|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Hoppas på några kloka tips från er. Min 525-01 har bråkat länge men nu kommer jag inte mycket längre själv. När det är under ca5 grader ute och motorn är kall så vill den inte gå riktigt på tomgång. Motorn startar fint och har något förhöjd tomgång men efter ca 30 sek sjunker tomgången sakta och man känner att den börjar gå ojämnt. Motorlampan tänds och i samma ögonblick så går den ner på 5 cylindrar. Startar jag om motorn lyser motorlampan än men bilen går riktigt igen. Om man startar och kör iväg direkt är det inga som helst problem, eller om motorn är varm. Detta händer aldrig sommartid men nu när man vill skrapa rutor är det inte så smidigt. Felkoden säger missfire cyl 5 och vi har bytt alla stift, bytt plats på både spridare och tändspole men samma felkod. Det har funnits teorier om både dåliga tryckare (inte så kul att chansa på dom) eller nåt i ECU:n men inget vi testat. Nån som har kloka funderingar så bara ös på...... Mvh Martin Johansson Hellre okänd än ökänd | |
|
Har du kollat kompressionen och sett om det är någon avvikelse på 5:an? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min -01 led av liknande symptom som din,den måste ha en flaska protec vid varje oljebyte. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tack för svar! Kompression har vi kollat, inget konstigt där. Däremot är den lätt att få "kärringstopp" med, oavsett väder och motortemp. Läst om andra här med liknande fel men har inte brytt mig om det mer, gasar mer istället. Pro-tech har jag hällt i en gång faktiskt, ingen skillnad. Min teori, och jag är ingen expert är att det borde vara elektriskt. Med tanke på att bilen går tyst och fint även vid kall motor och funkar på alla 6 cyl om man stänger av och startar igen. Borde det inte skramla eller vara samma fel direkt vid omstart annars? Hellre okänd än ökänd |
|
| Det är inte säkert den misständer på femman bara för att datorn säger det. Bästa är att koppla bort en tändhatt åt gången och lyssna om motor gången ändras, när den inte ändras har du hittat rätt cylinder. men när man tar bort tändhatten (tändspolen) måste man jorda den så tändspolen inte skadas. Kan göras med en testmejsel till jord, men man kan få sig en stöt om man är oförsiktig. | |
| Kollat felkoder med OBD-2 scanner? | |
|
Kan ju faktiskt vara en tanke att felkoden har fel..... OBD-2 scanner? Hellre okänd än ökänd |
|
|
Är det felkod P305? Har haft felkod P30x och då har det varit en kass tändspole. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
MS43 är mycket bra på att avgöra om en cylinder inte hänger med, den mäter nämligen accelerationen på vevaxeln vid varje förbränning. Särskilt på tomgång görs detta och då mycket exakt. Detta kan man läsa av med INPA när motorn står på tomgång. Om du redan har bytt plats på både spridare (!) och tändspole är det ju bara slutstegen i motorstyrningen för cylinder 5 det kan vara fel på vad gäller det elektriska, ja eller själva kablaget förstås! Har du mätt det? Hela stammen till tändspolarna är ganska lätt åtkomlig från styrdonet ut på motorn. Gnistan kan man mäta ganska enkelt om du har ett oscilloskop. I härvan till tändspolarna finns ett motstånd till jord som alla tändspolar är kopplade till. Där kan man "titta" (se brinntid och styrka) på gnistan för alla sex cylindrar. Det är roligt att se. :) Jag har varit med om dåliga slutsteg i motorstyrdon, det har gett effekten att gnistan blivit försvagad då den inte orkat hålla ner tändspolen till jord ordentligt. Då har motorn gått bra på låg last och låga varv och missatt om man tryckt gasen i botten eller varvat mycket. Dessa fel har dock varit permanenta och ej temperaturberoende. Mao, under förutsättning att kabelhärvan från styrdon till tändspolar och spridare är OK känns det ändå som ett mekaniskt problem givet att du redan flyttat både tändstift, tändspole och spridare och felet kvarstår på samma cylinder. Vad läser du felkoden med? Har du INPA kan du också titta på lambdaregleringen för varje cylinderbank och då kan du se om den ena banken släpper ut oförbränt bränsle (dålig gnista pga defekt styrdon/kabelhärva, eller för lite luft in), eller om den förbränner rent men ändå går dåligt (kompression). Eftersom det påverkas av temperatur känns det också långsökt att det skulle vara något igentäppt i insuget, i tomgångsinsuget (det sitter ett rör som matar EN ventil på varje cylinder upp till ca 1500rpm vid låg belastning) eller i bränslerailen, men din motor gick ju bra vid mera gaspådrag? Då hamnar ju misstankarna i närheten av förbränningsrummet, kolvringar/ventiler. Vet ej om det kan vara tjuvluft vid insugspackningen till cylinder 5? Som går över när motorn blir varm? Det ser du isf på lambdavärden på ena cylinderbanken som då blir mager /fettas på av styrdonet. Ang. att den går bra när du startar om den så är det nog så att den gör inte det helt, men eftersom den blir varmare hela tiden så går den bättre hela tiden? Hur varm ska den vara för att gå bra? Styrdonet säger ifrån om en cylinder ligger över 10 i "roughness", där 1-3 är godkänt. För att det ska ske ska cylindern i princip inte tillföra något arbete alls, annars slår inte styrdonet ifrån (såvida inte det upptäcker elfel i form av kortsluten spridare, tändspole etc). Nånstans 6-7 på skalan skakar motorn märkbart och där kan man hamna man om man gjort en kortstart så att någon cylinder är sur. Detta resulterar inte i cylinderavstängning. Detta är bara spekulation! :) |
