|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Knepigt ändå att det inte finns alls mycket att läsa om DDC på nätet. Jag kan inte begripa hur stor skillnad det är på comfort mode i DDC jämfört med normal mode i en X3 utan DDC. Jag är endast intresserad DDC för att öka komforten. Den X3 jag provkört hade inte DDC och den var OK men den var inte jättejämn i körningen. |
|
|
kom ihåg att det är suv gjord att dra tunga saker och köra på dåliga väger så avslag på komforten får man alltid med dessa bilar. Skall man köra mycket stad finns det andra alternativ. Glöm ej vinterdäck som är en historia för sig själv. |
|
|
SylviaH: Nu har jag ingen X3'a, men jag har DDC på min 5'a. Tidigare kunde jag tycka att DDC var lite onödigt. Ändrar sällan och kör mest i comfort-mode. Skillnaden i de olika lägena är stora, och som någon sa så är comfort-mode(som ligger som "default" inställning) mjukare än en vanlig 5'a utan DDC. Det innebär då att jag ju faktiskt använder DDC varje dag:) På långkörning ger läget Comfort+ ett riktigt Citroen-gung:) Jag kan tänka mej att DDC på en X3'a är minst lika bra. En SUV är ju pga högre tyngdpunkt lite hårdare ställd för att inte kränga som en gammal Range Rover. Dessutom är X3'an kortare än 5'an, så just därför tror jag att DDC ger fina möjligheter för tillverkaren att "softa" till fjädringen lite. Just X3'an med DDC har ju också blivit testad en del i olika biltidningar och fått många lovord för just härlig fjädring.. . |
|
|
@e39520it Stort tack för att du delade med dig av din åsikt. Knepigt att något som uppenbarligen tycks göra stor skillnad inte marknadsförs hårdare och inte kostar mer än 10 000 som tillägg. Men visst, jag känner mig övertygad om att plocka med DDC eftersom jag gillar att åka mjukt fram. Helst vill jag kunna köra obehindrat över farthindren i vägen och inte ens märka att de är där, men dit är det väl fortfarande en bit :) Tack igen för er input. Om fler har erfarenhet av DDC så är era åsikter också välkomna. |
|
|
Tillägg: Jo, jag har också läst recensioner som höjer DDC till skyarna. Jag har dock inte riktigt kunnat se om det gäller den allra senaste modellen av X3 eller om det var föregående modell. Nåväl, nu när ni är många som lovordar det så får det nog bli så. Återstår bara att bestämma om jag skall ha de 18" som kommer med sportpaketet eller hålla mig till 17" för att inte äventyra komforten... Alla dessa val ;) |
|
|
Om man prioriterar komfort finns det INGA argument för att välja större fälgar. Det är bara en önskan om bättre utseende eller sportigare köregenskaper som kan försvara 18'' i stället för 17''. Tänkte precis samma tanke som du när jag beställde min bil , men gissa vad det blev: 18'':S:D När det är sagt så märkte jag en tydlig skillnad mellan 17'' och 18'' på min gamla X3'a från -04. Den bilen är ju en helt annan historia än nya X3'an, men ändå. Faktiskt så ökade jag däckprofilen just för att den X3'an är väldigt stötig. Ville nog aldrig öka däckprofilen på en vanlig bil, men på en SUV(som liksom ska vara en terrängbil) tycker jag det inte gjorde något med större däck. Visst, den skördade nog inga skrytord bland grabbarna som läser bilsport, men lite bättre komfort blev det:D |
|
|
Första eller sista ? Är i bilbytartankar , facelift kom ju nyss på X3 så det är inte så många år till en NY kaross mm , vad skulle NI göra, köpa nuvarande strax innan den nya går att köpa eller den första av den nya karossen Fördel sista är väl , inga sk barnsjukdomar , minus en gammal kaross Fördel första är väl , omvänt . Vad skulle ni göra , har aldrig tänkt så här förut , är det någon på forumet som stått inför valet.... / pitebo |
|
|
Ang stolarna så har vi sportstolar i vår X3, hade jag fått välja om hade valet fallit på standardstolen. Upplever dem som relativt hårda och gillar dem inte på långkörning. Teknikens värld hade väl också upp denna punkt för något nummer sedan där de rekommenderade just standardstolen i X3. Men, det är väl en smaksak! / Håkan |
|
|
Angående lci eller ej? Man kan ju inte alltid vänta till nästa för då kommer snart nästa osv Tycker att det är lämpligt att slå till precis när lci kommer då finjusteringar har skett under några år och den även är lite upppiffad... |
|
|
Det är ju sjukt svårt. Har varit och testat en X3 med vanliga stolar och xLine. Jag tyckte xLine kändes lite för... pimpad, får man säga så? Men jag tyckte standardstolen kändes som frihet i jämförelse med sportstolen, som verkar vara densamma på X3 som den är i hela 3-serien. Här kan jag ju ha fel men det kändes så. Lite för liten för en så pass stor bil, blev min känsla. Men ingen ingen ingen verkar saluföra DDC. "Nej, den säljer vi bara till 5-serien, där sitter man nära marken och är mer känslig" var en säljares utsaga idag. Jag är så otroligt orolig att DDC skall göra bilen till FÖR mycket citroën. Men jag vill ju samtidigt kunna se brunnar, köra över brunnar men inte känna dem :) Vånda, ditt namn är Sylvia. |
|
| Vad gäller stolar och fälgar låter det som att du har bestämt dig. Därmed kan du ju lugnt spara pengarna för sportpaketet. När det gäller fjädringen; har provkört? Det vore väl enklaste sättet att avgöra om du tycker standardfjädringen räcker till. | |
| Be att få låna bilen över en hel kväll | |
|
@Joofa Man kan ju tycka att det skulle räcka att ha provkört. Jag tycker standardfjädringen var OK när jag provkörde. Men jag tycker det finns utrymme för förbättring där. Problemet är ju att jag vet ju inte om DDC är nån förbättring för mig dvs blir det alltför mesigt och segt så är det ju bara onödigt att slänga 10000 i sjön på det medan om det blir som jag hoppas så tar det ju X3:an upp till den nivå där man liksom inte vill kliva ur bilen. Så jag skulle gärna sett att någon av säljarna hade haft en X3 med DDC att testköra. Nu är det inte så och då sitter man där och tänker "Å, det är nog väldigt bra att ha DDC eller... är det det?". Svårt att sluta tänka på det :) |
|
|
joofa för mig är det att kasta pengarna i sjön om man inte tar sportpaketet när bmw bjuder på det. |
|
|
Angående xline så har du nog rätt i att det är pimp:) Iaf när det gäller 5'an så tycker jag att just dom olika line-paketen bara var pimp. Den utrustningen som är värd att ha kan du beställa separat eller hitta i andra paket. När det gäller DDC så behöver du inte vara rädd för att få en för soft bil. Både SPORT- och SPORT+-mode är hårdare än standardfjädringen! Och jag litar nog mera på svenska biltidningar som gör grundiga tester än en bilsäljare som inte vet vad han säljer. Att 5'an säljs oftare med DDC kan ju bero på att det till dels är en annan kundgrupp, vad vet jag. Men en 5'a är INTE känsligare. En X3'a är kortare och högre, och antagligen hårdare ställd just därför. När jag beställde min senaste BMW måsta jag kryssa i utrustningen helt själv. Det enda säljare tipsade om(visste vad det var?) var M-paketet.... Ser också i prislistan att om man tar m-paketet kostar DCC bara 7900,-.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.