AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.298

Getaway in stockholm III

Sida 7 av 8
Visa användare
7
jonasgr
328i -98
Många korkade inlägg här men FRIFARTs tar priset: flina åt polisen? Du menar som man gjorde när man körde trimmad moppe och var 14? Polisen är grisar? Det förvånar mig inte en sekund om du och dina vänner uppfattar dem som grisar. Kan du se någon anledning till at poliserna inte vill krama er? Väx upp!

När det gäller GIS är det knappast konstigt att filmerna är populära, och att säga att de istället kunde köra på bana faller platt. Att köra fort i en stad är trots allt väldigt mycket mer tabu, och något många fantiserat om (mig själv inkluderad).

Skillnaden är att GIS-förarna helt saknar kontroll. Visst har de oftast kontroll över sin egna bil, men att de inte krockat med fotgängare eller andra fordon beror enbart på tur och ingen som helst framförhållning.

Det jag stör mig kopiöst mycket på är avsaknad av respekt, vilket GIS-förarna uppvisar i mängder. Jag skiter hejdlöst i om någon leker med sitt eget liv men inte med andras. På samma sätt avskyr jag förare som inte håller avstånd eller förare som genar i bilköer, det handlar om brist på respekt.

I bilköer tränger man sig för att det är ni själva som skapar de. 10 meters avständ mellan varje bil ända fram till ljuset. Klart man håller andra filen o svänger in strax innan lyset och sparar på så vis 10 minuter.

/Manray/
Visa användare
7
jonasgr
328i -98
Jag har aldrig skapat en bilkö i hela mitt liv. Tvärtom går köerna avsevärt mycket långsammare när personer som dig byter fil på slutet. Gör du likadant när du går på systemet? Hade du reagerat om du köat tio minuter och jag ställde mig innan dig, utan några kommentarer, precis vid kassan?`Och nej, det är exakt samma sak, förutom att du inte har bilen att gömma dig i på Systemet.

Genom att gå före säger du att din tid är viktigare än min, vilket är total avsaknad av respekt, en egenskap jag skyr som pesten.
"Tvärtom går köerna avsevärt mycket långsammare när personer som dig byter fil på slutet."
- Tror jag inte med tanke på att jag fyller det avståndet bilen bakom mig gör. Gillar man det inte så får man tänka på hålla närmare avstånd.

Om jag hade bara stått o glott i kön på bolaget utan att röra mig spelar det ingen roll om folk går före.

Och visst, vissas tid är ibland viktigare än andras...

/Manray/
Filmer som GIS gör det svårare för alla seriösa motorentusiaster (nej, jag anser inte förarna eller skaparna av GIS vara seriösa, snarare penningstinna) att få nya motoranläggningar och dylikt för att utöva vårt intresse. Det finns inga beslutsfattare som anser att motorbanor bör bygas för att få bort problemet med idiotkörningar inne i städer efter de sett GIS. Sådana resonenmang håller inte. Vi seriösa entusiaster av motorsport får bara dåligt rykte av de pajasar som får agera i GIS och andra liknande filmer.

Tänk om golfutövare är besvikna över för få golfbanor och plötsligt ger sig ut i Sthlm centrum och börjar skicka iväg golfbollar i 300km/h med sina drivers... Tror ni beslutsfattarna då skulle bli sugna att tillåta mark för nya golfbanor?!?
Manray: Härlig inställning! Och så kan inte BMW-ägare fatta varför deras bilar blir repade...
Manray: Kanske skulle ta och kolla in följande och se vem det är som skapar köer egentligen?
Länk
Micke; Intressant läsning! Det är Ni som inte släpper in mig som skapar köer! :P

Skämt o sido, jag aner att jag inte TRÄNGER mig in, står två bilar stillaståendes mellan varandra med en stor lucka emellan, så kör jag in där. Trängning innebär väl att tvinga sig in?!

bjoerck; Jag förstår att BMW:s blir repade, men jag ser inte kopplingen mellan skadegörelse och att utnyttja lediga platser?!

/Manray/
Visa användare
7
jonasgr
328i -98
manray: Hålla svstånd? Jag gissar att du driver med mig, för så enfaldig är du nog inte, eller tror du på fullaste allvar att en kö går fortare om avståndet mellan bilarna halveras? Det är när avståndet mellan bilerna ökar som det går långsammare, inte när avståndet är konstant. När är det enklast att bibehålla samma avstånd? När avståndet är 5 cm eller när det är 5 m? Självfallet går kön långsammare för alla de personer du ålar dig förbi

Visst tränger du dig in om du kör in i luckan mellan två bilar, varför tror du luckan är där? Tror du bilen bakom luckan kämpar och kämpar men inte lyckas göra luckan mindre?

Att som dig konstant "täppa till" luckan leder till ett konstant väclande, gasande och bromsande. För oss som uppskattar manuell växellåda finns det inget som äter koppling mer än detta.

