AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.025

Hur demonterar jag dörrlisten? BMW E34

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Undrar hur jag får bort denna listen då dörren ska lackeras!

Länk

Tacksam för hjälp!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Vet inte hur det är på E34, men på min E32 satt den listen bara inkilad. Det borde gå att peta lite med något smalt (och helst trubbigt) och trycka loss den, sedan kan man dra loss den bit för bit i så fall. Törs dock inte lova att det sitter likadant, har inte prövat på de E34 jag har/haft.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tror också precis som ostmacka säger, att den endast är inkilad.

Jag kan faktiskt prova på min E34 535i och dra och slita lite och se hur den sitter fast :-) Den ska ändåså skrotas så det gör inte så mycket om det blir fel :-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, på min E34 535i -89 verkade den inte inkilad. Den verkade sitta fast med en mycket starkt typ av dubbelhäftande tejp, alternativt att den är limmad fast.

Oavsett hur jag gjorde så gick gummit sönder och rester satt kvar på dörren. Ska dock dubbelkolla så att det inte är typ kilen som sitter kvar - men troligtvis inte.

Störst chans verkar vara att värma upp med en värmepistol så att limmet släpper och på så sätt kunna lossa det utan att riva sönder gummit.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ojdå, ursäkta mitt dåliga råd. Tur att du kunde pröva bmw-slangen. Varför ska du skrota din 535 förresten? Har sett den under din profil så länge jag varit aktiv på Autopower känns det som, har alltid sett framför mig att den är grymt fin på något sätt. :) Ursäkta OT.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska gå ner och prova ikväll och ta en närmare titt på listen så jag säger fel (hade lite bråttom nu i eftermiddags).

Javisst, 535:an har varit min stabila bruksbil sålänge jag haft bil (det var min första bil faktiskt). En mer stabil, pålitligt och lättmekad bil får man leta efter! Den kommer jag att sakna!

Det är pga upprensning i min bilskog - har för många... Och för lite tid... Jag behöver lägga all tid som blir över på banbilen och mindre/lite tid på att meka på min bruksbil. Och inget på massa andra bilar, dvs fokusera på banbilen. Så jag köpte en ny bruksbil (E87 120i). Vintertid har jag en Volvo 855 (det var ett impulsköp då jag tröttnade på att vänta på en verkstad).

I år blev det en hel del bankörning med 535:an, mest för att jag ska få körvana - inte för att jaga varvrekordet :-)
Fast de två sista gångerna på Knutstorp gav kopplingen upp (den slirade ända upp till fyran/femman på rakan) så jag fick köra runt där och använda endast trean och fyran. Dessutom vibrerade framvagnen riktigt otäckt vid varje inbromsning, inte kul vid inbromsningen inför startkurvan kan jag säga. Jag felsökte och bytte men fick aldrig rätt på det.

Med de felen och ovanstående tankar på fokusering så var det dags att börja avveckla den. Dessutom så kan jag säga att det kostar klöver att ha en bil bara ståendes sådär här i Malmö.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är definitivt limmat eller med någon typ av dubbelhäftande tejp, iallafall längs med hela sidan där låskistan sitter (men troligtvis är det samma fästmetod runt hela dörren).

Men applicerar man värme med värmepistol eller liknande borde det lossa lite enklare, men jag skulle nog inte räknat med att få bort listen utan några skvanker här och där.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej låter som det är svårt att få bort:( och eftersom dörrarna ska lackeras så måste jag ha bort listen!
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
På E32 sitter listen bara inklämd och går enkelt att få loss hel, dock lite pilligt att få dit igen. Märkligt att man har ett annat sätt att montera listen på E34 dörrarna.

/Johan
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tycker med det är väldigt skumt! Får testa att värma skiten imorgon!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, skumt. Men allt jag ser är dubbelhäftande tejp.

Gjorde en sökning på dess reservdelsnummer (51 21 9 061 483) och får upp denna
Länk

Ser definitivt ut som typ dubbelhäftande tejp
Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hoppas verkligen inte man måste köpa nya lister sen e säkert dyra! Blir nog inte så.snyggt å maskera heller:(
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Ser ju onekligen ut som att den är limmad, märkligt! Kostar väl som det mesta till dessa äldre BMW en hel del. Men varför inte ta och prova en list från E32 från skroten? Den är lätt att få bort hel och bör inte kosta många kronor. Har aldrig sett just denna list på E32 vara dålig oberoende av hur dålig själva dörren är. Kan ju inte skilja mycket från E34 listen, eller?

Johan
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

***OT***
Ok bmw-slangen, då förstår jag varför din 535a går till skrot. De två 535or jag haft har nog varit de mysigaste av mina bilar. Inte alls fel som bruksbilar. Att fokusera är ju inte så dumt dock, särskilt om det är bankörning inblandat. Får hoppas att även 120in håller samma kvalitet som bruksbil!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Börjar bli lite orolig listerna kostar 1995kr st! På schmiederrmann det är nästan 8000kr för alla vilket inte är ngt alternativ!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade ett ärende på skroten och passade på att titta på en E32 - det är precis som ostmacka skrev dvs där äs listen inkilad i ett spår i dörren.

På E34 är det limmat. Och jag är övertygad om att alla senare modeller är det likadant på.

Anledningen är så klart minskade produktionskostnader. Dels tillverkningskostnader men framförallt monteringskostnader.

Vid tillverkningen behöver man inte göra det spår i dörrarna, även gummilisten är "mindre komplex" i gjutningen (även om det nog inte är så stor faktor). Monteringen görs mycket snabbare och enklare, på snudd till att det kan automatiseras (gummilisten med kil är väldigt svår att automatisera).

Att använda E32-lister tror jag inte blir bra. E32 verkar ha en lite annorlunda kontur av hur listen går (denna gummilist är ju väldigt konturformad), dessutom tror jag den kommer att bygga lite för mycket utåt (eftersom hela delen som ska sitta nere i kilen inte sitter försänkt längre).

Min känsla var iallafall att med värmepistol så bör det gå att få bort listen utan att skada den.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej tack då bryr jag mig inte att skaffa e32 list!

Få bort den går säkert men frågan är hur man ska få dit dem igen?:s
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Försökte få bort listerna på 2 dörrar igår kväll slutade med 2st trasiga lister suck... den första testade jag att värma med värme pistol på listen och dra samtidigt det funkade på vissa ställen men på vissa ställen satt den som tusan och gick sönder...

Testade även att skära med kniv men de gick inte så bra det heller svårt att komma åt å så sönder skärd list som följd..

Desperat efter hjälp!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Svårt läge men det är nog bara nytt som gäller,sök av nätet Länk

Jag kan kolla framöver då jag har för mig sett nån list med klister på i någon kartong,har dock många lådor med prylar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack! Ja ebay var ju defenitivt billigare än schmiederrmann! Synd bara att man inte kan tyska! Svårt att veta vilken som är till vilken dörr annars! Ngn som vet vad den heter på engelska?
Truckers länk går inte till de listerna du söker så vitt jag kan se. Listerna i länken är de som sitter i själva karossen, de är lätta att få bort, bara att dra de "uppåt". Du får antingen maskera mycket noga, eller bita i det sura o köpa nya hos BMW?
Här har du vänster fram 100€ + frakt Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.