AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
12.394

118d -08 9000mil krockad. Vad göra ?! Tips på mekaniker ? Eller köpare ?

Sida 1 av 2
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
Vad göra ?! Tips på mekaniker ? Eller köpare ?

En snabb sökning på alla 118d i Sverige på Blocket så värderar jag min BMW till 95.000:-

Ett besök hos Bilia BMW group gav ett reparationspris på 75.000:-
Dvs. om jag hade haft helförsäkring så hade Folksam skrotat den =(

Nån som vill hjälpa mig å fixa den alt. köpa den å laga den själv ?!
Fixa den, då menar jag inte fin å sälj-bar. Utan körduglig och gå igenom besiktningen.
Så jag kan köra med din själv tills den blir en skitbil.
Ist. för att köpa en skitbil för under 10.000:- och sen bara få problem med den.
Borde väl vara den bästa lösningen å fixa den å köra med den själv
då den är billig i drift och redan sjunkit så mkt i värde.

Den går å köra idag utan felkoder och errors i Check Control.
Bara motorhuven som indikeras som öppen.

Så det är fronten och huven som måste bytas.
Höger lampa lyser lite lågt. AC'n dog.

Nån som har ett tips på en billig bilmekaniker som kan "fixa" ihop den så den blir godkänd.
Inte fixa den fint som BMW Bilia måste göra.
Då pratar vi inte 75.000:-
Utan kanske 10.000 - 20.000:-
Kanske nån tusing till för laga eller byta ut främre AC-kondensorn.

Tacksam för råd hur jag ska göra i detta klantiga sits jag satt mig i.
Halvförsäkring på en bil värd 100.000:- Hur tänkte jag då ?!?!?!?!?! Himla NÖT

Hände mig för två år sedan, men min bil var värt runt 40-50tkr.

Jag köpte alla delar själv från skroten, allt jag beställde var i samma färg som min bil så jag behövde ej lägga ut pengar på lackering.
Monterade allt själv och bilen fungerar fortfarande idag :-)

Tips till dig: Gör så mycke du kan själv, beställ från skroten och montera och är du okunnig finns det alltid tips videos på youtube.
Jag tror du kommer klara av de flesta av jobbet själv och resten av jobbet som du ej kan göra så som plåt jobb kan du lämna in bilen till en billig verkstad...
Visa användare
60
Mikasa
Tips på billig verkstad i Göteborg ?

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Hur mycket vill du ha för bilen?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är väl inte hela världen...? Olyckor händer, man får bara vara lite logiskt och se det del för del... Börja med att öppna ett excelark och ta en fika eller.. Fyra?:)

Lite svårt att göra sig en bild av skadorna då min kristallkula är på service:)

Finns några stycken på det här forumet, med främst V8-bilar som blivit dyrare att försäkra de sista åren, som kör på halv/trafik. De har då tillgång till egen kompetens eller nära ståendes samt vettiga inköpskanaler av delar även om dessa kan hittas enkelt av vanliga dödliga...

Tar man premieskillnaden mellan halv/trafik och helförsäkring x 10 och sätter av det årliga mellanskillnaden på ett dedikerat konto i sin internetbank så bygger man buffert... Du kan ju roa dig med att räkna baklänges fram tills idag tex, inte så farligt vad som skedde då kanhända? Samt om du fortsätter på samma vis i 5 år så kanske kostnaden för detta blir hälften av vad det kommer att kosta nu på samma premisser?

Bilia Group debiterar ju fyrsiffrigt per timme och nya delar ramlar lätt upp i pengar men billigt mekjobb beror till på en del att girig företagare Y tar in okunnig, oerfaren personal X som byts ut på löpande band så fort de klagar på att de måste göra 5 timmars övertid utan betalning. Sen betalar Svensson 795kr i timmen på kvittot och firman blir hyllande på TV4:s program "Kalla Fakta" som "vinnare"..U get it:) Snålhet bedrar vishet eller god-trogen kund som litar på de fackmän de möter... Jag tillhör den senare arten som både provat själv och upptäckt vad det egentligen handlar om. Vi hoppas vi kan hjälpa dig från att drabbas av detta med den samlade kompetensen på forumet.

Din bil är en fin bil och är säkert 10 år från att bli en blivande schrottwagen om den sköts med lite vett och förstånd. Krocka kan hända vemsomhelst, hursomhelst.

Ett litet överslag så. Bilens värde = 100kkr fullt fungerande och i gott skick idag.

Rimlighet, 1/3 i reparationskostnad av bilens värde, give or take?

