AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.220

-00 e39 530 Går ryckigt och dör på tomgång + motorlampan lyser

Sida 1 av 2
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Hej där! Har en 530 e39 års00 automat.

Läser till diagnostekniker och tog in min bil till skolan då den druckit mycket soppa senaste tiden. Felsökte den med mekotechen och hittade felkoderna lambdasond bank 1 och 2 + bränsleöverskridning bank1 och 2. Nollade felkoderna och gjorde service på bilen och nollställde serviceindikator. Jag nollställde även dem adaptiva värdena och efter jag gjort det började bilen krångla.

Gick ryckigt på tomgång och motorlampan tändes dagen efter. Den går bra på höga varv men så fort jag bromsar ner och stannar vid tex rödljus kan bilen bara dö eller gå väldigt ryckigt på tomgång. Jag felsökte bilen igen i skolan och får nu inga träffar alls på lamda sonderna men nu står det att den misständer på alla cylindrar. Låter som den baktänder på tomgången men så fort jag kör med den på höga varv går den precis som den ska. Testat bytt kamaxelgivaren, tempgivaren till kylarn då bilen trodde att det var -69 grader och antagligen då "chokar".

Sitter fast nu och de jag ska testa är att byta tändstift då dem såg ganska dåliga ut. Även vart inne på att byta lambdasonderna, lmm och plocka isär tomgångsmotorn och smörja upp men känns så drygt att bara köpa allt nytt för att sedan kanske va något helt annat fel.

Någon som har någon ide va detta kan bero på då det går helt som den ska på höga varv men endast dåligt på tomgången och då misständer? Och som sagt efter nollningen av dem adaptiva värdena uppkom alla problem förutom hög bränsleförbrukning som jag hade innan. Har mätt alla avgasvärdena och allt ser perfekt ut förutom blandningen då den får för fet blandning.

Sorry för så lång text, väldigt tacksam för tips!
sp
71
spit64
525I touring-04
Kan du kolla fuel trim data? bättre på höga varv kan vara vaccum läcka
sp
71
spit64
525I touring-04
Du har kanske flera fel eftersom den går fet skitiga lambdasonder vilket gör att de inte fungerar byta tändstiften verkar vara bra ide börja med det.
Vad gör en diagnostekniker och vart läser man till det?

Varför ska du byta lamdasonderna enbart för att det lagrats en felkod om bränsleöverskridning.
Testa om de fungerar som de ska.
Är 99% säker på att du har en luftläcka någonstans.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du kollat det vanligaste? Tjuvluft, hål i insugsbälgarna/anslutningar under insuget.

Pröva koppla ur LMM:en och se om den går bättre. Gör den det är det troligen så att den drar tjuvluft på vägen.

Edit: 530 fanns inte förens Årsmodell 2001 (2000/09) , glöm inte uppdatera din användarinfo till 2001

gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Hej igen!

Ska se om jag kan kolla fuel trim data och även se om det kan vara ngn vaccum läcka. Ska in med den till skolan imorn och då blir det byta till nya tändstift.

Har testat koppla ur lmm och då går den inte alls. Har testat spruta startgas runt insuget men motorn rusar inte och även kollat sprickor men inte hittat ngt. Ska testa med rökmaskinen jag har på skolan imorn se om de kan hjälpa mig och fortsätta leta efter eventuella sprickor.

Det som får mig att fundera så är att allt hände när jag nollade bilen och jag undrar då om styrddonet fått sig ett spratt och något gått galet. Har ju felsökt den med årsmodell 00 då jag får mata in vin då mekotechen inte hittar bilar äldre än -01 men vet att den är uttagen 00 men är alltså en 01 om jag förstår er rätt? Testat felsöka med bosch diagnosverktyg men får heller inte där ngn annan felkod än misstädningar på dem flesta cylindrar.

Diagnostekniker läser man efter man gått fordon och är en utbildning via yrkeshögskolan då man enbart inriktar sig på el och diagnosverktyg. Har själv inte gått fordon utan fick dispans då jag läst teknik och är väll lite självlärd men har som sagt mycket att lära mig. Läraren har jobbat som bilmekaniker i 20 år och är duktig på el och han förstår heller ej vart felet riktigt kan ligga men som ni säger känns det som den drar tjuvluft någonstans så ska göra en noggrann koll på detta imorn så får jag återkomma.

