|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
-Daniel- |
Berga när man har körkort så får man något som kallas erfarenhet hur menart du sunt förnuft hur tror du att jag ska kunna komma om dig om du står och sover vid ett rödljus och jag menar inte att du ska sitta på dragläget och vänta var fick du för dig det?....jag skrev att man ska hålla koll på när ljuset slår om inte skrev jag nått om att sitta på dragläget nu får du nog skärpa dig och om du står och sover vid rödljuset och bilar bakom dig inte kan köra förbi innan det slår om till rött igen för att det inte passar för dig att hålla koll på ljuset som man ska göra så tror jag nog att du kostar dom mer än 30sek när dom får vänta innan det slår om till grönt igen förresten får jag fråga va du sysslar me om du ligger på dragläget i 1500 rpm inte kör du väl alltid så...för det verkar mer än bara lite dumt |
|
Manray: "Herregud, vad är det du vill få bevisat? Att du är ett gott exempel för Sveriges duktiga bilförare? Kom igen..." Nej, det vill jag inte. Jag visade ett exempel på ruttna förare. inget annat. "Om avståndet mellan bilarna halveras, halveras kön likaså, eller har jag fel? Håller man kortare avstånd mellan bilarna, hinner fler bilar åka förbi trafikljuset." Nej, fler bilar hinner inte passera trafikljuset. Bara för att du parkerar 5 cm vakom framförvarande bil innebär inte detta att ni kör med 5 cm mellan er hoppas jag. Och kör ni med 5 cm emellan er kommer serikrocken som i dina ögon sparar tid? "Sen kan ju du som har sten kolla på detta förklara hur din koppling slits mer genom att du står still i en kö och jag svänger in framför dig?" Min koppling slits när jag pga idioter som dig klistrar bilen framför och vägrar släppa in dig. Om det varit möjligt att släppa en billängd framför mig hade jag gjort det, vilket slitit mindre på både koppling och bröms, men släpper jag en billängd idag står jag helt stilla då dina gelikar konstant ser till att fylla luckan... för att tjäna 3 sek, och försena alla längre bak i kön. "Känner du dig tvingad att köra fram då och visa att jag gjort fel och störa mig? Synd att du inte va lika smart innan jag hann före dig..." Spelar mindre roll, jag kör förbi dig när trafiken släpper ändå. "Och att stå och glo, är precis det det handlar om. Någon läser tidning, snackar i telefon, sminkar sig när kön har redan börjat rulla." Jag vet inte vad för köer du leker i, men 99% av de du tränger dig förbi velar inte med nåt annat. "Andra bryr sig inte ens att åka fram när bilen framför har rullat iväg och skapat en lucka på minst 20 m. Går kön fortare för det?" Nej, inte när kön redan etablerats, men inte lär kön gå långsammare heller. Tittade du ens på länken som postades tidigare? "Problemet med de flesta av sveriges bilföare är att de inte tänker när de kör bil..." Jag kunde inte sagt det bättre själv. |
|
|
-Daniel-: "Berga när man har körkort så får man något som kallas erfarenhet" Jag betvivlar inte en sekund att en 17-åring kör bättre bil än många äldre. Många tar uppenbarligen inte till sig erfarenhet i alla situationer. |
|
| Hehe, jag tycker det är underhållande att höra er diskutera pojkar. Varför sitta i köer överhuvudtaget? MC, slicka mitten, använd kollektivfält och le åt alla som sitter i köerna instängda i sina bilar. :-) Kanske inte funkar så bra i den nordiska vintern, men man kan ju inte få allt här i livet... | |
|
Jag orkar inte diskutera. /Manray/ |
|
-Daniel- |
jonasgr tvivlar på att han har mer erfarenhet och kör bättre än folk som har körkort..finns säkert undantag... men merparten av dom som beter sig som idioter gör det inte för att dom inte vet bättre utan för att som skiter i sina medtrafikanter så enkelt är det |
|
