|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller med DJ. Argument som att man inte haft möjlighet att byta tidigare ger jag för den delen inte mycket för. Används samma argument när det gäller besiktningstid osv?? |
|
|
Fy vilken hemsk olycka! Såg videon på tio minuter och läste artikeln. Det värsta är att det var en helt onödig tragedi! E39an måste ha gasat på rejält, det fanns ju inget kvar av bilarna! Med sommardäck!!!! Intressant också att fd brandbefälet anser att "saltet var en bidragande orsak till olyckan. Det var 4-5 minusgrader och saltet lurar många". OM jag av någon märklig anledning skulle köra med sommardäck skulle jag absolut inte vilja åka motorväg. Visst, motorvägar sköts bäst och är i regel minst hala, problemet är bara att de där 100 metrarna på motorvägen som råkar ha frusit funkar inte så bra ihop med sommardäcken och den hastighet du har på motorvägen så vips sitter du där i ett ihopknycklat vrak, förhoppningsvis vid medvetande, och undrar vad som hände. Jag skulle isf hellre åka och puttra i 30km/h på nån mindre väg så att det inte finns så mycket hastighet att skada någon med. Risken är dock uppenbar att köra fast, så det verkar ändå som en rätt dum ide. Varför biter du inte bara i det sura äpplet och byte däcken på plats även om du måste stå ute? Som jag förstår har du ju däcken hemma men vill till verkstan för att montera dom? |
|
| Har inte tillgång till snökedjor? | |
|
Hur svårt kan det vara att låna en bil och hämta däcken?! Nej istället ska du ge dig iväg halkandes i en bil som riskerar att skada andra. Smart. Har du inga vänner, använd: Länk ------- //Lövet |
|
| Lööööööveet i "högform". Allt är inte svart o vitt, var o en får ta sitt eget beslut, bra eller mindre bra. Det är lätt att vara "felfri & perfekt" i ett forum, men i verkliga livet där man skall få ihop allt så är det kanske inte så lätt alla gånger... | |
|
Den som kör med sommardäck då vinterväglag råder är antagligen lika farlig för medtrafikanter som ett rattfyllo. Och vem vill utsätta sina närmaste för den risken på vägen? Och behöver man fråga "om man kan köra” via ett forum, så har man antagligen inte tillräcklig erfarenhet av vinterväglag. |
|
|
@Remo: Är det inte likafullt rattfyllo med folk som har vinterdäck och kör som vore det sommar? Allt handlar om trafikvett och körstil anpassad till vad man framför, i vilken hastighet och under vilka väderförhållanden. |
|
|
Kör vid icke vinterväglag. I övrigt och alltid, hur kan man veta vad man har/får framför sig? Jag anser att man ska ha bästa förutsättningar för att kunna stoppa fordonet gäller. Mvh Thomas |
|
| Precis, bara för att man har vinterdäck så upphör inte naturlagarna att gälla, vilket ett fåtal förare med vinterdäck verkar tro. Sådana förare möter man dagligen, ungefär lika ofta som man möter en som försöker ta sig säkert, långsamt o kontrollerat till "verkstaden" med sommardäck pga att övriga alternativ är praktiskt för omständliga, det måste man ha förståelse för. Sen om det är rätt eller fel är en helt annan fråga. | |
|
Vinterdäckslagen saknar ett tillägg, att få köra till verkstad för byte av däck. Om bilar äldre än 30 år är undantagna från vinterdäckslagen, varför får inte en ansvarstagande bilförare göra det rätta och åka till verkstad för byte av däck? Som det är nu så försvårar den TS från att göra rätt för sig. Han vill vara laglydig och köra med vinterdäck men lagen försvårar det för honom. Desutom börjar debatten bli onyanserad när man likställer att köra med sommardäck på vintern är det samma som att vara en rattfyllerist. Är alla som har tillgång till kniv lika med en potentiell knivmördare också? |
|
|
Nog var det en och annan vinter man kanade runt på sommardäck förr... Är man någorlunda normalbegåvad som förare och använder sunt förnuft när man kör så är det klart att man kan ta bilen till däckfirman. Man kan ju försöka välja en dag med så bra väglag som möjligt. Men det är klart, sitter det blankslitna skrotdäck på bilen nu så kanske man ska lösa det på annat sätt. |
|
|
Vad är onyanserat? Den som kör med sommardäck i vinterväglag är oberäknelig, eftersom det kan vara svårt få stopp vid nödsituationer samt att det kan vara lätt att kana/sladda in i mötandes körfält. Oavsett om man kör sakta. Om sommardäcksbilisten då kör på någon bakifrån (som hamnar i mötande körfält) alternativ själv kommer in i mötande körfält så är olyckan ett faktum. Att det sedan finns idioter som kör utan hänsyn eller över sin förmåga oavsett vinterdäck eller årstid är väl en annan sak. Vill man ha vinterdäck (som lagen förespråkar) och är osäker på körning i vinterväglag, varför förbereder man sig inte i god tid med ett däckbyte? Till sist, vid eventuell olycka så tror jag sommardäckbilisten ligger risigt till i försäkringsbolagens ögon. |
