|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Blandade ihop årsmodellen med en annan tråd. Om batteriet är från 2013 så ska det vara ok. Jag vet en annan som har en saab och han har exakt samma problem inget problem med laddning eller tjuvström eller batteri då det är bytt, hans dieselvärmare drar ur batteriet. Om det inte är något fel på bilen så tror jag helt enkelt inte att dieselvärmare är någon bra lösning och kan inte förstå varför de inte har en nivåvakt som bryter strömmen till värmaren vid en viss nivå likt sådant som finns på 12 volts frysboxar, så man alltid kan starta bilen. |
|
|
Det e som du säger, värmaren lägger av om det inte finns kräm. Nu var det bilen som varnade att spänningen är låg, eller nåt sånt. Men han gick att starta precis som vanligt och jag har inte haft problem med det egentligen sen dess. Dock så har jag varit hemma och inte behövt använda värmaren. Jag tänkte bara att jag kanske behöver ladda den framöver och köpte därför en, som jag ännu inte fått. |
|
| Helt rätt man ska ladda batterierna regelbundet, då håller de bra. | |
| Nu har jag testat spänningen med bilen igång och det var 15V. Trodde att det skulle vara 14V son högst. | |
|
Inte om det är kallt ute. Spänningen som batteriet behöver för att bli laddat varierar ca 0,3V per 10 grader temperatur. Bilen kompenserar för detta. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Då laddar din generator som det ska. Bara ladda batteriet fullt, sen utan att ha använt dieselvärmare så hade jag åkt till någon som säljer batterier tex mekonomen och bett dom belastningstesta det. Har de ett bra verktyg så ser man om en cell är dålig eller om det har dålig kapacitet. |
|
| Alltid lär man sig något nytt. DÅ ska jag, efter att ha laddat, göra som du säger Delorian, tack. | |
|
Belastningstestade mitt batteri för ca två månader sedan och det angav "ok". För en månad sedan gav det upp, och jag fick köpa nytt batteri. (Trots underhållsladdning). Jag är övertygad om att batteriet inte var "ok" vid belastningstestet heller, så personligen ger jag numera inte mycket för ett sådant test. |
|
|
Tja, det kan hända en hel del på en månad! Hur yttrade det sig när det batteri "gav upp"? En trolig orsak är att slamfickan i en cell blivit fylld med oxid från plattorna och då kortsluter smutsen i fickan själva plattorna = cellen "dör". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med vad belastningstestades det med? | |
|
Då behöver jag lite hjälp och råd. Jag laddade bilen med vilospänningen 12,84V. Efter det har jag kört dieselvärmaren 3ggr och 15-20 min varje gång. Efter varje start har jag åkt 4,3 mil och emellan ett antal kort/ långkörningar. Nu när jag kom till bilen och värmaren var på i 20min som sagt och bilen varnar för att batteriet behöver laddas. Nu min fråga, betyder det att batteriet e dålig? Bilen e 1år 9mån gått 3000mil, det borde väl inte vara dags för byte redan eller? |
|
|
Hur länge laddade du batteriet och med vad? Jag skulle göra en rejäl laddning - helst minst ett dygn, oavsett om laddaren indikerar "fulladdat" innan dess. Det tar rätt lång tid att ladda i det sista och långtidsladdning gör även att ev. sulfatering börjar brytas ner (om den inte gått för långt) samt att stratifieringen av elektrolyten i cellerna minskas. Har du ett AGM-batteri, är de två senare problemen ovanliga/svåra att göra något åt. Å andra sidan är AGM-batterierna mer känsliga för "kokning" vid laddning med gamla "garageladdare" - de kräver nästan att man har en modern "smart" laddare för att inte riskera att förstöra dem vid laddning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, laddaren är Ctek MXS 5.0 och den visar ju i 8 steg. Men precis som du säger, efter ca 4h så indikerade den att bilen var laddad (steg 7). Då behöver jag ladda den 12h eller? När jag köpte bilen för nån månad sedan så hade den gått 2600 mil och även om alla dessa mil var kortkörningar så borde inte batteriet förstöras känns det som. Tack för tipset, då börjar jag med en längre laddning först och främst. |
|
|
Mätte vilospänningen nyss som var 12,66V som ju är bra. Hann inte läsa meddelandet om batteri som dök upp och det e inget som e kvar vilket borde betyda att det inte e nån varning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.