AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
19.145

BMW 420d vs 420i karaktär!?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag är i begrepp av att ta ut en tjänstbil. Har nu en Audi B8 143hk diesel.

Inte den roligaste av karaktärer har tidigare kört en A4 B7 TSQ samt Golf R som bensinare, ett tillfälligt klavertramp till en A1 105hk diesel.

Har endast testat 420d aut, och tycker den är helt okej, mycket mer knackig än min nuvarande Audi men klart körbar. Väljer jag en 420i så lösgör jag lite kapital i budgeten och kan välja in en navi, vilket jag gärna vill. Men hur är 184hk bensinaren? Är ju lite mindre vrid men jag gillar generellt bensinare men har noll erfarenhet av BMWs 20i.

Är valet lätt!? Har sökt lite och det verkar som dieseln är den alla talar varmt kring men jag saknar lite åsikter om varför den är bättre. Mer än vridet.

De alternativ som fungerar enligt bilpolicyn är 420d xdrive samt 420i xdrive.
HK samt M-Sport + comfort-paket är inget jag vill välja bort, så det är tajt med stålar. :-)

Hjälp?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag tror 20i är ett riktigt trevligt motorval, speciellt om du klarar dig utan dieselvridet. 20d låter som en traktor. 20i är i jämförelse tyst och fin. Tror den blev testvinnare i någon av motortidningarna nyligen.
Det låter ju lovande. Det kanske är så att det är deras äldre sugmotor dom inte var så omtyckt. Nu är det ju twinpower motorer, är det dubbelturbo då?

Du minns inte vilket test det var ?

Tack för svar!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade helt klart föredragit bensinaren av de två.

-------
//Lövet
Tack för era inputs!

Skall försöka min på en provtur i en bensinare när det finns läge för det.

Fick även tips på denna artikel om BMWs 20i motor.

Länk

Men det stora kritiken verkar vara körglädjeskillnaden mellan 4 och 6-cyl.

/Daniel
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej, jag provade en 220iA Coupe för ett tag sedan. Det gick 'fint', men saknade karaktär. Gick symaskinsmjukt genom hela registret men kändes lite trist att köra. Minns med saknad min 320iTouring -01 med 2.2-liters sexan. Drog runt litern, men hade karaktär..

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
BMW har ju släppt lite info idag om uppdateringar under våren...
Någon som vet om "nya" 190hk 20d även sitter i Cabrion eller om den bara är för coupen och gran-coupen??
@ Dazzin: vilket valde du? är själv inne på 420d, snållare och starkare.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag kör 420d Cabrio sedan en månad tillbaka. Riktigt nöjd med motorn! :)
Kul att höra, jag nu kör vidare på 420d jag med fast gran coupe.
Gillar starkt designen. Med ppk lär det bli ännu roligare 😉
eh varför kan man inte redigera sin text :/ skriver som en kråka ibland :)
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
vampyren: Eh, det kan man :). Se bara till att ha loggat in på första sidan först och inte bara varje gång du skriver ett inlägg. Då ska texten "Redigera inlägget" dyka upp i den vänstra kolumnen strax under ditt namn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Redigering är möjlig ungefär en timme efter du skrivit

-------
//Lövet
Det roliga är jag kan redigera mitt förra inlägg men inte det jag klagade på.
Länk

Sen hittar jag ingen knapp för att logga in. Har letat i menyn på denna tråd och från huvudsidan, kanske jag är blind.
Länk

ps. ser att det står "ändra användare" längst upp, då är jag inloggad misstänker jag. Ovan men svenska menyer :D
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Hade utan tvekan satsat på en bensinare för karaktären. Den något högre förbrukningen är försumbar på totalekonomin.
Ah ok det förklarat saken!

@Dm3: jag får inte ens beställa bensindrivna då dessa släpper ut mer än 130g.
Synd att bmw är så mycket effektivare på diesel. I och för sig har jag aldrig haft diesel så det blir en upplevelse med. Alla pratar om motor ljudet och hur fint bensin motorn låter men jag tyckte dieseln lät aningen coolare (kanske lite orättvist då jag bara testat 420i). Plus att jag är kass på bilar och så men inne från bilen tyckte jag om hur du lät 😊
Visst hade jag valt 428 om jag kunde med tanke på pris vs hästar men nu kan jag inte så jag får "bara" nöja mej med lilla dieseln hehe
Sitter just nu och funderar på 420d kontra 428i, tänkte först gå på 420d men 428 är ju lite piggare och frågan är om diesel är så mkt billigare gällande bränsleekonomi. Skatten är ju billigare för bensinaren.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag äger både en traktor och en BMW, men det är BMW:n som låter som en traktor :-)

Har kört 20i och gillade den motorn skarpt, men fördrog vriden i 20d ändå.

Clubsport,
Förbrukning på 420d ligger på runt 0,5 medan en 428i ligger på (för mig) runt 0,9 vid likadan körning. Jag tycker det är stor skillnad! Jag kör lika billigt (eller dyrt) med 335i som med 428i...
Mahhbechh:
I sådana fall så drar en 428 mer än vad min M135 gör, brukar hamna runt 0.82-0.87. Märkligt då M135 har 75 hk mer. Visserligen lättare men ändå.
Minns att jag vid lanseringen av F30 reagerade på att 328 drog mkt enligt färddator vid körning på kurviga landsvägar.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Enligt sprimonitor.de drar
320d mellan 4,47-9,21 l/mil med ett medel på 6,35
328i mellan 6,87-12,09 l/mil med ett medel på 8,91
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.