|
| A men va är det Remo inte förstår? Frågan gällde väl att köra till verkstaden, väl medveten om riskerna, för att kunna byta till vinterdäck (som jag förstod rör det sig om lösa däck, dvs de måste monteras på fälg, inget man gör hemma direkt...). Frågan är INTE om det är "OK" att köra omkring med sommardäck rent generellt när vinterväglag råder, att man skall/bör bruka vinterdäck då är vi nog samtliga överens om.... | |
|
@Dawwe: Vad är det du själv inte förstår? Att köra med sommardäck på vinterväglag är att minska på marginalerna. Tar jag 3 st öl och kör till krogen (med en i övrigt vinterutrustad bil) så har jag också minskat på marginalerna. Detta gäller oavsett om det är 2 km till verkstaden eller 2 km till krogen. I övrigt är vi överens, förutom att du kan skippa din nedlåtande ton. |
|
| @Remo: Nej det är inte riktigt samma sak att köra bil efter 3-4 "bärs". I detta fall rörde det sig om ett undantagsfall där TS inte kan/kunde ta sig verkstaden utan mer eller mindre var "tvungen" att köra dit med sommarsulorna, alternativen var/är inte realistiska i relation till det "brott" han begår samt de mycket väl medvetna "risker" han tar, där alla sinnen är opåverkade. Jag skulle alla gånger ha kört bilen till verkstaden med sommarsulorna under de omständigheter som TS har uppgivit, även om det är "fel". Man är mycket väl medveten om de ökade riskerna, sen kan vi lämna lagligheten, den ökade risken samt "internetpolis-attityden" där hän. Jag vågar nästan garantera dig att om han skulle bli stoppad av polisen med sommarsulorna och med vinterdäcken i bilen så skulle han få åka vidare till verkstaden, de flesta poliser är rimliga i sitt resonemang. Det begås 100-tals värre brott än detta eventuella brott i trafiken, dagligen, o de flesta av just sådana personer som du nämner. Jag tycker att det är patetiskt när folk leker "hobbypoliser" på nätet, ja vi vet alla att det är fel att köra med sommarsulorna, men återigen låt oss vara liiiiite realistiska o sätta oss in situationen till 100%, o dessutom vara helt ärliga mot oss själva. | |
|
Varför ska klantskallar som inte byter däck i tid få undantag från lagen? ------- //Lövet |
|
|
@Dawwe: Jag pratar inte om straffskalor (eller leker hobby/internetpolis), utan ger en statistisk liknelse hur stor chans det är att utsätta medtrafikanter för olycka. Dvs oberäkneliga förare är en fara för medtrafikanter, under den sträcka de oberäkneliga förarna vistas på vägen. Det handlar om konsekvenser av de val man gör, oavsett öl eller sommardäck. Detta borde väl inte vara så svårt att förstå för den som läser vad jag skriver? Och vad tror du medtrafikanterna tycker om att möta ”de ökande riskerna” som du Polismässigt gör legitimt utifrån dina villkor? I övrigt ser jag inte att någon varit tvungen till det ena eller andra, utan allt beror på hur individen väljer att lösa sitt problem som uppstått pga dålig planering. Och väljer individen fel och orsakar en olycka får säkert även det konsekvenser hos både polis och försäkringsbolag. Andra patetiska saker kan vara att inte kunna lyssna på andra samt diskutera sakligt när man möter motargument på ett internetforum, utan att bli nedlåtande. Dock så är problemet säkert löst vid det här laget, så vidare diskussion tillför antagligen ingenting. |
|
|
Lövet: 1. Därför att det är mänskligt att någon gång missa att byta i tid och att intentionen är att följa lagen. 2. Lagen har redan en massa undantag, varför skall man få köra till besiktning (som man får idag) men inte till däckverkstaden för att byta däck? Remo: Angående likställandes av alkohol och sommardäckskörning så är det inte samma sak. Alkoholen minskar inte bara marginalerna utan påverkar omdömet kraftigt. De minskade marginalerna med sommardäck på vinter går till viss del att kompensera med lägre hastighet och längre avstånd till övriga bilar. Håller med Dawwe i övrigt. /DJ |
|
| Jag hamnade i en liknande sits nu under veckan när jag köpte en bil som stod på sommardäck. Oansvarig som jag är körde jag den korta biten hem ändå. =) Men jag avstod från att klämma 3-4 öl före turen, tror polisen hade sett betydligt allvarligare på det faktiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.