Bara du vet i vilken omfattning de där 75kkr innehåller, posta gärna vad posterna Bilia Group skulle reparera och den enskilda kostnaderna. För mig låter Riktning av huv, plastreparation eller byte av front, eventuell xenonstrålkastare höger fram, A/C paj därefter bör lackeringskostnad och arbetskostnad komma. För varje moment de utför kan du säkert hitta nån som gör det för hälften för din egen arbetstid är ju egentligen en vinst.

Du kan prova den bästa i Gbg beträffande mekanik. Jocke på Göteborgs Bilservice. Han är dels så kompetent och för den delen i positiv mening überpopulär så nada hemsida och hinner inte svara i telefon så personligt besök är det som gäller och typ får man möjligheten att komma in i kön kan man vara glad:) Finns säkert flera andra men price / performance är ljuvligt där av vad jag hört samstämmigt.

Lite längre att åka men kompetens i samma paritet men svarar iaf i Tfn. Rinaldos Bilservice i Jönköping.

Lackering eller kanske något som t o m kan göra hela jobbet? Länk Pedanter uti fingerspetsarna...

Beroende på skador men vissa rekondfirmor kan plastreparera mindre skador på sittande delar till i förhållandet småsummor.

Fyrjkuslinställning, ev skador på kylare, osv? titta noga på det dokument Bilia gjorde för de borde kunnat få med allt som är väsengligt för att bilen ska fungera fram tills skrotdags. Att köra en bil så länge som möjligt är faktiskt det billigaste som finns, total kostnad per körd km inklusive inköpskostnad vs försäljningspris är det som i räknenissespråk och termer kallas TCO, Total Cost of Ownership.

Delar? Först behöver du gå tillbaka till Biliakostnadsdokumentet. Mata in ditt chassienummer på Länk På den siten anges kostnaden i Dollar så den är irrelevant, skatter och avgifter är mycket lägre i USA än här och de har annan volym i det landet på reservdelar mot vad lilla Sverige har. Du hittar chassienumret på Länk Varje enskild del har sitt eget nummer. Sen leta bästa alternativet att finna det, dock är det sällan som billigast är bäst så låt dig inte luras där.. Mest för pengarna är det som gäller. Först Powerbörsen ovan till vänster. Både sök av och lägg ut annons..

Länk Länk Länk Länk. bildelsbasen.se Länk samt säkert många flera ställen jagsjälv inte kikar på även om dessa länkar inte tillhör min dagliga rutin då mina BMW:s är avställda vintertid:)

Låt oss gärna veta hur det framlöper oavsett de val du gör så lär ju sig andra om en sådan här tråd fylls på med fakta om det inträffar andra(kanske t o m mig en dag...).

Lycka till!
Asken
Visa användare
60
Mikasa
Shit va mkt info å länkar. Tacksam.

Va duktiga ni är i detta forum alltså. Bilar är kul.
Man kanske skulle börja jobba med dom ist. för att bara köra sönder dom.

Länk var ju grymt. Att man kan få fram så mkt via ett reg.nr och chassinr. Coolt.

Jag kan skicka en lista till dig på vad som skulle bytas.
Men mkt där kan man skita i å ta bort om man ska göra en ful-reparation
som endast ska gå igenom en reparation.

Visa användare
60
Mikasa
Bilupplysning.se funkade inte men denna var ju grym oxå:
Länk

Jepp, jag ska självklart fortsätta å skriva om resultatet. Det är jag bra på,
att dela med sig av sin kunskap å erfarenheter. Det är bara roligt att få kunna hjälpa till ibland.

Visa användare
60
Mikasa
Jag har hört om denna Jocke på Göteborgs Bilservice.

Vart ligger det: hitta.se säger:
Järnstångsvägen 49
433 30 Partille

Men om jag är ute efter så billigt som möjligt och inte snyggt eller kvalitet.
Utan bara nån som fixar jobbet och köper in delarna. Hittar delarna är väl bara det svårt om man ska ha begagnat eller reservdelar. BMW nytt på artikelnummer måste det ju inte vara.

Om jag ska sälja den som den är, vad är ett rimligt pris då ?

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Jag kan köpa den vet inte hur smälld den ä, kan du beskriva mer?
Visa användare
60
Mikasa
Länk
Länk
Länk
och sen specen på material, priset på BMW Bilia var 74' och Mechonomen 58'
Länk

Några stora/dyra poster man kan ta bort är ju:
Kylare, den funkar. Dock inte AC'n. Går den å täta och sen fylla på igen, eller måste den bytas ut ?
Framskärm kan skippas och likaså DIM-ljus. Fattar inte varför han tog med den.
Och strålkastare, bara lite fukt i den upptill som inte stör ljuset.
Emblem motorhuv ? varför inte ta den gamla ?!
Huvlåsvajer är hel och funkar och öppna å stänga med idag.

