|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kikar runt lite efter en 5-seriekombi med dieselmotor och fyrhjulsdrift. Sprang på denna: Länk Bortsett från att den är halvtaskigt utrustad verkar den ok. Framförallt är milen tilltalande! Vad tror folket här inne om ovan nämda exemplar? Har någon erfarenhet av firman som säljer? Googlade lite och hittade inget jättespännande. Prismässigt tycker jag den är lite för dyr mtp att den är snålt utrustad, manuell och en "ful" färg. Vad kan vara en realistiskt pris? Eftersom den är svensksåld bör man väl enkelt kunna kontrollera miltalet? | |
|
Du hamnar på 190 000:- om du tittar på bilpriser.se, vilket väl kanske firman är beredd att sälja den för också. Antar att du läst begagnatguiden här på Autopower, det finns ju vissa typfel, speciellt på E61. Men med det låga miltalet borde det väl inte vara några problem, vilket är ett bra argument för dig att få firman att lämna garanti på bilen. Sedan är frågan vad som är bäst, en delvis snikutrustad bil med låga miltal eller en fullutrustad som gått det dubbla. Jag ser inga problem med bilen som gått det dubbla även om den dagen närmar sig när det börjar hända saker. Det är inte så bra med bilar som gått lite heller, korta körcykler tar hårdare på partikelfilter, rostiga bromsskivor, svaret är inte självklart. Bara du själv har svaret, vad du föredrar, och här är det väl också viktigt att ta med hur mkt du kör per år. MVH Lasman45 |
|
|
Ska du behålla den en längre tid, säg 8år, så kan det va all idé. Men ska du avyttra efter nåt år så kan (inte nödvändigtvis) den va tämligen iskall på begagnatmarknaden. Sannolikt letar de flesta automatlåda i kombo med dieselsexa. (ja, jag utgår från mina egna preferenser) |
|
|
Jag tycker den verkar dyr men så är jag inte rädd för bilar med mer mil heller. Ser ingen fördel med "lågmilare". De fel som finns på E61 (nivåreglering, kabelbrott, panoramatak, rost) har inget med mil att göra. Du kan lika gärna drabbas på den där bilen när den når en viss ålder. ------- //Lövet |
|
|
Verkar inte gå att citera på telefon så jag svarar generellt på alla inlägg direkt. Jag noterade också att den låg "rätt" enligt bilpriser.se. Men jag menar att den egentligen är ganska svårsåld. Det som talar för bilen är miltal och att det snart kommer snö och 4wd blir hett. Jag kör närmare 5000 mil om året, 98% långa resor om 50-60 mil åt gången. Så tanken med en lågmilad var helt enkelt att kunna köra några år innan den gått obehagligt långt. Nuvarande Vag-bilen närmar sig 30k och det börjar dyka upp slitageproblem.Att den ev. är svårsåld för mig är ett mindre problem då den kommer vara långmilad och eländig när den säljs. Typfelen har jag läst mig till och kan leva med. Det man förhoppningsvis slipper ett tag är milrelaterat slitage och får börja byta småsak efter småsak. |
|
|
Denna är mer välutrustad, mer hk och dessutom rätt färg Länk Men den är 2 år äldre och har gått ett par tusen mil mer. Dessutom ser det ut som den har varit konstant till salu dom senaste åren(tog en carfax-rapport). Det känns generellt som säljarna värderar sina 5-serier väldigt högt, men köparna verkar inte hålla med. Har spanat ett tag nu och det är ingen stor åtgång på 4-5 år gamla bilar för 200k. Glömde en fråga i första inlägget: Kan man ha barnstolar i baksätet och ändå sitta normalt i fram? Är ca 190 cm och det är omöjligt i nuvarande bilen. Jag har fått för mig att 5-serien är ganska stor i baksätet, dock har jag inte provmonterat barnstol. |
|
|
Säker på det? Det har varit samma ägare sedan 2012. "Högsby Bilelektriska". (Carfax har haft fel förr...) ------- //Lövet |
|
|
Då förstår jag att du letar bil under 10 000 mil. Vet inget om barnstolar, men vår 530 är lika stor som vår Passat invändigt och lite större utvändigt! Såg just DMI månadsprognos som lovar kallt efter Jul och ännu kallare i Januari, men det är ju en prognos! Lansman45 |
|
|
Glömde säga att komfortstolarna är helt fantastiska, med tanke på hur långt du kör! Tror inte den första du länkade till är ngt alternativ. Lansman45 |
|
|
Jag tar tillbaka påståendet, läste en gång till, den va till salu och inom kvd, sen samma ägare. Känns bra att en som pysslar med bilel har haft det, då kanske dom fixat kablarna till bakluckan på ett bra sätt. Ser dessutom trevlig ut, bortsett från vad som ser ut att vara slitage på förarstolen. Någon som har åsikter om den svarta 530:n? Jasså, jag har fått för mig att dom är snäppet större än Passat. Har ögonmåttat lite också, och det ser åtminstine ut att vara mer plats. Då blir det att korta ner benen lite då, så man får plats. Klart det blir snö och halt i vinter i år igen, något jag gärna skulle vilja hantera i en fyrhjulsdriven bil. |