Typiskt att det alltid ska krångla när man ska sälja bilen då det gått som en pärla under hela tiden.

Tack för tipsen!
Det där fixar du.
Rökmaskinen är ett bra verkyg.
Kolla verktygen ni har där kan du se lamdasonderna att de pendlar mellan 0,1 -0,9 mv det betyder att de fungerar.
Kontrollera fueltrimvärden den visat hur mycket bensin den lägger till eller drar ifrån mot 14,7:1 som är det ultimata värden.
Där borde du se att den antingen lägger till eller drar bort bränsle.
Ni har garanterat verktyg för detta då funktionen finns i budgetverktyg för några 100kr.

Felkoderna visar att lamdasonderna fungerar, eftersom det är blandningskoder och inte koder för defekta sonder, att det drabbar båda bankerna tyder på att det är en luftläcka koderna betyder att dom ligger utanför reglerområdet.
Att byta tändstift kommer nog inte allt göra någon skillnad.
Om du har detta insug.
En enkel grej kolla del # 17 den pluggen sitter under kortsidan på insuget mot torpedväggen man ser den om man står vid förarsidans skärm den brukar spricka och den ökar bränslemängden med 10-15%
Min reagerade inte på startgas men var sprucken på 4 ställen.
Länk
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Tack för tipsen!

Fueltrimvärderna antar jag att jag ska se när jag kopplar in mekotechen men då felsöka då den står på tomgång då och kolla realtidsdata eller?

Ska checka pluggen du tipsa om då jag har haft hög bränsle förbrukning innan dem andra felen kom iom den adaptiva nollställningen och antar av vad du skriver att denna också då gör att motorn går ojämnt på tomgången och misständer och att då motorlampan tänds.

Men om fueltrimvärderna inte stämmer vad behövs åtgärdats då?

Och även om lambdasonderna ej ligger inom rätt värde?
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Är det då något läckage ngn stans lr spricka och lambdasonderna skall dem då bytas lr är det en bieffekt av att ngt annat inte stämmer?
sp
71
spit64
525I touring-04
Kolla fuel trim på tomgång om totala (long term + short term) fuel trim visar mer än -10% eller säg att det ligger mycket högre då (-25) borde 02 sensorn visa högt värde kanske över 0,6 hela tiden, för minus på fuel trim är att datorn tar bort bränsle för att 02 sensorn visar fet blandning hela tiden. Men eftersom du har att bilen går bättre på höga vara borde fuel trim visa över +10 dvs 02 sensorn ligger kanske på 0,3v hela tiden eller lägre. Varför bilen började krångla är att du nollställde adaptiva värdet dvs long term fuel trim som var justerad efter ditt fel så då tar det ett tag tills long term har rättats till så short term justerar allt utan att räcka till. Min gissning är att du ligger på hög short term fuel trim kanske över +20. dvs. vaccum läcka eller en fast låg signal på 02 pga av fel 02sensor dvs blandningen är rätt i motorn men då 02 sensorn ger fel signal på mager bandning och datorn kompenserar för detta med att ge mer bensin (+20 Fuel trim) fast det inte behövs. eller en spricka i grenröret ger samma effekt.
sp
71
spit64
525I touring-04
Be någon köra bilen medans du kollar på både long term short term fuel trim och 02 sensorn. Ge full gas och kolla på 02 sensorn om allt är rätt borde den gå över 0,75 mer mot 0,9 volt då ser du att 02 sensorn fungerar någorlunda. Om 02 sensorn visar lågt under 045v på tomgång hela tiden kan du ge någon gas i insuget då skall 02 sensorn klättra eller lättare om den är låst på höga 0,8volt ta lös en slang och skapa vaccum läcka då skall 02 sensorn gå ner under 0,45v. Varning ifall du ger någon gas i insuget ha brandsläckare ifall det går fel är man osäker undviker man det steget.
Viktigt att bilen är varmkörd och har normal temperatur, en kal bill kommer alltid visa höga fueltriimvärden när bilen är kall eftersom den känner av temperaturen via motorgivaren och sprutar in mer bensin.

