|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bangle var inte ansvarig eller hade iaf inget avgörande inflytande på e46 enligt wikipedia: "Bangle's designs are incorporated in the entire BMW lineup, including the 1, 3, 5, 6 and 7 series as well as the X3, X5, and X6 the newest design SUVs, and the concept car Gina. These span the automotive platforms E81 / E82 / E87 / E88, E90 / E91 / E92 / E93, E60 / E61, E63 / E64, E65 / E66 and E53". Han hade iaf inte "fria tyglar" enligt BMWs Revolution följt av evolution filosofi. Så nej. Med Bangle borta finns det för in del iaf hopp om framtida läckra BMWs, särskilt om nästa modell är "revolution"! Håller tummarna. |
|
|
Jag är av någon anledning mest nyfiken på GT. Kommer dom göra om den eller blir det en facelift igen. Förmodligen blir det små förändringar i designen på alla 3 karosserna. Den som lever får se. |
|
| Keiser: Vad jag läste så var han inblandad i E46 sedan. Sen är det så att han mer eller mindre aldrig varit huvudansvarig för någon modell utan det står andra personer för, dock var han väl ansvarig för designavdelningen eller något i den stilen. | |
|
Nu är det kanske lite väl off-topic snart men här är en bra sammanställning över vem som var huvudansvarig för designen och teamet som ritade dem. Ni hittar det i mitten ungefär: Länk |
|
| Ja vi har alla våra källor, jag litar mer (relativ term) på wikipedia än flashback eller icke nämnd källa. Enligt tidigare hänvisning var det först med 7-serien han fick "fritt spelrum" och fick göra sin design. Personligen tycker jag det syns ganska tydligt men vi får gärna vara av olika uppfattningar. Mitt ursprungliga inlägg står fortfarande. | |
Verdi |
Det syns ju att E46 inte är influerad av Bangles formspråk. Tvärtom är E46 väldigt konventionell. |
|
Verdi: Söker du på nätet så dyker det upp väldigt många källor som säger att Bangle var högst delaktig i E46 och i slutändan lämnade över touring och coupén till Erik medans han själv var huvudansvarig för sedan-modellen. Detta oavsett vad du anser syns eller ej syns. Jag håller med dig att den inte ser ut att komma från Bangles ritbord men alla dessa källor verkar peka i andra riktningen. |
|
|
Länk Länk Länk nej nu får jag nog lämna tråden innan folk blir irriterade här :) |
|
|
Sschh! Svär inte i kyrkan ;-) |
|
| Att han var inblandad i designarbetet på BMW råder det ju inget tvivel om, han anställdes som chefsdesigner 1992. Det är ku inte samma sak som att han fick sätta sin prägel på designen, som sagt enligt tidigare länk skedde det iom e65. | |
|
Finns ganska mycket info om nya 5:an och lite troliga bilder oxå :-) Länk Länk Ser ut att vara ganska lik nuvarande F10/F11 Lite som passat gjorde. Grov facelift kallar jag det medans dom kallar det ny modell. Verkar ändå vara ca 2 år innan leveranserna av dom nya rullar. |
|
| Angående nya GT så gissar jag att den stora skillnaden mot dagens är att den nya GT:n kommer vara mer lik 5:an än dagens GT som är mer lik 7:an (är ju en 7:a egentligen) d.v.s. ungefär som dagens 3 GT som har samma interiör etc som övriga 3-serie. I framtiden får man alltså inte en 7:a för 5-seriepris vid köp av GT. Ovanstående är ren spekulation från min sida utan källor. | |
|
Tackar för spekulationen och hoppas att du har helt fel! ;) 3 GT bygger väl på femmans platta och 5 GT på sjuans? Skulle nästa 5 GT byggas på femmans platta så har vi ingen större skillnad på 3 och 5 GT... |
|
| 3 GT bygger på den förlängda 3-serien som säljs i Kina. | |
|
Ok. Låt så vara men då skulle i vilket fall båda bli lika långa ca. Eller kommer 5 GT byggas på förlängda 5-serie istället då? Nej, hemska tanke. Jag vill även i fortsättningen ha en 5-serie till 7-seriepris (720d)! |
|
| Det verkar som BMW lyssnat på mig 😊 när de gör den nya 5:an. | |
|
Teknikens värld känns som mer än spekulationer. Men visst är det lite spekulation. Men dom brukar vara ganska bra på det. Tyvärr så gör dom flesta bilmärken ganska små förändringar i sina nya modeller. Vilket jag tycker ät tråkigt. Men o andra sidan så tycker jag nuvarande 5:a är grymt snygg o modern. Så tycker inte det behövs någon ny än på länge. Dom ligger så långt före alla andra ändå. |
|
|
Och på tal om GT så får du den inte i närheten av 5-Serie pris. Så är inte en 7:a till priset av en 5:a. GT kostar ca 90 tusen mer än motsvarande 5-Serie! |
|
|
Jag skrev fel dessutom. Bra att det inte går att redigera... Nu är Craile igång igen! BMW har höjt priset på GT pga att dom numera slängt med skinn som standard. Tidigare var den alltså ~20 000kr billigare. Om det nu ändå skiljer 70 000 - 90 000kr mot en vanlig 5-serie så är det väl ändå billigt för att vara en "7-serie"? Billigaste 7-serien kostar 803 000kr. Motsvarande GT kostar 241 000kr mindre för att det står en femma i bak. Ännu billigare är min "720". Så, jag kan väl få vara glad för att jag kan åka 7-serie NÄSTAN till 5-seriepris? |
|
|
Har du helt rätt i. Men e ganska mycket med 70-90 i ökning i grundpris. Kan tänka mig att det är värt det men är få som vet att det är byggt på 7:an. Dom har ju inte direkt marknadsfört den. Så är väl lite o ta i att det är för 5-Serie pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.