|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag behöver, som rubriken lyder, ladda bilen minst engång/mån pga dieselvärmare. Bor i en lägenhet och funderar på att köpa en 25m lång skarvsladd och hänga från balkongen ner. Tänkte höra här innan jag köper sladden om nån har bättre tips, man får alltid bra svar/tips från andra här på AP. | |
|
Förutsatt att du får ha sladden ifred så är den nog bästa alternativet. Skall du bara ladda en gång per månad kan du också ta in batteriet i lägenheten och ladda. Per L |
|
|
Kolla med hyresvärden om det finns någon plats med eluttag som du kan få använda ibland. 25 sladd låter väl iofs som en lösning, men frågan är som sagt om du får problem med klåfingriga typer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om jag behövde ladda en gång per månad och hade möjligheten att dra en sladd så hade jag gjort det. Då hade jag också eftersom jag laddar med ctech köpt deras snabbkoppling och monterat den på hjälpstartuttaget och ut genom ett ställe så jag slipper öppna huven. |
|
|
PerL, funderat på att ta batteriet upp och ladda, men att ha bilen utan ström tror jag ställer till problem också eller? Johan B, det e bostadsrätt i ett nybyggd område och tydligen så är det inte mode med elstolpar :)) finns inte ett enda i hela detta nybyggda område ( Järvastaden/ Solna). Förut så tyckte man att man såg stolpar lite här å där men jag tycker mig inte se så många nuförtiden. Enda uttaget som är då gemensam är genom entrén, en sträcka på typ 10m. Delorian, har köpt en Ctek, funderar precis som du säger, dra den på nåt sätt underifrån så jag kan stänga huven medans det laddas. Dock så har jag bilen under uppsikt då man kan se den genom balkongfönstren. Det jobbigate e väl att den kanske behöver stå och laddas i 7-8 timmar eller. Har aldrig laddat bilbatteri så vet inte riktigt hur lång tid det tar. Beror förstås på hur laddat/omladdat batteriet e också. Tack som vanligt för era svar. |
|
|
Laddtiden beror lite på, dels hur "stort" batteriet är, dels hur urladdat det är och dels hur effektstark laddare du har. Normalt brukar underhållsladdning kanske ta upp till sju åtta timmar med en relativt liten laddare, men batteriet mår bra av att man har laddaren ansluten ett helt dygn eller mer (om det är en "intelligent" laddare som t ex. C-tek, gamla "garageladdare" kokar sönder batteriet om man har dem anslutna för länge), även om laddaren indikerar "fullt" - de sista procenten kan ta lång tid att fylla och det gör även att begynnande sulfatering på blyplattorna bryts ner (om man har ett lite mer slitet batteri). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ha två batterier och ha alltid ett på laddning och byt en ggr i månaden. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Du har ingen möjlighet att ladda på ditt arbete eller dylikt? |
|
Känns ju spontant som du ska försöka ladda på jobbet om det finns möjlighet. Din sladd, 25 meter lär inte vara billig, och din CTEK, säkert runt 1000-lappen, lär vara rätt stöldbegärliga när allt kommer kring. Det är inte heller helt lätt att få plats med en CTEK under huven. Har iofs för mig att det finns någon lösning så man kan ladda bilen via en CTEK eller motsvarande via kontakten för motor/kupé uttaget men det är väl inte heller billigt. Trots att du har uppsikt kan du ju knappast sitta å glo på bilen hela tiden även om man gärna tittar på sin fina BMW lite oftare än vad som kan anses vara hälsosamt :-) Bor förresten inte i lägenhet så jag har min inkopplad på uppfarten men då med risken att CTEk-en försvinner. Har den iofs så det inte syns från gatan men man vet aldrig. Tillfället för tjuven heter det ju... Niklas Fransosen |
|
| Ctek laddare på motorvärmarkabeln dvs laddas minst 2h varje dag kabeln sitter i stolpe | |
|