13 arbetstimmar effektiva, räknade han med runt 900 papp /timme.
Sen lackning på det. Sticker iväg.

Måste finnas nån som gör det billigare. Å köpa ifrån tex.
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ny huv, stötis fram och kylare hade jag inte vågat mig på iaf. A/C sitter nog där så antingen leva utan A/C eller ta den kostnaden. Du kan ju ta det separat när värmen kommer och du byggt upp ett sparkapital så kommer du kanske 10kkr lägre i repkostnad men längre fram.

Artikelnummer har du ju, så mycket enklare. sök under helgerna, hellre nya delar så du vet att det är friskt till den är skrot än beggat som du ändå måste lacka...
Svenska skrotar tar cirka 50% av nypris men hittar du rätt färg åp något kan det ju övervägas. Ebay, kolla så det är orgdelar även om de inte behöver vara nya.

Bara maila en förfrågan om totaloffert till nån av de angivna, Jocke kan du nog telefaxa eller skicka brev till:)

Eller sälj för 30 men då tappar du 65 mot att lägga kanske 30 själv..

Mvh
Asken

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilen inte försäkrad?

Kostnaderna drar ofta iväg rejält när man börjar räkna på krockskador, så nästan alltid blir det billigare att betala självrisken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
60
Mikasa
Öhh nej, annars hade jag väl inte jagat nån billigare lösning.
Om jag hade haft helförsäkring så hade den blivit skrot då kostnaderna är mer n 80% än värdet på bilen =(
Underbar start på året.

Är man dumsnål så är man de, tänk på att helförsäkra nästa gång.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mikasa, jag funderade på om du tänkte dig att det skulle bli billigare att reparera själv i stället för att betala självrisken...

Vilken försäkringsgrad man väljer är ju alltid en avvägning mellan risk och "insats".
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det hjälper ju inte att påtala att man varit dumsnål...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att hitta beg delar i rätt färg vore ju trevligt, men kanske inte så lätt.
Alternativet är att köpa "icke orginalplåt" och lämna på lack. Dessutom blir lackkostnaden lägre när lackeraren får sakerna löst och inte behöver maskera en hel bil!

Det mesta går att köpa bra mycket billigare. Och höger framskärm, strålkastare mm såg ju ok ut, bara där har du kapat många tusenlappar!

Motorhuv: Länk
Kondensor kostar inte 4000kr: Länk
Frontplåt: Länk
Stötfångarbalk: Länk

osv, ja du fattar. :)
Passformen på billiga plåtdelar kan säkert vara något sämre och en kondensor för 700kr kanske inte håller i 30 år... men det går definitivt att få ner materialkostnaderna ordentligt, och som du själv säger, om kravet på passform inte är 100% finns ju ingen anledning att betala för det...

Jag hade plockat ner bilen själv (front brukar vara ganska enkelt), fått tag i huv, delar mm och när jag fått hem kondensorn åkt till en AC-firma som fått montera detta på "naken"=lättmekad bil, och sätta igång ACn, sen hämtat delarna från lack och monterat. Klart!
Och kan jag inte själv hade jag använt en "universalmeck".

En fråga bara, det ser inte ut att ha varit någon kraftig smäll, lägg lite energi på att funderapå /leta efter om några osynliga följdskador kan ha uppstått.

Gör det rätta, tag en Cloetta, och skapa sedan en Excelfil med varje artikelnummer. Markera det som måste bytas, sök sedan upp detta nummer på reservdelar24, Schmiedmann och bildelsbasen t.ex. Skriv in pris från resp lev. i separata kolumner.

Lycka till!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag lagade en liknande smäll på en golf, fick tag på rätt färg och skroten skickade allt i en postbur gick på runt 5 papp +jobbet då.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Bara ett tips på vägen för att ev. underlätta för dig. Stötfångare och lite fler delar på ditt kostnadsförslag verkar vara för bilar med M-Sport vilket din bil inte har.
Dubbelkolla alltså dessa artnummer innan du använder de som underlag vid beställning.
Visa användare
60
Mikasa
Tack alla för så mkt nyttig info, vad duktiga ni är.

Jag kan nog inte göra arbetet själv dock. Har ni nån bra mekare å tipsa ?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Se powerpost samt du fick tidigare tipsen på de både bästa och billigaste i din region. Håller en femma på #pausikrocklagningstankarnaöverhelgensengöromgörrätt:-)
Visa användare
60
Mikasa
Du är ju för rolig

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.