AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.306

Getaway in stockholm III

Sida 3 av 8
Frifart ->

Det är tur för hoj åkare i Sverige att det funkar så...
I Finland skiter snuten i vem som körde eller så sitter man inne på ett stenhårt förhör tills man berättar vem föraren var som göran säger...

///Boooze

BMW Club Finland #2046
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Boooze det värsta av allt är om/när man skulle låna ut hojjen till en spekulant som vill köpa den och man bara råkar veta att han heter Sven...tråkigt att få skit för det...samma gäller vid bilförsäljning......rätt sjukt system faktiskt. Jag trodde faktisk att det inte fanns någon angiverilag i Finland, men det är klart..snuten kan göra vad de vill om de får fria händer. Min gamla klasskompis körde ifrån snuten med hoj utan att han visste om det, när de fick tag i honom hotade de med att köra iväg med honom till skogen för att få ur honom hur fort han körde, tillslut fick han gåmed på ca 10-20km/h över den lagstadgade.
Först ett litet klargörande.
Killen som stod anklagad för att ha gjort "dubbelfucken" friades i rättegången. Stod om det i Aftonbladet förra veckan.

Sen förstår jag fortfarande inte varför en finne skulle åka dit bara för att dom vet att det var hans hoj som körde ifrån dom. Ni kan ju inte på fullaste allvar mena att finska polisen skulle spöa upp en misstänkt fortkörare för att han nekade. Eller?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
M-pire:

> Ni kan ju inte på fullast allvar mena

Jag skulle säga att det har spöats i finsk polishäkte för mindre än så.
T.ex.att man heter Heikkilä och nekar till att kunna finska.

En finsk virkamies tar sitt jobb på allvar och kräver
respekt men oftast är de också korrekta och kärvt
hjälpsamma.

Själv brukar jag undvika umgänge med dem vid mina
besök på den finska sidan. :-)

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det verkligen så illa....

/Kristian

------------------------------
Länk
Kan inte låta bli att skratta när jag läser ditt inlägg göran =)

Som svensk skulle man bli rätt paff om man fick en knogmacka som svar från plisen efter att ha nekat till en fortkörning...
M-pire:
Det där med spö har jag dock aldrig hört nått om, åtminstone inte här i Vasa trakten.
Dock tror jag finska polisen har en aning hårdare förhörsmetoder om det är befogat. Dessutom behövs inte lika mycket bevis för att fälla en fortkörare...
Frifart:
Knappast blir du fälld om du verkligen kan bevisa att det inte var du som körde hojen eller bilen, men kan du det inte så...

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Vill inte överdriva:
en oförstående min efter 15 kmh för fort
är väl inte tillräckligt skäl

men att köra ifrån dem och sen flinande påstå
att man inte har en aning vem som körde kan
nog få en del av dem att hämta hickorykäppen.

/göran,
vintermannen/
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men det spelar ingen roll ifal man kör ifrån grisen för föraren är likt förbannat okänd och sålänge man nekar vinner man. Jag kan ge exempel på när kompisarna köre låååångt över begränsningen, de blev lasrade och svängde av på skogsväg och alla 4a sprang ur bilen in i skogen och när grisen kom så stod de bara och skrattade åt dem...vem körde bilen...ingen visste :-)

likaså om snuten kommer upp bakom och blinkar med ljusen om man kört för fort så stannar man framför i
någon ficka och snuten bakom. Men precis när man stannat och snutarna börjar gå ur bilen bakom så hoppar man bak till baksätet och ser till att den kompis man har med gör likadant sedan sitter man och flinar när de kommer....vem körde?? ingen aning...sedan må de hitta fel på bilen osv eller förhöra en hur hårt de vill..spelar ingen roll för de har absolut inget att komma med..stå på er bara...jag har en del erfarenhet om detta.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Har för mig att den lagen i Sverige är ändrad. Man måste visst tala om vem som framfört fordonet om det inte var du själv. Har då lånat ut fordonet och inte säger vem som lånat det vid överträdelsetillfället, så åker ägaren på det. Likadant är det med de roliga fartkamerorna som de satt upp längs våra vägar. I början fick de inte använda dom för att föraren kunde bara fällas om det var han som ägde fordonet. Då kunde man ju bara skriva bilarna på varanda (ex om man lever ihop med någon), så kunde man aldrig åka dit. Jag har bestämt för mig att detta är ändrat, så du måste ange vem som körde fordonet. En angivelselag helt enkelt. Har fått detta berättat för mig, inte "läst själv" i Sveriges lagbok, så jag KAN ha fel... Som vanligt...:-))
/Kidde

Åtta burkar är fler än fyra...
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Fast jag talade fortfarande om Suomi.
Svenska poliser har inte hickorykäppar.

/göran,
vintermannen/
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
I soumi gäller djungelns lag och där har man små chanser, men ett tillägg måste ges att en liknande händelse som jag beskrev skedde i sommras, så är lagen ändrad måste det skett för ca 3 månader sedan...suck då måste man teijpa plåtarna då om lagen är ändrad
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Frifart, tejpa plåtarna eller kanske lätta på gasen? Tror du att det värsta som kan hända är att polisen tar dig och ditt körkort bör du nog fundera lite till...
Varför inte prova bankörning istället och visa dina färdigheter?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Inte samma fartkänsla :-) nej men allvarligt det kostar pengar + att alla banor ligger långt från mig och ett MC kort krävs...dvs jag har alla oddsen mot mig...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
MC kort??
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Tur att man är svensk, kommer aldrig att semestra i vårt östra grannland.
an
74
ante318
325ik -87
fan vad all gnäller.. Kör inte ni fort som fan nåra gånger i månaden när det inte är så lämpligt..
Jag tycker att filmen/filmerna är skitballa iallafall. Det är min åsikt.Shit happends/Ante

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Filmerna är inte ens spännande att se, ruskigt dåliga faktiskt! Jag kan inte fatta att folk betalar 300:- eller vad det är för filmerna

.

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Haha.. imte vill man bli tagen i Finland för något iaf..

Är det någon som har den senaste GIS på en ftp eller liknande, jag skulle aldrig betala 300:- för en sådan film..

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
använd kazaa eller direct connect så är det bara att tanka hem båda filmerna.. trean kommer ut i oktober så den får du vänta på..

Frågan är bara var vi ska sätta gränsen mellan idiotisk körning och normal buskörning för jag tror knappast att någon här inne krampaktigt håller sig till svea rikes lag 100%.. själv hade jag aldrig kört så pass fort som dom gör inne i stan.. frågan är vilken hastighetsöverträdelse som är acceptabel? förr eller senare så råkar nån stackars oskyldig individ ut för nått otrevligt som är orsakat av dessa "bildårar" som tjänar pengar på att köra ifrån o jävlas med polisen tidiga sommarmorgnar..
jag tittar på dessa filmer för att det är intressant av nån anledning och inte för att dom facinerar mig..

Är du redan användare? Logga in i menyn.