"Om jag hade bara stått o glott i kön på bolaget utan att röra mig spelar det ingen roll om folk går före."
Nu handlar det inte om att stå och glo, det handlar om att gå före de personer som inte slickar framförvarande i nacken. Det är faktiskt tragiskt att du inte inser detta.

Herregud, vad är det du vill få bevisat? Att du är ett gott exempel för Sveriges duktiga bilförare? Kom igen...

Om avståndet mellan bilarna halveras, halveras kön likaså, eller har jag fel? Håller man kortare avstånd mellan bilarna, hinner fler bilar åka förbi trafikljuset.
Sen kan ju du som har sten kolla på detta förklara hur din koppling slits mer genom att du står still i en kö och jag svänger in framför dig? Känner du dig tvingad att köra fram då och visa att jag gjort fel och störa mig? Synd att du inte va lika smart innan jag hann före dig...

Och att stå och glo, är precis det det handlar om. Någon läser tidning, snackar i telefon, sminkar sig när kön har redan börjat rulla. För vissa måste ju bilen framför ha rullat 10 meter innan det dags att trycka ner kopplingen och peta i ettan för sedan rulla iväg och sedan stanna 10 m igen framför nästa bil. Andra bryr sig inte ens att åka fram när bilen framför har rullat iväg och skapat en lucka på minst 20 m. Går kön fortare för det?

Problemet med de flesta av sveriges bilföare är att de inte tänker när de kör bil...

/Manray/
Manray: Den fysiska kölängden blir längre men kötiden blir definitivt kortare med avstånd mellan bilarna. Detta eftersom ett långsamt, jämnt, tempo då tillåts. Exakt samma fenomen uppstår även vid landsvägskörning. Ju kortare avstånd bilarna har mellan varandra, ju ryckigare blir takten. Håller man ett korrekt avstånd till bilen före kan man dock ge sig fan på att någon bilist, vars tid är viktigare, skall klämma sig emellan...

Om du inte tror på detta Manray så kan du gärna studerara hur löpande band är uppbygda i industrin. Där håller varje artikel avstånd just för att det inte skall uppstå pisksnärtseffekter om någon artikel tvingas stanna längre än planerat.
Ja, om det inte framgick i mina inlägg så förstår jag att en kö går snabbast om allt flyter så som det ska. Men det gör det inte, dels pga. sånna som mig och dels sånna som kör oregelbundet. Dvs. håller olika avstånd hela tiden! Kör man in framför en bilist som håller ett långt avstånd, håller han inte lika långt nästa gång. Och det innebär inte att han ligger klistrad nästa gång till framförande bil, utan det räcker om han/hon står fem meter bakom. Och då får jag inte plats och tvingas ta en annan väg till plugget....

/Manray/
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
" Andra bryr sig inte ens att åka fram när bilen framför har rullat iväg och skapat en lucka på minst 20 m. Går kön fortare för det?"

Nej, den går inte fortare, men stannar bilen framför honom vid stoppljuset, så kan han väl ändå inte stampa plattan i mattan för att hinna förbi stoppljuset?! Om det inte plötsligt börjar gå i den hastighet det ska vara, så spelar det absolut ingen roll om det är en lucka på 20 meter mellan bilar i kön. Om det inte är det två bilar innan stoppljuset.

Själv är jag en "seg-rullare" som gärna väntar på att bilen framför ska köra några meter, så slipper jag dessutom hålla på att feppla så mycket med kopplingen.

Att hålla 5 cm avstånd växte jag ifrån för ett halvår sen. ;)

(Har inget körkort. Är 17 år.)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Skönt att få tips av en 17-åring ;)
Använder man bara huvudet så fungerar allt. Helt omöjligt att säga något som passar i alla situationer, eller?
femtjufem
varför ens åka bil dom tider det är köer? ta t-banan eler bussen!
I kraftig trafik rekommenderas ofta att man kör så långt fram som möjligt och därefter tillämpar "vävning", det vill säga att bilar i ena filen väljer varannan plats i den andra filen. Det här skulle ju i så fall till viss del stödja Manray:s resonemang till viss del, vilket är intressant..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
När jag läser mitt inlägg låter det som om jag tar parti, men mitt syfte var bara att höra vad ni andra har för kommentarer på det, inte vädra en egen åsikt.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
mbolo: Titta på de två vävningarna på den här länken så kanske du ändrar uppfattning ;)
Länk
-Daniel-
Imola: härligt inlägg känns inte så aktuellt att ta tips från en som inte ens har körkort :)

köerna skulle gå betydligt fortare om alla (precis som Manray säger)skulle bara alla hålla koll på rödljuset och komma iväg när det blir grönt istället för att man ska måsta vänta en evighet innan nån klåpare framför lägger ner moblien och inser att det är grönt
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
-Daniel-: Det handlar inte om körkort; det handlar om sunt förnuft. Men visst, är du stressad så kör på så! Men förvänta dig inte att jag ska sitta med dragläget i och 1500 rpm hela tiden, för att kötiden ska minska med 30 sek.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.