. Jag skriver När jag löst mitt. Ska först byta vevhusvent O service bsra:-) Antagligen har vi ju kabelbrott båda två. Surt o lägga 2400kr o inte få utdelning. |
|
|
HNHW Jajjamen, jag återkommer. Lutar väl åt kabelbrott men väldigt märkligt att det först slutade att fungera på avstånd och kunde nås om jag höll den tätt inpå bakrutan. När det frös så la det av... |
|
|
Mät kablaget så ser du om du har ström fram. På min var det den röd/vit kabeln som var av, den som sitter i stora kontaken på antenn förstärkaren ska vara 12 volt. Det finn sen guide hä på forumet om hur mycket ström det ska vara å de olika kablarna. Tydligen blir det konstiga elfel när kablaget är skadat. Nu på min bil så öppnas shopping luckan på bagaget när jag startar bilen!! HELT SJUKT!! Idag kopplade jag bort kontakten till luckan. Blir en tillfällig lösning. |
|
|
Lustigt fel Fredrik! Tack för tipset! |
|
|
hej Amma här. Mätte upp batteriet i ena nyckeln och det är 3 volt. Köpte bilen före jul och då fungerade en nyckel halvdant. Har nu kollat nyckel nummer två som inte fingerar men har full batterie. Nyckeln som jag använder har 3,2 volt så den är laddad. Denna nyckel har ungefär lite till och från. Radion fungerar bra. Var sitter förstärkaren och vart går kablar att kolla? Mottagaren för fjärren sitter var? |
|
|
Jag hade brott på 5 kablar i både övre och undre gångjärnen i bakluckan på min E61. BMW tog 2000 spänn för att skara eller dra nya kablar... Mina fjärrkontroller krånglade ett tag, genom att öppna o stänga bakluckan fungerade det hjälpligt, sedan kom höger backljus etc.. Torgny Plutonium 238 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.