|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Bytte luftmassemätaren och bilen gick då helt perfekt efteråt! Nu två dagar senare började motorlampan lysa men bilen går fortfarande helt perfekt. Vet ju att det visar -40 på kylaren när jag kollar realtidsdata men givaren funkar och mätt kablarna till styrenheten och dem är hela. Kan de va därför den börjar lysa lr behöver jag göra en adaptiv nolställning igen? Raderade feloderna efter jag bytte lmm men nu började ju motorlampan lysa. Bilen går helt perfekt som sagt så ska testa att koppla bort minus på batteriet ngn timme se om det hjälper... |
|
| Har ej tillgång till diagnosverktygen nu då vi har lov i 3 veckor och tänkte besiktiga den på lördag.. Börjar gå mig på nerverna och vaccum pluggen är också bytt.. | |
|
Vad är det för fabrikat på LMM? Det enda som fungerar i längden är Original eller av god OEM-kvalitet som Bosch och VDO-Siemens. Billiga LMM kan vara sämre än den gamla trasiga, redan innan du monterat den...finns MÅNGA trådar i forumet där folk monterat billiga LMM och sedan rivit sitt hår i fortsatt felsökning, innan de insett att den nya LMM är kass! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska kolla det den är beställd från schmiedmann men bilen gick ju jätte kast innan jag bytte och nu går den ju klockrent.. Men du menar att motorlampan kan lysa då den inte är orginal? | |
|
Nja, men du måste köra ett antal "godkända cykler" med motorn för att motorlampan skall slockna. Jag uppfattade det som att motorn gick kass igen. Hur mycket har du kört efter bytet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: det kan ju också vara så att den trasiga LMM har orsakat följdproblem med igensotade tändstift eller igenslaggade lambdasonder t ex. Det är nog nödvändigt att läsa ut felkoder igen för att få lite ledtrådar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har kört kanske 5 mil efter att den tändes igen. Bilen går bra och kollat tändstiften och dem var lite sotiga så gjorde rent dem. Fått fel på lambasonderna bränsleöverskridning på bank 1 och 2. Kanske ska byta töndstiften och köra lite mer med bilen för efter bytet av lmm så var det som natt och dag på bilen, ingen ryckig tomgång och går jättefint inga som helst misständningar. Problemet är nu bara att motorlampan lyser så kanske byte av tändstift och och om de går att göra rent lambdasonderna på ngt sätt? | |
|
Spontant skulle jag gissa på att antingen är det något fel på den nya LMM (inte ovanligt om man köper "billiga" LMM i allmänhet och kinatillverkade "no-name" i synnerhet), eller att lambdasonderna är igensotade och ger fel värden till motorstyrningen. Mig veterligen finns det inget bra sätt att rengöra lambdasonder på, förutom att "köra dem rena" - men fungerar de inte som de skall är det ju lite av en ond cirkel! Tror inte att rengöring av stiften kommer att hjälpa dig, men du kan ju testa. Är det rätt typ av stift? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stiften är bosch orginal 4 poliga men motorlampan borde inte tändas pga de lr pga luftmassemätaren då bilen går helt perfekt efter byte av lmm. Kanske måste köra in den lr nollställa bilen igen! Bilen har inte uppträtt sig annorlunda efter att lampan tändes och går lika fint. Kan tillägga att så fort jag bytt lmm släcktes motorlampan men har nu tänds igen. Tror ej lambda sonderna är defekta men får som sagt felkod på dem med bränslelverskridning. Men kan lampan börja lysa då jag ser att bilen tror att det är -40 på kylarutloppet och felsökt alla kablar och bytt givaren. Kanske styrenheten fått sig ett spratt? |
|
|
Om du får felkoder på lambdasonderna är det något knas med dem... Vad menar du med "felkod på dem med bränsleöverskridning"? -40 grader brukar betyda öppen krets - t. ex. att givaren är helt trasig eller att det är kabelbrott. Kan ju även vara modulen som är trasig. Det bör givetvis påverka motorstyrningen, men om det gör så mycket att motorlampan tänds, skall jag låta vara osagt. Sonderna är relativt lätta att kontrollmäta med en voltmeter och en gaslåga som man bränner med på själva sensordelen - finns bra instruktionsfilmer på t ex. Youtube. Det man kontrollerar är att de dels ger ström (och hur mycket) och dels hur snabbt de reagerar när man bränner/inte bränner på sonden. Däremot skall du ALDRIG ohm-mäta eller "pipa" en lambdasond, då de lätt förstörs permanent om man skickar ström (även mycket svag sådan) genom sensordelen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Efter jag nollat felkoderna har det inte kommit tillbaka några nya. Nu när jag var på väg hem så slockna motorlampan. Då finns det inte så mycket jag kan leta efter eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.