AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
12.393

118d -08 9000mil krockad. Vad göra ?! Tips på mekaniker ? Eller köpare ?

Sida 2 av 2
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Kan tipsa om Schmiedmann i Kungsbacka, många vet inte att de har verkstad också. Det är troligen inte det lägsta timpriset men de är duktiga och snabba så det brukar bli ganska billigt i slutändan.

Om du köper delar i rätt färg eller lackar dem innan montering så bör det inte ta många timmar för Schmiedmann att byta front och huv samt AC.

Jag vet inte om jag skulle chansa med kylaren. Ser den helt oskadd ut så kanske den kan sitta kvar men är den skadad på något sätt så bör den nog bytas även om den inte läcker just nu.

Om du tycker att det är jobbigt att rodda med bilen så kan jag tänka mig att köpa den av dig men det blir ju förmodligen en bättre affär att du reparerar den själv. Skicka PM ifall du vill sälja.

/DJ
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
Snackade med Jocke på Göteborgs Bilservice idag.
Det var stängt men han var där å städade.
Han gör inga plåtskador.
Skickade mig till Anders på T S bilservice.
Fanns ingen huv eller front att ta hem begagnat iaf sa han.

Han visade nån sida för att köpa en ny "pirat"-huv. Den var mkt dyrare än
reservdelar24.se. Är Schlieckmann bra kvalitetgrejor ?

Man undrar ju hur en kondensor hos BMW för 5000 är likadan som en Schlieckmann för 600:- Otrolig skillnad.
Och huv + ytterhölje + frontplåt + stötbalk = BMW pris 17500:-
ligger på 6527:- inkl. frakt och moms. Helt galet ju.

Bättre som ni säger att jag beställer grejorna och sen får nån bara göra jobbet.
Problemet är ju bara leveransen och ta en mot huv å sen frakta den till nån bilverkstad/lack. Rätt så stor. Går inte in i bilen. Kanske kan spänna fast den på huven med ett spännband =) *lol*

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom överens med en verkstad om att de får göra jobbet först och när du sedan beställer delarna anger du verkstadens adress som leveransadress.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
För det första kostar BMWs kondensor för 5000kr ca 300kr att tillverka.
Sen kan man undra om den för 600kr då kostar 150kr att tillverka eller om det är i första hand marginalen som försvunnit. Jag tror på båda men skulle nog chansa på en billigare. Jag brukar köpa kända märken från redervdelar24 och inte bara ta det billigaste. Men när det gäller plåt har jag ingen erfarenhet tyvärr. Prova att googla runt lite på namnen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Gällande lack så finns det flera bra i Göteborgsområdet men jag kan rekommendera Magno bil. Om du beställer front och huv direkt dit så lackar de kanske de monterar också, annars kör du grejerna lackade och klara till någon som skruvar dit dem.

/DJ
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Tips på plåtverkstad: Hogmalms på Ringön i Gbg, Bleckvarugatan 2. Jag har använt dom till 'lite av varje" på ett par äldre bilar (Renault och Opel). Dock inga plåt och lackjobb. Det är en plåtverkstad, men dom kan det mesta.

Visa användare
60
Mikasa
Läste ut dessa DTC, felkoder:
C0A54
C0C2F
C080A
C0C2E
C0C29

Var hittar man info om dessa ?

Herr google säger inte så mkt alls.

Kan du provisoriskt räta/banka ut motorhuven så att den går att stänga?

Köp kondensor och denna (som bör vara i samma kulör som din bil):

Länk

Annars kanske detta är tillfället att uppgradera till M-sport-stötfångare fram!
Visa användare
60
Mikasa
Den går att stänga

Ser inte ut att vara samma som min dock. E87N
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Angående prissättning - biltillverkarna sätter de priser marknaden tål och inte kostnad + procentpåslag.

Ett klockrent exempel var tempgivaren till Acc:n i Saab 9-3 resp. 9000. Exakt samma givare men olika platshållare. Den okunnige köpte den med artikelnummer för 9-3:an för 500 spänn. Den kunnige köpte den med artikelnummer för 9000 för 200 spänn, plockade ut det gamla plasthöljet i sin 9-3:a och satte givaren i den. En besparing på 300kr för 20 sekunders jobb.

Visa användare
60
Mikasa
Ni ville ju ha svar.
Letat som en idiot efter en mekaniker, som kan göra jobbet
innan jag beställer en massa grejor.

Funnit en via en annan AC firma som skickade mig vidare.
Beställt grejor dit. Lämnar dit bilen när jag ska på semester så sparar jag
cash på hyrbil. 2 veckor borde räcka för å fixa den.
Men tror han fixar demontering och montering på en dag max. Enkla grejor för en som kan.

Beställde ifrån skroten en del pryttlar.
reservdelar24.se och sen 2 prylar ifrån Ebay.

Gick på över 10.000:- för cirka 13 delar: (inkl. frakt & moms)
Huvlås
Huv Fram
Luftstyrning Front
Grilldel Höger
Grilldel Mitt
Stötfångarbalk Fram
Spolarmunstycke Strålkastare

Huvudstrålkastare
Kondensator, klimatanläggning
Frontplåt
Övertäck/list, stötfångare

Beklädnad/front
Förstärkning f upptagande lås

Vet ej mer vad jag ska köpa in ?!

Sen tillkommer lackning 5' om jag nu vill det.
Ska ju köras till graven/skroten av mig, så varför inte en annan färg på huven =)
Kan bli fräckt.

Just ja, påfyllning AC ?! Vart gör man det svart å snabbt å billigt =) !?
Sommarn måste man ha den fungerande, men även nu är det jobbigt med all fukt på insidan.

Visa användare
60
Mikasa
Läste ut dessa DTC, felkoder:
C0A54
C0C2F
C080A
C0C2E
C0C29

Var hittar man info om dessa ?

Billigt sätt att fylla på AC:n
Länk
En kompis har använt detta med framgång.

/MrWIB
Finns det ingen skola som kan göra det till lägre kostnad
Hej,

AC är inget att leka med själv, om du vill ha något som håller i längden. Ett system som nu är tomt på gas och smörjmedel, och därtill fukt-luftfyllt, bör få mer hjälp än bara ny gas, som dessutom skall doseras i en avpassad mängd.

Den här firman hjälpte mig på ett prisvärt och proffsigt sätt för 6-7 år sedan. Mycket kan ha hänt sen dess - namnet har blivit flashigare och jag ser nu att omdömena varierar kraftigt - men värt att kolla, helt klart.

Länk

/Lennart
Visa användare
60
Mikasa
MrWIB: inte är Gävle så nära dock =) GBG är det som gäller =)

lenwib: så litet hål så ingen fukt kommit in eller läckage av olja.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Segerlöfs i Biskopsgårdens ind.område hjälpte mig när kondensorn behövde bytas på vår ungdomsbil. Dom tog sitt garantiansvar och gav sig inte förrän systemet var tätt.
Inte billigt, men bra!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, en riktig ac-service hos en ackrediterad verkstad kostar under 1000-lappen (har betalat 995 kr på två olika ställen och till tre olika bilar de senaste två åren), så att hålla på med gds-kit som i bästa fall fungerar hyfsat för 600 kr plus frakt, tycker i alla fall jag låter lite dumsnålt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.