Ett långbesök på något större köpcenter eller där det finns en laddstolpe för elbilar(Mc donalds?) två gånger per månad kanske kan ladda fullt på 3-4 h? Kompletterat av emellanåt sträckan på 10m hemma? Du kan ju alltid säga till grannarna att du måste ladda annars får larmet när de håller på att snubbla över kabeln:) 10m skarvsladd är billigare än 25m.. Att en Ctek blir stulen är minimal risk. Dels kan du med lite lirkande stänga huven helt så bara kabeln sticker ut alternativt dra fram en komfortanslutning, se cteks hemsida för laddartillbehör. Inom Stockholmssektionen av BMW CS Länk så kikar vi nu för medlemmars räkning på möjliga leverantörer av handtvättar och hjulservice till bra priser Norr-( Solna, Västerort) och Söder (Segeltorp) om city men är inte klara med det än. I princip lämna bilen för det som skall åtgärdas, låt den vara där 2h eller över natten sedan hämta och färdig. Laddning kan ske där. Mvh Asken |
|
|
Jag kunde ladda bilen i garaget på jobbet det var smidigt laddade mins 2ggr per år före vinter och efter vinter och oftast så indikerade den inte att det var klart efter 8h med en 3,6 A fick koppla på den igen och det brukade oftast ta 3-4 timmar till. Har man möjlighet att ladda några timmar då och då så räcker det. Blir otroligt besvärligt om man ska ladda batteriet eller byta batteri varje månad. |
|
|
På F30 måste man ju klicka 2ggr innan huven går upp så på den första går den ju upp lite men öppnas inte och jag hade tänkt mig få igenom sladden där, ska testa när jag få laddaren som jag beställt. Laddaren e förresten en ctek MXS 5.0, det borde vara tillräckligt eller? Asken, vad bra det här med handtvätt, särskilt när det e nära mig. Ska bli medlem på BMW CS på en gång. Det är med att ladda på jobbet faller också bort då bilen e för långt bort ifrån byggnaden och ingen stolpe. |
|
| MSX 5 blir alldeles utmärkt. | |
|
Det är väl bara att dra in skarvsladden via motorhuven mot vindrutan eller underifrån, då kan du stänga huven helt och det finns gott om plats att lägga en ctek på. Jag har en själv via bakkant på motorhuven till en 1-serie, finns hur mycket plats som helst att ringla sladd och lägga laddare i motorrummet. Det bästa skulle väl vara om du kunde ställa bilen någonstans under arbetstid. |
|
|
Varför inte en långtur med bilen en gång i månaden. Men det laddar kanske inte lika bra? |
|
|
Nu har jag skaffat en multimeter och mät spänningen som är 12,45V. Betyder det att batteriet inte behöver laddas eller? För jag har läst att är spänningen mellan 12 och 12,7V så är batteriet bra. Anledningen till att jag ville ladda var att här om dagen startade jag dieselvärmaren och när jag kom ner till bilen så fanns ett meddelande för låg batteri och att onödiga funktioner skulle stängas av, typ. |
|
|
Nej, det betyder att du skall ladda batteriet mer! Fulladdat batteri = 12,7V Ett batteri som går under 12,4V börjar förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna, dvs. håll ALLTID batteriets laddning över 12,4V! 12,0V är i princip helt urladdat batteri... Erik G - det räcker inte med en enstaka långkörning (om du inte kör kanske 12 timmar eller så under din "långkörning"....) för att ladda upp ett batteri som långsamt töms på strömmen genom många kortkörningar. Kör du däremot typ 3-4 mil varje gång du startat bilen är det säkert tillräckligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan B, vad skulle man göra utan dig och dina råd. Då ska jag ladda den så fort jag får hem laddaren. Kör inte dieselvärmaren innan jag laddat då. | |
|
12,45 är det med bilen på eller av? 12,45 skulle jag säga är ok om det är monterat i bilen, du har alltid lite belastning på batteriet, koplpar du loss det och låter det stå och sedan mäter så ska det visa mer annar är något fel. Koppla in mätaren och mät med bilen på den ska visa 13,6 nästan 14volt det visar att din generator fungerar. Om batteriet är från 06 så är det nog inom ramen för utbyte. |
|
|
Tack Delorian för svaret. Det var med bilen avstängd. Ska göra som du säger och testa med bilen på. Med 06 menar du år 2006? För bilen är från 2013-04 och egentligen borde batteriet vara ok men dieselvärmaren drar nog en del. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.