AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
19.559

Råd ang. Z4 M Coupe

Sida 2 av 2
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
1.13 är bra! För mig blir det en del "kortkörning" till jobbet (1,5 mil) med stadskörning till det och sen har jag en hyfsat tung gasfot när bilen väl är varm. 1.13... Jag som var nöjd med mina 1.25, hade ungefär 1.35 första sommaren tror jag. Haha!
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Haha jodå Bangles verk har jag koll på, har även träffat honom ett par gånger i jobbet. Trevlig snubbe! Det var väl så man hade koll på Z4 från början, och även alla andra från hans era på BMW. Har väl alltid gillat BMW sen E28 kom ut iofs. En kompis hade en Z3 M Coupe för 10år sen oxå men den fick jag inte plats i. Plus att även den kändes lite småslö i jämförelse, han vann aldrig haha..
När Z4 Coupe kom var jag snabb att provsitta och förstå att den skulle funka. Sen har det inte funnits nåt skäl att byta förrän nu när Fiaten brann upp.

Chassit känns bra, skam vore annars med en takförsedd cab! :)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Haha, jag visste det!
Den kan väl inte jämföras med din svedda men en polare hade en original fyrmutterfälgad Fiat coupé 20v turbo då det begav sig. Kommer ihåg att den hade ett skönt turbodrag, lite nervös i ratten och att alla ljudisoleringsmattor tenderade att krypa upp längs framrutan. :/
West, jag har klarat komma ner i 0,8999. Det krävdes lätt gasfot och en halvtimme på en plan 90-väg (bara för att testa alltså). Sen tröttnade jag och klippte en lång karavan och slööööörp så var snittet återställt :)
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Det finns en del rishögar därute med priser därefter..
Min var bara 4år när den köptes så den slapp de nuvarande typiska ägarna.
Kanonbil som tickade på felfritt i knappt 28000mil med turbofemman på 2 liter och 340hästar sista 9000milen, ca 260 innan dess. Förutom turbouppgraderingen endast normalt servad. Motorer kan de italienarna! Förvånade många på sveriges banor och ringen skulle jag tro. Samtidigt en väldigt trevlig GT för europaresor. Var så sent som i oktober ned till Spa-Ringen-Champagne-Paris-Göteborg.
Japp de har lite torquesteer original, trots diffbromsen. Med rätt stag undertill försvinner det dock.
Länk
Nog om den!

Har krupit under bilen lite och ser en svag buckla under passagerargolvet bakom motorrummet, återstår att klura ut ev krock/rep. Stötfångaren är inte bara nylackad utan även ny (klisterlappar undertill) dock är både lysen skärmar och huv äldre.
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Ok man kan bara editera ett max antal ggr..
Hursom, har tittat nogrannare och den verkar iaf inte smälld.

Får ta och starta en ny tråd antar jag! :)
Har lite funderingar ni säkert har svar på.
Ikväll fick jag även en uppställningsplats så det börjar ordna upp sig.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du hittar nog en del Alfa/Fiat-nördar här med, Perra! Grattis till fet bil!
Ja Z4M Coupe är nåt som man funderat på ibland, grym bil. =) Grattis till köpet!
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Tackar så mycket! :)

Och God Jul!

Grattis till BMW's roligaste bil.

Det är den M-bilen jag ägt aboslut längst, körde dock inte så mycket men fasiken så roligt det var.

Trots att jag är relativt kort (1,75) så tyckte jag det blev jobbigt i längden även om man sitter gjutet när man väl sitter. Det är ju att projekt att ta sig in och ut :)

Sålde min i höstas men har nytt monster på gång, dock av det lite mer bekväma slaget :)
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Phoenix: Jag har sett bilderna på din bil, skitsnygg och stor inspiration! CSL-fälgarna vore så rätt, kanske med R-däck på originalarna. Köper man helst original eller finns det replikor värda uppmärksamhet?
Kommer nog även följa dina exempel gällande radioantenn, spak m.m! Tummen upp. :)

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att det är en buckla i golvet och att fronten är utbytt kan ju bero på en mindre avåkning och så har en sten eller dylikt slagit i under bilen, dom är rätt låga trots allt. Troligtvis inget att oroa sig för. :)

Vad blev det för färg förresten? Vilken färg på inredningen?

Något jag kan rekommendera är ZHP-växelspaksknoppen. Den är kortare och tyngre, härlig samt billig uppgradering (Ca 700:- från USA). Sen en antenn som du nämnde kostar väl ca 150:-, men mottagningen blir sämre i vissa lägen. Oftast är det inga problem dock.
Antennen är en original Citroën-del och det blev inte sämre
för min del.

Växelspaken kostar inte mer än cirkus 600:- från din lokala BMW-handlare.
R-däck på org. 18" skulle jag rekommendera. Bilen är mycket roligare med org 18" än med CSL.

Avgas är en smaksak men sexan låter bättre med ett Supersprint.

För min del blir det nog högvarvig V8, det märker vi om 7 dagar iaf ;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Se där, jag köpte min antenn på Ebay. Du råkar inte ha artikelnumret tillgängligt?

Sen håller jag med angående 18" fälgar, 19" ser bättre ut men bilen är roligare med 18". Många i USA kör med Michelin Pilot Super Sport och är väldigt nöjda med dom.
6561.N3

150:-
Hur blir det med ljudnivån om man monterar supersprint? Ska man köra bana är det ju ofta 95 decibel som gäller. Funkar det?
95 bör du klara. Har sett mätningar på 92-96 med SS Race
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Jag utryckte mig slarvigt kanske, men det var det jag menade, r-däck på 18" och ev. 19" Csl på gata. Brukar alltid lägga R-däcken på originalarna, i regel är de både lättare och mer hållbara än eftermarknadsfälgar. Man får inte på 17" på en M förresten? Hade varit ännu bättre för bana skulle jag tro..
Är cambern fram fast, tills man monterar excenterbultar el.dyl?

Färgen är met.blå med svart skinn! :)
Jodå, 17" går på.
Apex Arc-8 är för jäkla snygga och är en blandning mellan BBS RC + CSL och väger extremt lite. Dessutom väldigt prisvärda.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det krävs speciella 17" fälgar för att gå på en Z4 M som har 345 mm skivor fram. Du måste ha låg offset och ekrar som inte är för raka, då kommer dom ta i bromsoket. Sen måste den som balanserar däck och fälg vara noga med placeringen av vikterna för att det ytter vikterna inte ska ta i bromsoket.
Jag skulle ha använt originalfälgarna till bana och monterat R-däck. Annars håller jag med Phoenix angående Apex Arc-8 som banfälg.

Cambern går att ställa en del faktiskt, trots att jag har sänkt min en hel del så kunde han som gjorde hjulinställningen få till originalvinklarna. Om du kollar på stötdämpartornen ser du en liten insexbult som du kan skruva loss för att ändra camber. Sen om du vill han ännu mer camber utan att montera ställbara camberplattor kan du lägga till 1 eller 2 brickor nertill.

Interlagosblå alltså, snyggt! Passar perfekt med svart skinn. :)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag maxade cambern på -1,30 efter att tagit bort skruvarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.