|
|
marin849: precis denna typ av svar jag sökte! Vilket program vi läst med är jag osäker på, första gången var det inpa (3 år sedan) och senaste var en hemlånad dator från en "större" oberoende verkstad med duktig mekaniker bakom skärmen. Motorn går perfekt om man kör iväg direkt, inget strul vid högre belastning. Håller man motorn på 1000 rpm vid kallstart 2-3 min funkar det oxå! Kan det vara värt att lämna på BMW för felsök? Om man förklarar noga innan att felet bara uppkommer vid helt kall motor om dom kan logga mer där? Hellre okänd än ökänd |
|
|
Har själv en 320i-02 som beter sig på exakt samma sätt, men värre. Den började krångla lite smått vid 14 000 mil. Idag har den gått över 27 000mil och är betydligt sämre. Bilen fungerar klockren då den är varm, men vid kallstart misstänker den på någon /några cylindrar. Den går bra ett par sekunder innan den börjar gå dåligt. Från början var det alltid cylinder fem som slog ifrån (har jag för mig). Den spolen byttes då utan resultat. Jag har provat pro tec motorsköljning och hydraulic lifter care ett par gånger utan resultat. Jag tro att problemet ligger hos liftarna - andra med samma problem har blivit av med det då de bytt ut dessa. Jag lägger inte ner pengarna och jobbet på denna bil. Den fungerar ändå, och får gå tills den inte vill mer. |
|
|
Hade en 328 e46 med missfire på cyl 3 Bytte plats på tändspolar o injektor men samma missfire cyl 3. Komptest visade på något lägre komp på cyl 3...sedan sålde jag eländet. Tror en ventil inte ständge helt. Tror komptest visade typ 10.8 på alla cyl utom 3 som visade 9.x |
|
|
Jag skulle tro att om du lämnar in den med den beskrivning du gett här och med de åtgärder du redan provat kommer de efter felkodsavläsning att mäta kompression och sedan föreslå något kostsamt. Det låter ju rimligt som Gunneriusson och kamel2 skriver. |
|
|
Usch vad tråkigt det blev nu.....men ni har nog rätt! Ska höra med BMW vad dom tar för felsökning och sen fundera lite. Tack för alla kloka svar, värt massvis med olika funderingar och erfarenheter! Hellre okänd än ökänd |
|
|
Jag hade liknande fel på min M54B22, missfire på en cylinder, testade att flytta tändspole med felet kvarstod på samma cylinder. Detta skedde också enbart när de var kallt ute. I samband med att jag bytte alla detaljer rörande vevhusventilationen så såg jag att insugsbälgen mellan LMM och insug var trasig på de klassiska stället, bytte denna och sen gick den som den skulle.. |
|
|
Jag är också nyfiken på detta då min M52TUB20 beter sig på exakt samma sätt, med den skillnaden att problemet oftast dyker upp om det är fuktigt ute. Alltid cylinder två. Jag har bytt bälgen på min men utan resultat. Jag har köpt sån där "mirakelmedicin" att hälla i oljan för lyftarna men har inte gjort det än. Håller man bilen på runt 1500 varv ett par minuter till dess den blivit lite varm så funkar det fint. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Marin 894! lånar tråden lite... Måste fråga var i IMPA man kan se lambdaregleringen? Är intresserad av att se hur lambda och nox sensorn reglerar bränsletrimmet för att kolla om motorn drar tjuvluft och även funktionen av givarna. (525i -08 LCI) Är väldigt färsk på IMPA så förklara gärna grundligt ;) Mvh Pelle |
|
| Har aldrig kopplat upp mig till E60. Men Koppla upp dig till motorstyrningen, väj sedan "status" så dyker menyn med lambda upp. | |
|
Har samma bekymmer med våran bil också..går klockrent när den är varm och strular vid kallstart efter ca 5 sekunder när varvtalet sänks. Felkod *missfire cylinder 5&6*. Den där bälgen ni pratar om.är det svårt att byta själv (dyr?)?? Har ni någon bild var den sitter? Har bytt spolar, tändstift och termostat nu utan resultat..en verkstad man här är lite inne på spridarna..har någon haft dessa symtom med taskiga spridare? Mvh Martin /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Det var jag som startade tråden och jag kan tyvärr inte säga att jag löst mitt problem. Jag TROR att i mitt fall är det ett mekaniskt fel, antagligen nån dålig tryckare. Bilen är för gammal och inte värd dom pengarna det skulle kosta så jag gasar några sekunder på tomgång och lever med problemet. Spridarna: Vi misstänkte det på min motor oxå så vi bytte plats på dom, utan resultat. Vad jag förstår så har många haft samma problem men det verkar finnas olika många lösningar, man får testa sig fram med dom enklaste grejjerna först. Hoppas du hittar felet! |
|
|
Är det någon som testat om det läcker luft i ex insugspackning eller liknande?? Tätar ofta vid värme och spelar mindre roll vid högre varv. Mest känslig på tomgång och kall bil. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.