AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.400

HC och CO 2500 Bmw e39

Sida 1 av 2
An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Varit och besiktigat bilen.
En Bmw 523i touring -97

Co 0,2 (0,5)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Co 2500 0,5 (0,3)
Hc 164 (100)

Co 2500 och HC som inte höll måttet. Det jag sett är att det sitter 1st av mindrr modell katt monterad på bilen. Kan värderna tyda på att katten är blåst eller vad ska jag kika på innan iså fall?
Har bytt olja och filter för 100mil sedan.
Tacksam för alla tankar och idéer.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var det kallt ute och stod du och väntade länge?
An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Ja det va -7 men körde varm bilen en 3-4 mil ungefär.

An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Nej han tog bilen direkt när jag kom dit. Men har varit lite svårstartad efter att jag haft batteriet frånkopplat. Kanske någon givare som gett sig?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skadar ju aldrig att kolla felkoderna. Inte omöjligt att katalysatorn börjar tröttna, men det kan vara så mycket annat med. Lambdasond, avgasläckage framför katalysatorn ev.
Var in med min gamla Volvo idag och fick CO 1,6 och HC 73. Ska byta avgassystem på den inklusive kat. då det börjar likna en mjärde alltihop :)
An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Jo det är sant, får bli en sväng te verkstaden. Haha jo de blir så till slut :)
Det man ogillar mest är avgasvärden :/

An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Felkod visade: kamaxelgivare och luftmassemätare. Börjar med att byta kamaxel givaren.

BM
451
BMW 580
530D -09
Hej Anders! jag läste på din tråd. Och jag har samma problem på brosans 523 97:a.
Vi läste felkod att det va kamaxelgivare. Vi ha nu bytt ut givaren och felkoden borta.

Jag undrar hur det gick för dig när du bytade kamaxelgivaren?? Eller fick du byta luftmassemätaren också för att få bra avgasvärde igen?
An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Tjenare. Jag bytte till slut Katalysator, kamaxel och vev givarna, samt stift och olja+filter. Men fick även dra i en skvätt E85. Och varva gärnet precis innan avgastest. Fick igenom den nätt och jämt på besiktningen. På verkstaden såg man tydligt när man gasade till en 4000varv några minuter sedan släppte gasen så höll sig värdena 20-30sec sen började värdena gå upp igen (HC och CO2500). Kanske att vevhusventilen är slut? är inte hundra på vad de kan vara faktiskt. När du fått ordning på avgasvärdena får du gärna dela med dig av erfarenheterna :)
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja alltså enligt BMW scannern jag använder till felkodsläsning så säger den bara kamaxelgivare. Vi ha nu bytt givaren. Men har ingen avgasmätare så vet ej om vi ha åtgärdat felet for sure. Men vi plockade av luftmassemätaren idag och rengjorde det. Samt bytade luftfiltret. Och köpte en "system cleaner" medel från Wynns för rengöra hela motorsystemet. Så vi få hoppas den klara sig igenom besiktningen.

Ja det åter att se. Ska köra in den på måndag och testa om det klara sig.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kan vara termostaten eller tempsensorn som läser för låg temp gör att bilen fettar på blandningen
BM
451
BMW 580
530D -09
jag få se efter besiktningen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår lambdasensorerna?

De slits vartefter och bör bytas efter 15-20.000 mil i alla fall.
Är de dåliga, kommer de att ge fel signal till motorstyrningen och i värsta fall kommer då inte avgasreningen att fungera som den skall.
Även förbrukningen och effekten brukar bli sämre när sonderna är dåliga.

Går lätt att kontrollmäta dem med en vanlig multimeter och en gaslåga om man lossar dem.
OBS!!!! OHM-mät dem INTE! Det förstör dem!
Du skall Volt-mäta dem när man bränner med gaslåga på sensordelen - finns bra instruktionsfilmer på t ex. Youtube hur man gör. Det man kollar är dels hur mycket ström de genererar vid bränning och dels hur snabbt de reagerar när man bränner/inte bränner (när de är uppvärmda).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
451
BMW 580
530D -09
Men borde man inte kunna se på datan om felkod på lamdasonden om den är sönder?? Jag har tyvärr inte mätar verktyget hemma. och ha ej kunskaper inom mätning och sånt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De kan vara dåliga utan att man märker det direkt via diagnosdator och "standardtest".

Har man kunskap och rätt diagnosverktyg kan man säkerligen kolla hur snabbt de reagerar etc. Men det kräver troligen att man går lite "djupare" in i diagnosen.

Hur långt har bilen gått?
Vilka stift har den?
Hur ser stiften ut?

Mvh
Johan B

BM
451
BMW 580
530D -09
Den har gått 32000mil Och stiften ha jag ej kollat. Men hade för mig att lambdasonden är bytt nån gång för några år sedan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag TROR att det brukar stå när sonderna är tillverkade, åtminstone om det är Bosch/original-sonder. Kolla vid sockeln där art.nr. står.

Kan vara läge att kolla stiften så att det dels är rätt fabrikat/modell (för problemfri motorgång använd NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP - de håller i 10.000 mil) och dels hur slitna de är samt inte minst "läsa" stiften - det säger väldigt mycket om hur motorn går och ev. problem.

Mvh
Johan B

BM
451
BMW 580
530D -09
OK tack för tipset.. Ska göra det om jag inte kommer förbi besiktningen.
An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
På min 523:a låg lambda värdet kanon stabilt. Så undrar om motortempgivaren gett upp? Ger bilen felkod då? För hade felkod på kamaxel givaren, men den är bytt fast var ändå sjukt svårt att få motorn att hålla stabil arbetstemp på tomgång.
BM
451
BMW 580
530D -09
Anders: men var felkoden borta med kamaxelgivare då du byte givaren??

An
20
Anders-
320i touring -05
523i touring -97
Jo den kom ej tillbaka felkoden alltså, varnade även för luftmassemätaren, men den va det inget fel på. Hade som sagt inga felkoder kvar i systemet när jag mätte den på verkstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.