|
|
Jag blir inte klok på det med stolarna, i vissa annonser står det sportstolar, och dom ser likdana ut som komfortstolarna i en andra bilar. Är det komfortstolar i den svarta jag länkade? Inte är väl standard skinnstol så hemsk? Ok att den är sämre än komfortarna, men jag kan inte minnas att jag tyckt att jag suttit dåligt när jag åkt standardstol. |
|
|
Ser ut att vara sportstolar i den svarta. Ja det brukar stå lite vad som helst i annonserna när det kommer till stolar. Komfortstol har en extra "led" i brösthöjd och går att ställa in på en miljon sätt typ. På köpet får man minne kopplat till de olika nycklarna. Så när du låser upp ställer stol och speglar in sig för dig. Standardstolen är helt ok men komfortstol klarar man sig inte utan när man väl provat. |
|
| Och eljusterad ratt följer också med komfortstolarna. Så när du stänger av bilen och ska kliva ur åker ratten upp och sidokuddarna släpper "taget" så man lätt kommer ur. | |
|
Den svarta har solklart sportstolar. Två saker som skiljer är den extra leden i ryggstödet som nämns ovan samt de två "öronlapparna" på nackstödet. En fördel med komfortstolarna (förutom att de är bekväma) är att de öppnar upp sidostöden varje gång man går ur bilen så skinnet slits betydligt mindre. Min bil har gått mer än den ovan men skinnet ser i princip nytt ut på min med k-stolar. ------- //Lövet |
|
|
Jag hittade ett par med komfortstolar. Tyvärr är det för mkt mil på dom. Ser ut som något mellanting av sport och standard. Det med skinnslitage är lite märkligt, min nuvarande som gått nästan 3 gånger så långt har inte det slitagetsom den svarta har. Får hålla tummarna för att det dyker upp en lågmilad xd med komfortstolar snart då. Hur är det med automaten egentligen? Bilen i topic är ju manuell vilket jag ser som en fördel när man planerar att bilen ska gå långt. Långmilad automat gör att det ringer ett par varningsklockor hos mig (volvolådor). Dock gillar jag växelväljaren till automaten. Ser väldigt fräsig ut :) |
|
|
Jag hittade ett par med komfortstolar. Tyvärr är det för mkt mil på dom. Ser ut som något mellanting av sport och standard. Det med skinnslitage är lite märkligt, min nuvarande som gått nästan 3 gånger så långt har inte det slitagetsom den svarta har. Får hålla tummarna för att det dyker upp en lågmilad xd med komfortstolar snart då. Hur är det med automaten egentligen? Bilen i topic är ju manuell vilket jag ser som en fördel när man planerar att bilen ska gå långt. Långmilad automat gör att det ringer ett par varningsklockor hos mig (volvolådor). Dock gillar jag växelväljaren till automaten. Ser väldigt fräsig ut :) |
|
|
Har barnstol bak i min Bakvänd sådan Tveksamt att det är bekvämt för en på 190cm framför. En framåtvänd stol bör däremot inte vålla några bekymmer. |
|
| Ok, det var ju inte bra eftersom jag har två bakåtvända barnstolar som ska få plats. En bakom passagerarstolen går bra, men jag vägrar sitta i fel ställning och köra. | |
|
Jag har en britax multitec2 (ej isofix) och bilen har komfortstolar. Har barnstolen tillräckligt lutande så ungen inte tappar huvudet när hon somnar. Lilla-Logik har dock bra med benutrymme så hon är iaf nöjd. Hade precis samma krav som du, att kunna sitta vettigt framför. Nu är varken jag eller frun mer än 170cm... Med dina krav hade jag nog tittat på E65 730d. Där är platsen fullgod mellan fram och baksäte Du bör i vart fall prova ut ordentligt, för varken du eller barnen kommer trivas i bilen om sittställning inte är rätt. |
|
|
Den lilla har också en britax, och sitter fram nu. Tyvärr skymmer stolen rätt mycket av sikten snett frammåt så det är inte heller någon bra lösning. Får helt enkelt åka och provmontera i baksätet på en 5:a och se om jag sitter acceptabelt framför. Blir det en automat så är det ju inte riktigt lika viktigt att ha bra avstånd för kopplingfoten och då sprar man eventuellt några cm i benutrymme. Tyvärr är 7-serien helt oaktuell för jag behöver ha kombi. Eller vill ha är kanske mer korrekt, ska ju in med vagn och en massa annat skit. |
|
|
Nu är var och en till sitt, men tycker att jag fick i mer i skuffen på 7an än kombin, men visst den är något knölig att lyfta ut saker ur. Vägrar själv stol fram. Litar inte på mig själv att jag kommer hålla fokus på vägen med störmomentet så tätt inpå.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.