|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en gul motorlampa som tänds ibland på motorvägen. Jag har en bmw 320 2010 e91. När jag kollar felkoder så hittar jag inget. Men lampan lysar ju ej då iheller. Länk Den kollar jag felkoder med. | |
|
du får skaffa ett riktigt obd verktyg typ inpa,finns på blocket. då ser du va som triggat lampan |
|
|
Är den jag har ej har tillräckligt bra? |
|
| den du har funkar bara på de enklare grejerna. inpa kan du se djupare i systemen sen göra massa andra grejer. ett måste när man kör bmw. du lär få andvändning för de fler gånger utan tvekan | |
|
Okej. Tyvärr har jag ingen bärbar dator så känns lite sådär att skaffa de bara för att köpa en sådan. |
|
| borde finnas folk här på autopower som kan hjälpa dig.bor dessvärre i Karlstad annars kunde ja hjälpt dig läsa av. | |
| Någon i Skåne som vill hjälpa till mot en peng ? | |
| Hur är bilprovningens diagnostik avläsning ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bilprovningen kan du glömma värdelös deras utrustning är spärrad så den kan inte radera felkoder. Åk till en allbilverkstad alla verkstäder måste idag ha en diagnosutrustning. Bosch har många och den är bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har hittat fyra st felkoder på min bil nu ; C083C , C0521 , C0D96 , P0000. Vad betyder dessa ? |
|
| Länk | |
| Jag tittade där också men hittade inte mina felkoder. | |
|
Jag har läst av felkoder via bosch nu. De koderna jag fick var : Laddningstrycksreglerning regleravvikelse, Laddtrycksställare elektriskt/mekaniskt fel, avgassensor före turboladdare värde/signal utanför område, avgastryck dyn ej rimlig. Jag var sedan i kontakt med en större bmw återförsäljare och de trodde de var turbon som antigen var sönder eller kärvade. De trodde att man kanske kan smörja upp den i annat fall får man byta den. Någon som hatt nått liknande problem? Min bil är ju från 2010 och bara gått 11 000 mil så känns tidigt om redan turbon är sönder ? |
|
|
Jag kan slå mitt huvud på, att armen i turbon kärvar för dig. Plocka bort laddtrycksregleringen sitter fast med 3st skruvar med 10mm huvud och plocka bort den. Sedan smörjer du upp armen som sitter i turbohuset och vickar den fram och tillbaka tills den går lätt. Jag brukar använda 5/56 för uppsmörjning. Detta är ett ganska vanligt fel på just E91orna. |
|
| Sitter den armen svårtillgänglig? | |
|
Var ute och kollade lite på motorn men vet inte riktigt var turbon sitter. Är den kanske till vänster om motorn? Har du tid så får du gärna skicka en bild. Känns skönt om de kan vara detta felet då jag var rädd för att byta hela turbon och de kostar mycket. |
|
|
Jag har ingen bild på det tyvärr. Om du står framför motorhuven så har du turbon på vänster sida (Ta av motorkåpan) så ser du den bättre. Armen är inte så blodigt svår att komma åt, men du måste ta bort laddtrycksregleringen för att kunna arbeta med armen och vicka den framåt och bakåt för att få den att gå lätt igen. |
|
|
Beemer du hade helt rätt de var armen som kärvar. Min mekaniker säger den sitter helt fast och om vi smörjer den så håller den inte länge innan den kärvar igen. Han rekommenderar att byta turbon. Ska de behövas ? Kostar ju en hel del. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Varför skulle den kärva igen om man smörjer upp den ordentligt. man byter väl knappast hela turbon som kostar en rejäl sant innan man ens har provat. Måste var dags att lägga in detta i serviceprogrammet om det är ett återkommande besvär. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Min mekaniker föreslog byte eftersom den antagligen kommer kärva igen. | |
| Din mekaniker föreslog detta för att tjäna pengar på ett byte. Börja med att testa att smörja upp den först. Kostar marginellt lite mot ett byte av turbon. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.