|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny här då jag mest kört italienskt innan. Har lite svårt att läsa texten men får skaffa brillor! :) Vill gärna höra Edra åsikter och tips ang. en Z4 M Coupe. Den har gått ca 15000 mil i Malmötrakten, Den hade några egenheter: @ svagt skrammel från kall motor på tomgång, helt tyst varm @ litet enstaka klonk från bakvagnen @ liten mismatch både hö o vä sida bak mot stötfångaren, den satt ett par mm för långt in såg det ut som. Vad tror Ni? Normala egenheter eller ngt man bör hålla långt borta? Är visserligen bortskämd med min gamla (numera nedbrända) Fiat Coupe när det gäller prestanda men det kändes ändå som misstänkt låg effekt, kändes snarare som 270-280hk än 343hk Handlar det om maskerande effektband, att den går på 95 oktan, eller något annat? Kan Vanos-problem ställa till det såhär? Tacksam för svar! Per | |
|
Hej Vad roligt att du kikar på Z4 M coupe. Det är ju en mycket ovanlig modell och en av de sista med den klassiska BMW-sexan. 15000 mil är mycket för att vara en M coupe. Då menar jag inte att den inte skulle klara av många mil utan bara att det är i den absolut övre delen av miltalsspannet vilket förstås måste avspegla sig i priset. Risken för reparationer ökar ju också med miltalet som på alla bilar. Ett visst klonkljud har jag hört från samtliga M coupeer jag provat just när man kopplar ur. Jag vet inte om det är det du har hört. Är det klonk när man kör över ojämnheter i vägen verkar det ju snarare vara något fel i hjulupphängningen. När det gäller mismatch mot stötfångaren är det svårt att avgöra vad det beror på utan att ha sett bilen i verkligheten. Kanske kan man kolla upp lite närmare historik och se om den har varit med om en incident. Med tanke på att man kan få en felfri lågmilare för inte alltför mycket mer pengar än vad denna annonseras för så skulle nog jag avvakta lite. Mvh Johan |
|
|
Tack för svaret! Ungefär åhär lät skramlet på kall tomgång, ej på varm: |
|
| Hmm, låter ju inte så bra. Vet faktiskt inte vad det kan bero på. Kanske någon annan har en idé om vad det kan vara? | |
|
Allt som låter hörs i en Z4 M då den i princip saknar ljudisolering. Klonk och annat kul hörs hela tiden och det är lite av charmen. Kanske inte tilltalar alla men detta är inte en bil byggd för komfort. Sen ska den inte kännas slö, då är nåt fel. Den ska dra jämnt med M3 E92 och den godingen har väl 400 häst. Skivorna fram ser mysko ut. Orginal ser inte ut så. Klonk och rassel från bilen i fråga är svårbedömt. Man måste höra det live och ha nåt att jämföra med. Min låter iaf inte som i klippet då de filmar under. Kall låter min de första sekunderna rassel-rassel sen mer som 'ticketi-ticketi' inlindat i ett fint avstämt bröööööl ...typ :0) |
|
|
Jag skulle aldrig köpa en M eller någon annan bil heller med 15000mil på mätaren och oljud i motorn. Det finns nog inte många M-bilar som har gått snäll körning genom sitt liv, så här skulle jag avstå direkt. Det finns så mycket bilar så det är bara till att vänta in rätt tillfälle och bil. Kolla även i Tyskland på mobile.de om du inte redan har gjort det. Jag letade i Tyskland i sex månader tills jag hittade min favo med mina utrustningskrav i Berlin. Lycka till! Hasse Z4 |
|
|
Tack för alla tips! Bromsarna, vad var det som såg skumt ut? Håller med om att de verkar annorlunda borrade än original. |
|
|
Skivorna liknar Zimmermann Sport som jag har monterat på min Z4 3,0 Hasse Z4 |
|
| Nä, det är Performance Friction. | |
|
Performance Friction? Inte illa..! |
|
| Jepp! ...tyder på ban-preppning. Vad var det för fjädrar och stötdämpare? Kollade du det? | |
|
Tyvärr inte, bara att den kändes "normalt" komfortabel och hade nya bakre fjädrar istället för brustna - som lär vara vanligt. Den ser inte sänkt ut tycker jag.. Kanske har dessa prylar först plockats av tidigare ägaren för att säljas separat.. Spekulationer! :) |
|