Nej, jag säger inte att jag har den erfarenhet som man får efter 10 års körkort, men jag har kört igenom Danmark 4 ggr, på längden. Jag sköter all körning i Sverige, och jag körde första gången när jag var 12 fyllda. Återigen, detta är INTE samma sak som den rutin man får av eget körkort under några år, men att ligga och trycka någon alldeles i häcken är inte så jävla slugt som det låter! Och nej, jag ligger inte med dragläget i och 1500 rpm på motorn. Jag ligger med friläget i och foten på bromsen, och låter det bli en några meters lucka mellan mig och bilen framför. Om jag hela tiden velat ligga 5 cm bakom framförvarande, hade jag däremot varit tvungen att ligga med dragläget i. När du (-Daniel-) säger " men merparten av dom som beter sig som idioter gör det inte för att dom inte vet bättre utan för att som skiter i sina medtrafikanter så enkelt är det", så undrar jag lite... Du vet alltså med dig att du beter dig som en idiot när du tränger dig i kön, och gör det av den enkla anledningen att du skiter i dina medtrafikanter. Eller? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Ett av mina examensarbeten inom psykologi är betitlat "Finns det något samband mellan personlighet och attityder till trafiksäkerhet". En av de teorier som prövas i detta arbete är huruvida yngre manliga trafikanter är överrepresenterade bland individer med så kallad typ A-personlighet. Kort sammanfattat så karaktäriseras en person med typ A-personlighet av följande; individerna är extremt tävlings- och resultatinriktade, de är ofta stressade och finner svårt att koppla av, detta gör dem otåliga och arga när de konfronteras med personer vilka de betraktar som inkompetenta eller långsamma. En anomali i sammanhanget är dock att individer vilka kännetecknas av ett typ A-beteeende oftast har ett självsäkert ytrre fastän de i sitt sinne är fyllda utav känslan att vara otillräckliga, för att döva denna känsla driver de sig allt hårdare. Individer med detta beteende läper en mycket stor risk för att tidigt i livet drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Känner någon igen sig? Tommy Jurist/beteendevetare tommyhjortasen |
|
| TT: hur många känner INTE igen sig i den beskrivningen (inte bara i trafiken alltså)? Samhället har alltid varit uppbyggt kring tävling och kamp, även om det idag handlar om en intellektuell/mental kamp snarare än forna tiders fysiska. Det stärker egentligen bara mina misstankar att man kan ge folk i princip vilken diagnos som helst... | |
|
Boogie Visst var mitt inlägg något generellt. Var dock angelägen om att sätta ettikett på det beteende som vissa skribenter inom denna tråd uppmuntrar. Har inte här tagit upp ytterligheterna som en del individer uppvisande ett typ A-beteende tyvärr belastar sin omgivning med. Om så önskas kan jag dela med mig av vad den forskning jag har kunskap om kan förmedla. tommyhjortasen |
|
| Morsan har en examen i socialpsykologi så jag har hört talas om typ A-personlighet förr, men någon annan kanske är nyfiken? | |
-Daniel- |
Berga: jag har inte skrivit något om att jag tränger mig före i kön...nu börjar du hitta på saker igen som jag inte ens har skrivit.... och jag sa heller inte att jag skiter i mina medtrafikanter...herregud människa läs igenom innan du svarar på inlägg |
|
Okej, förlåt så hemskt mycket för att jag ANTOG att du trängde dig före i kön, när du faktiskt ställde dig bakom det. (Slugt att ställa sig bakom något man inte tycker om, eller ens tillämpar!) Herregud människa tänk igenom innan du svarar på inlägg /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
-Daniel- |
oj oj oj....nu börjar det nästan bli patetiskt det här Berga jag har ALDRIG sagt att jag står bakom som tränger sig före det ENDA jag har sagt är att det skulle gå snabbare om folk koncentrerar sig på trafikljuset när det slår om istället för att kolla på allt annat, så jag skriver det igen som du så fint kopierade av mig Herregud människa tänk igenom innan du svarar på inlägg |
|
Läste att VD,n för Nokia fick böter för att ha blåst 75 på 50 väg med sin Harley. böteslappen låg på 1,1 Miljon Finland har inkomstprövade bötesstraff Har kört 200 mil på finska vägar i sommar utan att ha sett en enda polisbil, dock finns det gott om kameror... Min bil Länk |
|
|
Igår kväll krockade en Kawazaki Ninja med en Taxibil utan för mitt fönster. Hörde då jag satt i soffan en hoj som drog på i tvåan, sen small det. Hojföraren hade kört om i typ 70-80 mitt i stan, taxin svängde vänster. Resultatet blev penpipor genom byxorna, blod längs trottoaren och en totalkvaddad hoj. Undrar om Ghostrider, Getaway in Stockholmgrabbarna sett nåt sånt nångång... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.