|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Står inför köp av ny X3. Fick med det som kallas sportpaket och komfortpaket i offerten. Är tveksam inför sportpaketet (det är inte M Sport som avses) då det står att man får 18 tums däck istället för 17. Kan/borde jag välja 17 tum istället om jag är mån om komforten? Är sportstolarna verkligen så mycket bättre än vanliga stolarna (vet att det är tycke och smak, men tänkte ändå ge mig på att fråga för att se vad ni som har erfarenhet av båda tycker)? I övrigt har jag valt följande: 20d, automat, servotronic, elbaklucka, elstol förare. Finns det något annat jag borde välja med? DDC? Får för mig att det är nåt man måste hålla på och ställa in för varje färd om man tar DDC, jag vill bara kunna sätta i nyckeln och åka omkring så tyst och stilla som möjligt och helst inte känna guppen i vägen. Tacksam för svar. Sylvia | |
| Inlägget skall naturligtvis heta "Köp av ny X3". Är ny här, ber om ursäkt för strulet. | |
| Är du mån om komforten ska du tveklöst välja DDC. Du behöver inte ställa in något. Bara att starta och köra. Jag har det på min bil och har i efterhand jämfört med bil utan DDC. Bilen utan framstår som väldigt stötig i jämförelse. | |
|
Tack för tipset Joofa. 10 000 extra för DDC är alltså värt priset? Har du någon åsikt om sportpaketet är bortkastat på en sån som jag, som är ute efter komfort? När jag frågade några på jobbet tyckte de att sportstolarna var ett "måste" och även ratten. |
|
|
Tillval handlar som alltid om tycke och smak. Angående stolarna tycker jag du ska bilda dig en egen uppfattning genom att provsitta. Själv skulle jag inte köpa en x3 utan sportstolar men jag vet flera som föredrar standardstolen. När det gäller Sportpaketet får du inte bara själva sportstolarna utan dessutom en tyg/läderklädsel som är trevligare än den enklaste tygklädseln som följer med standardstolarna. Med sportratt och större fälgar tycker jag paketet får anses prisvärt. En ytterligare synpunkt kan vara att en bil utan ens de mest grundläggande paketen kommer anses väldigt "naken" och oattraktiv på begagnatmarknaden den dagen man ska sälja. |
|
| Jag valde m sport med standardfjädring. Har inte ångrat det. Föredrar komfort. | |
| M sportratten m rattvärme är verkligen najs | |
| Ja, rattvärmen är ett bra tips på tillval som är fantastiskt utan att kosta skjortan. | |
|
ok. Jag förstår. Men är det nån komfortskillnad att tala om vad gäller 17 vs 18 tum på däcken? Jag är lite rädd för att jag kommer ångra 18 tum som ingår i sportpaketet. Vore kul att höra några reaktioner på just detta. Förlåt en okunnig fråga igen men det sportpaketet jag avser gör väl inget med fjädringen? Jag vill absolut inte ha en hårdare fjädring typ M sport. |
|
| Har inte testat 17 tum. Tänkte först skaffa 17" vinterdäck men tycker 18" ser bättre ut. Skulle dock tveka att välja ännu större för att inte äventyra komforten | |
| Sportpaketet innebär inte att bilen får hårdare fjädring. Och ja, 17 tums ger snäppet bättre komfort än 18. Men mycket annat påverkar komforten också där det kanske smartaste är att sätta icke-RFT-däck på bilen istället för de RFT-däck som kommer från fabrik. | |
|
Här kommer en detaljfråga, ifall du/ni har tid. Med dynamic damper control, ersätter det rent knappmässigt, de knappar som i standard sitter bredvid växelspaken, som - tror jag - idag står ECO och SPORT på? Antar jag rätt om dynamic damper control startar i läget "comfort" eller "normal" eller vad det kan tänkas heta och därmed tar bort normalläget från en bil som inte har DDC dvs är DDC'n alltid påslagen i nåt läge, hur man än vrider och vänder sig, så att säga? Tack. |
|
| Om en bil har DDC eller inte syns inte på knapparna. Knapparna är identiska med en bil utan. Precis som en bil utan DDC så startar en bil med DDC i komfortläget. Den finare komforten som DDC innebär finns där hela tiden i komfortläget. Alltså ingenting som kräver knapptryckning. Däremot kan man ändra till Sportläge (kräver knapptryckning) och då stramas stötdämparna åt. Eller så kan man välja ECO-pro (påverkar inte stötdämparna). | |
|
Jag tycker att du skall lägga till värmarpaket då får du värme i ratten plus värme i baksätet och dieselvärmare för 15 papp . Skulle ta det alla dar i veckan istället för elstol om man inte är ett fotbollslag som delar på bilen. Har också prövat ddc men märkte ingen märkbar skillnad (sitter väl i betraktaren) prova först och bestäm sen. Du kan få vilken fjädring du vill oavsett paket .Jag valde m-paket med standard fjädring. Ett tips jag fick när jag beställde var stänkskydd så man slipper så bakskärmarna blästrade. |
|
|
Tack för den utförliga förklaringen. I konfiguratorn på BMW-siten såg man bara knappar vid valet av DDC, därav frågan. Så, då tror jag det kokar ner till följande: DDC, sportpaket (dock 17" fälgar då jag vill göra allt för ökad komfort), komfortpaket, automat, servotronic, elbaklucka, elstol förare. Glömmer jag något? PS. Jag tittade på M Sportratten men den fick man inte välja med automatlåda (??!) Lite konstigt tyckte jag. Får nöja mig med sportratten som ingår i sportpaketet. |
|
|
Hej Korak. Attans då, jag som trodde att jag bestämt mig nu ;) Nu blev jag lite villrådig igen... |
|
| ha ha jag tror jag bytte minst 5ggn innan jag bestämt mig men hatar kalla bilar. | |
|
Trodde att jag gjorde bort mig utan dieselvärmare men maken till bra/snabb värme har jag inte varit med om. Tror det är elslingor innan motorn ger värme... |
|
| och precis hur kallt har du haft det petrho återkom när tempen pekar på -10-20 grader. det är ju höstväder nu inte vinter | |
|
Sant 😇 |
|
|
Dieselvärmare är en no brainer om du har bilen ute över natten. Fanns inte, mig veterligen, när jag köpte min förra året. Tog ut Volvo S60 och fullkomligt älskar det och den uppvärmda ratten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.