| Jahaja... Alltså om man uppgraderat bromsarna så borde man redan fixat med fjädringen. Det brukar ju vara en naturlig ordning på detta som går: däck-coilovers-bussningar-bromsar-vikt-....? Sen börjat det om igen med ännu värre doningar tills man är på strip-bur-motortrim-pank :) | |
|
Haha känner igen det där.. :) Nånstans vid "riva ur inredn" har det blivit stopp hittills. Och en Z4 Coupe skulle jag nog hålla ganska original, börjar ju bli lite ovanliga. |
|
|
Låter klokt. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är klart att du ska köpa en Z4M Coupe! Men om det känns som om den inte har tillräckligt med kraft skulle jag se mig om efter en annan. Om säljaren inte står för en vanosrenovering då eller att du prutar en hel del och fixar det själv. Bilen ska dra hårt genom hela registret annars är det något som är fel med vanos. På en bil med S54 motor kan det vara dags för en renovering av vanos vid 15.000 mil, speciellt om den har gått hårt. När man ändå renoverar eller byter ut vanos bör man kolla så att alla bultarna till vanosdreven är hela och kolla att navet till vanos är hel. I vissa årgångar var bultarna för dåligt åtdragna och gick upp och som följd kan de gå av vilket kan orsaka ett rasslande ljud. På navet finns det två "pinnar" som kan gå av (inget vanligt fel), är de hela är det okej. Sen kan man alltid kolla till kedjan, kedjesträckaren och styrningen till kedjan. Styrningen slits med tiden eftersom den är gjord av plast. Nu vill jag inte skrämma dig för det är en helt underbar bil. Men en bil med mycket HK vid höga varvtal som körs hårt behöver lite omvårdnad, oavsett bilmärke. |
| ...du glömde vevlagerras. Fast det värsta är väl ändå måsskit? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Man kan inte komma ihåg allt. :( Fan vi avskräcker han från att köpa en Z4 M nu. Vissa har aldrig några problem och vissa har flera stycken, man kan aldrig veta vad man kommer få. Men som sagt, helt underbar bil! |
|
Tack igen för tipsen och kloka ord! Jag vred och vände och undersökte så gott jag kunde och fick även ett nytt skriftligt utlåtande från BMW i Lund (vad det nu är värt juridiskt..) om motorns hälsa. Den är även utomordentligt servad om man ser till stämplarna och den har inga lagerljud eller vanosljud. Den har även exakt den spec jag skulle valt. Så jag slog till! :) Alltså, den går ju friskt men 343 sughästar på 1500kg är aldrig lika mäktigt som +340 turbohästar på 1370kg (min gamla Fiat Coupe) så jag väntade nog mig för mkt helt enkelt. (Mätte aldrig exakta effekten så det kan ha varit mer i den). Första intrycken - tung känsla av gedigenhet, bra stereo (business hifi), sladdvillig i blött, dåligt (ej justerbart?) svankstöd, törstig!!, högljudd som fan, skumpig fjädring, grym stryrning och framförallt - fruktansvärt snygg. Är fortfarande deppig av garagebranden 1a dec (2 av mina bilar brann inne samt alla verktyg etc) så jag måste låta bilen "sjunka in" ett tag, hoppas vara mer positiv i vår när den ställs på igen! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Skumpigheten beror mycket på att man sitter på bakaxeln, inte bokstavligt talat då men nästan. Sen är bilen så törstig som man gör den. Jag brukar köra min på 1.25 l/mil blandat. Och för allt i världen, använd inte sportknappen. Allt den tillför är extra kopplingsslitage som följd av olinjär gaspedalsrespons. Tråkigt med garagebranden, Z4:an kommer få dig på gott humör i vår! |
|
Gött! Fin julklapp till dig själv *<:)> Du gjorde kanske ett omedvetet val för Chris Bangle har designat både Fiat coupé och Z4. Fjädringen är hård bak men mjuk fram vilket kan upplevas stötig. Vänj dig eller byt fjädrar. (Jag har vant mig). Åsså är detta ett väldigt styvt chassie, inte en Bravo som du är van vid. ;) Svankstöd? Skaffa kudde. Glöm inte varva motorn, S54:an vaknar inte på riktigt förrän efter 3500 varv! Shit, snittar du 1,25 Westersund? Jag snittar 1,13... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.