AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.719

köra med sommardäck nu

Sida 1 av 2
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Hej undrar om det går köra med sommardäck nu. Ska åka 2 mil. Ska har lösa vinterdäck. Men måste åka till verkstan och ta på dom. Tror ni det går åka med sommardäcken som sitter på nu? Ca 2 mil.är en brant nedförsbacke från garaget den står vid det e det som är det värsta. Annars motorväg
Klart det går om man kör för försiktigt som tusan och inte har otur med något.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Går och går...det är inte lagligt och stoppar "blanka knappen" dig får du böter, men värsta scenario är väl att du är inblandad i en olycka och då kan det bli lite "kärvt" eftersom bilen har fel däck...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vist går det att köra med sommardäck, ta det lugnt bara och känn dig fram. Gör det inte till en vana...

Man skall vara medveten om att vinterdäckslagen bara gäller vid vinterväglag. Det definieras såhär:

"Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."

Vidare så finns det ett antal undantag (som transportstyrelsen listar ) från denna lag:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
•Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
•Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
•Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
•för körning med tung lastbil när fordonet används i anläggningsarbete eller liknande arbete, eller
•om fordonet brukas av Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Om man tittar på undantagen så kan det ju vara bra att om man blir stoppad säga till Polisen att man är ute och provkör efter att ha reparerat någonting på bilen exempelvis.....

/DJ
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sanda/ grusa/ salta backen samt kolla underlaget fram till motorvägen så gott det går. Kommer bli svalare imorgon och framåt i huvudstan enligt klart.se

Mvh
Asken
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Här har du en annan E39 som var ute och åkte med sommardäck: Länk Säger givetvis inte att det kommer hända dig, men man får sig verkligen en tankeställare!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan du inte låna en bil, eller få skjuts av en kompis? Det måste väl vara ett enklare sätt än att skrilla omkring på sommardäck?

OT: Minns den där smällen i Huggnora. Fattar inte att det är så längesedan nu.
Helt vidrig utgång fick den och man blir kall i kroppen när man tänker på det.
Inte långt ifrån där jag bor. 4-5 mil kanske.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har chansat en gång för att ta mig till däcksfirman. Den låg då dessutom bara 2km bort. Några centimeter nysnö, 3 grader kallt.

Slutade med att jag fastnade på tvären över två filer och kunde inte röra bilen en centimeter. Lyckligtvis krockade jag inte men däremot spärrade jag av trafiken. Skitkul för mig och övriga inblandade.

CHANSA INTE!

-------
//Lövet
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Avråder nog från att ens försöka köra med sommardäck runtom på vintern. Dom blir stenhårda vid minusgrader och totalt oberäkneliga på fel underlag.
Asså... En bit en på början av 90-talet så var det inte direkt ovanligt att "folk" körde med sommarpuckar året om, jag var en av dessa. Gick bra att ta sig fram utan fadäser, även om det var låååångt ifrån optimalt. Nu rör det sig om en sträcka på typ 2 mil, vi vet förutsättningarna. Jag hade kört till verkstan då alternativet är att skruva loss hjulen, palla upp bilen, hyra/låna en bil o sedan åka till verkstaden för däcksbytet, hem igen, montera hjulen, återlämna hyr/lån -bilen o ta sig "hem" igen...Man får helt enkelt köra med extrema marginaler. Jag var i samma sitution som TS för 4 år sedan, bil med sommarpuckar + ren isgata till verkstaden ca 1 mil bort. Körde dit, så klart. Bromsverkan var apkass, det var det första jag testade på isgatan...Körde "eftertänksamt", gick hur bra som helst...
eS
13
eSlave
325i Touring - 08
Det går hur bra som helst om det är 2 mil det handlar om. - inga problem. men kör FÖRSIKTIGT :)
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej, det går inte hur bra som helst. Det är fullständigt idiotiskt och du riskerar både din egen (vilket är struntsamma) och andras säkerhet (viktigare).

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det spelar väl egentligen inte någon roll det är. Det hinner hända mycket på 2 mil. Jag hade inte kört på sommardäcken.

Å andra sidan: Sålde en BMW 2011. Köparen körde Göteborg - Eskilstuna på sommardäck som dessutom var 5 år gamla RFT. Så vitt jag vet kom han hem.

eS
13
eSlave
325i Touring - 08
Det går, men håller med förra talare kan man undvika det är det ju till att föredra. Har hamnat i en situation uppe i Norrland där jag fick glida hem på sommardäck , det går men det är ju inget att rekommendera. sen bor du nere i skåne kan du köra dom 2 milen utan bekymmer så länge du håller dig på motorvägar. Det du ska veta är att du får en jävla böter om snuten tar dig. - i en nödsituation JA, annars försök undvika det.
Får man inte köra med sommardäck till verkstaden för byte till vinterdäck kortast möjliga väg?
eS
13
eSlave
325i Touring - 08
Nej, det är olagligt
Så om det är efter 1:a december och före 31:a mars, och man inte har haft möjlighet att byta till vinterdäck tidigare, och vinterdäcken är förvarade hos gummiverkstaden, då får man INTE köra till verkstaden för att byta däck så länge det råder vinterväglag.

Är det korrekt uppfattat?

Om så är fallet så är det vrickat anser jag.
eS
13
eSlave
325i Touring - 08
Så är det - finns en bra test man kan göra som heter ngt i form med halka , hette det för 15 år sedan men , där lär man sig en del om is, snö - underkyld vägbana etc. Den informationen förespråkar olagligheten , du förstår när du genomfört den. Man kan även som ärfaren förare gå denna kurs för en småpeng. Väl genomförd för 15 år sedan - kommer du som jag hålla med om att lagen är bra där den är. Gott nytt år ! - ta kursen
eS
13
eSlave
325i Touring - 08
Man kan även som erfaren*, mobilen som försöker stava :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte vrickat. Det är bra med vinterdäckslag. Hur avancerat kan det vara att låna en bil, be om skjuts, beställa hem, ja vad som helst, de vinterdäck man har liggande på en firma?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag tror att vi alla tycker vinterdäckslagen är bra och skall följas, dock kan man ju diskutera små detaljer i den. Hur kan det komma sig att man får köra till besiktningen utan vinterdäck men inte till däckverkstaden? Jag tror att denna lagen tillkom i en tid närde flesta bytte däck själva och inte körde till en däckverkstad för att få jobbet gjort. Många människor idag KAN inte byta däck själva (hur vrickat är det?). Å andra sidan är min magkänsla att just de som inte kan byta själva är de som är mest olämpliga att också framföra bilen med sommardäck på vinterväglag.

Ja jag blir väl påhoppad för det sista där men jag tror att människor som förstår saker som friktion och rörelseenergi och annat lite tekniskt har lättare för att både köra säkert och skruva säkert.

Hursomhelst, jag hade gjort en bedömning av väder och väggrepp och hittat lämpligt tillfälle att köra och hämta däcken.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.