Så här ser det tex ut när bilen starta, vilket är helt normalt.
Dessa värden sjunker vart efter bilen är varm när den är varmkörd så ligger STFT runt nollan och pendlar mellan +-3 % beroende på förhållanden 0 är det ultimata värdet 14,7:1
Länk

Så här ser det ut när min bil är varmkörd och står på tomgång, den pendlar någon % fram och tillbaka.
Länk

Man såg tydligt att det var något som inte stämde då den alltid låg över 5 % på båda bankerna det lixom pumpade mellan 5-10, anledningen till att lampan inte alltid tändes är att den klarar av att reglera.
Vad som händer är att sonderna registerar en mängd syre, till databoxen som då ökar bränslemängden för att att försöka hålla 14,7:1 till slut så kan inte dme öka mer och då sätt dessa blandningskoderna efters det är utanför reglerområdet och motorlampan tänds.
Väldigt vanligt att den felkoden misstolkas och man byter båta sonderna i onödan.

Jag gjorde ett lite test istället för att byta del och radera koden så bytte jag pluggen när motorn var varmkörd och hade höga stft värden, värden började sjunka direkt och efter en minut var båda nere på 0 jag var då säker på att jag bytt rätt, jag radera felkoden efter en vecka eftersom den alltid visade rätt värden på tomgång
Hade min lampa lyst så hade jag väntat tills den släcktes av sig själv vilket inte ska ta mer än en dag och antal starter det är ytterligare en bekräftelse att man bytt rätt.
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Tack så mycket för tipsen, ska testa imorgon och se va värdena visar och om jag ser ngn spricka lr läcka vid vaccum pluggen eller grenröret men som ni säger så verkar det troligtvis va detta fel då allt hände efter nollställningen.

Återkommer imorgon och förhoppningsvis har jag hittat felet!
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Men om jag får fel värden eller ser något konstigt vid vaccum pluggen så kan det alltså vara så enkelt att byta den så är problemet löst?

Eller är det något annat jag bör kolla då och när ni säger sensor 2 menar ni alltså lambda sond bank 2?

Ursäkta alla frågor men är ganska ny på att skruva med just bilar då jag bara skruvat cross innan.
Pluggen syns bara öppna huven sitter på förarsidan kortsidanan mot torpedväggen lite under insugets ovankant du ser på bilden.
I mitt fall var det pluggen kom på det av en slump.
Reagerade inte på startgas men syntes på värdena.
och den föll av i handen när jag skulle ta bort den.
kostnad 15 kr
Viktigt tillägg!
Det kan vara åt båda hållet antingen går den fett eller snålt.
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Hej igen!

Kollade vaccum pluggen och den var mycket riktigt sprucken. Bmws databas ligger nere så kan ej beställa ny för tillfället men gjorde en provisorisk lösning med slangklämma men ingen skillnad.

Kylarvätsketempraturen, utlopp kylare visar -48 kan det var orsaken att den går fett och dåligt på tomgång. Givaren är bytt och har felsökt kablarna till styrenheten och mätt och dem är hela.

Väntar nu på vaccum pluggen men är det ej den så sitter jag verkligen fast nu!

Några andra tips uppskattas!

Går den fortfarande ojämn om inte vänta och se om lampan slocknar av sig själv det är en bra indikation.

Kollade du fueltrimvärden innan?
gi
18
gibbz
530i -01

525ix e61 -07
Den går fortfarande väldigt ostabilt på tomgång och misständer, väntar på att få vaccum pluggen.

Fueltrimvärderna kunde jag ej läsa av någonstans.

Ryckte ur kamaxelgivaren och då går den bra på tomgång ej ryckigt alls alltså den som spökat antagligen då den jag fick var från skroten och då gick den ej bra så lämnade tillbaka den.
Det måste gå, det är en av grundfunktionerna i en diagnosutrustning.
Kan dock heta något annan än fuel trim values på svenska m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.