AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.622

Är detta verkligen svensksålt?

Sida 1 av 2
Hej,

Har letat runt efter en ny bil och har stött på ett för mig nytt fenomen. Har varit i kontakt med två stora BMW-handlare på två orter i Sverige som har kört med samma upplägg.

"Bilen har först rullat som en AG-bil (tjänstebil) för BMW Tyskland och sen har den tagits in av BMW Sverige till oss med alla garantier och specifikationer som alla svensksålda bilar har och klassas därmed som svensksåld...."

Vagnskada/fri service gäller från första reg datum (fram går inte ifall det är första datum i Sverige eller Tyskland) så dessa fördelar har man på samma sätt som annan svensksåld bil.

Räknas verkligen detta som en svensksåld och hur ser det ut om man kollar upp bilen hos transportstyrelsen (har inte regnr). Det måste väl ändå stå en första reg datum utomlands och hur skall man kunna förklarar det för en ev. köpare i framtiden.

/Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Svensksåld eller inte... Man får ju komma ihåg vad det är som känns bättre med svensksåld, att risken för skruvad mätare är mindre. Observera att jag skriver "känns" och tar inte ställning om så är fallet eller inte. Tror du då att risken är större för att en bil som körts av en anställd till BMW skruvat mätaren? Jag tror att det är ganska lugnt att de som kör dessa bilar kör dem sina 6 eller 9 månader eller max 2000 mil, eller vad de nu har för gränser och sedan lämnar tillbaka dem. Tyskland får fler sådana här bilar än marknaden där behöver och de behöver kunna exportera dem.

Det kan också vara sixt-hyrbilar och att sixt leasar dem från BMW AG. Mycket större andel av nyförsäljningen än man tror går till hyrbilar, speciellt eftersom hyrbilsfirmorna använder vissa bilar i max 6 månader. Ibland ner till 3 månader.
Jag har inget emot att köpa en import, även ifall jag då föredrar att ta hem dem själv för att kunna kolla upp historiken ordentligt (oroar mig inte för denna bilen dock). Så det är inte där skon klämmer.

Det jag reagerade på var begreppet "svensksåld".

Det är ju trots allt så att importbilar oftast har ett sämre andrahandsvärde (oavsätt om det e rätt eller fel) och ifall jag då betalar "svenskt pris" när jag köper vill jag kunna sälja för "svenskt pris" också.

Så vad jag egentligen undrar är vad ni skulle se denna bil som. Import eller svensksåld?

Jag kan inte se att man skulle kunna kalla den svensksåld, hur man än vrider på det så är den importerad hit som begagnad.
GE: Så kände jag med, även ifall man får de svensksålda fördelarna med vagnskada/fri service (gäller från första reg i utlandet enligt säljaren) så är det ju ändå en import.

Men eftersom jag hört det från två olika handlare så undrade jag om det var något vedertaget förhållningssätt.

Har hittat regnr nu. Hos transportstyrelsen står det första reg utland 2012-05 första i Sverige 2013-04. 2 ägare, varav nuvarande handlare är den ena. Får ta hem en fax och se vem den andra är.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det är en import, förstår inte hur den skulle kunna anses som svensksåld.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer stå privatimport:nej hos transportstyrelsen eftersom den är intagen av BMW själva men det kommer fortfarande vara så att bilen har ett datum i trafik utomlands så den uppmärksamme kommer alltid se att den körts i annat land först.

Nej, bilen är inte "svensksåld" men den är sannolikt inget otryggt köp. Ska du behålla bilen länge kommer skillnaden i andrahandsvärde vara mycket liten om ens någon.

-------
//Lövet
Grovt generaliserat så är nyare begagnade BMW hos auktoriserade handlare antingen före detta leasingbilar bilar från BMW (AG/SE) alternativt hyrbilar från Sixt eller Mabi. Så fenomenet är inget märkvärdigt i sig - det är stor brist på nyare begagnat i Sverige om man ser till bilar som är yngre än 3 år.

Så även om bilen får ett datum för utländsk trafik och ett annat i Sverige skulle jag inte se det som en dealbreaker om den är fin i övrigt. Om en framtida kund vill köpa den och frågar så är det väl bara att säga som det är. Personligen tycker jag detta känns som en bättre stamtavla än en fd Sixt bil.
Frågan är ju bara om den Tyska importen verkligen har gått som tjänstebil eller om den också är F:D hyrbil, Inte så lätt att kolla antar jag.
Frågan är ju bara om den Tyska importen verkligen har gått som tjänstebil eller om den också är F:D hyrbil, Inte så lätt att kolla antar jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet vi att bilen verkligen gått som bil hos BMW AG eller är det nåt säljaren säger bara?

Det är inte direkt ovanligt att säljare kallar bilar som är föredetta demobilar och liknande för "tjänstebilar" åtminstone hos svenska handlare...

-------
//Lövet
Transportstyrelsen har tagit bort texten "Privatimport" på sin hemsida, numera står det "Import/införsel". Kollade några bilar med liknande historik för ett tag sedan och dom stod som importerade iallafall.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju egentligen bättre. Bilen är fortfarande importerad i efterhand även om en aukt. handlare har gjort det.

-------
//Lövet
Kontakta Transportstyrelsen och begär att få ut kopia på det tyska regbeviset. Där står vem som ägde bilen i Tyskland. Säger handlare att bilarna rullat inom BMW bör det stämma, men det borde vara naturligt att ha kopia på tyska regbeviset till hands till bilarna.

Bilarna är specificerade för Sverige och är i kaltlandsutförande i de fall modellen erbjuds som sådan, troligtvis har BMW Sverige specificerat utrustning/färg/modell

Detta förfarande har pågått åtminstone i 5år så det är inget nytt.

Mvh Stephan
Den/dom inom BMW Sverige som vet hur dom bilarna beställs och specas lär ju knappast säga/gå ut med nåt officiellt ang om dom är hyrbilar eller tjänstebilar..Men jag kan ju ha fel..=)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. Står det BMW Financial Services kan det i princip innebära vad som helst. Inte ovanligt att hyrbilsbolag leasar bilar. Om det står Sixt behöver man ju dock inte undra längre.

(Dock är jag inte helt skeptisk till hyrbilar. Mycket hellre det än demo.)

-------
//Lövet
Tack för all input.

Hos transportstyrelsen står det ett Ja vid import/införsel.
Verkar som första ägaren är en privatperson i Sverige. Kan det var så att BMW Sverige tar in bilen och sen väntar med registrera den tills det finns en köpare för att på så sätt få denna att bli första ägare?

Andreas: Det är säljaren som säger att den rullat som tjänstebil hos BMW AG. Menar du ifall det står BMW Financial Service i fahrzuegbrief? Skall försöka kontakta transportstyrelsen på måndag och se ifall jag kan få en kopia på det.

Jag skulle nog allt annat lika, importera motsvarande bil själv utan mellanhänder eftersom det bör bli billigare.

/Anders
Anders:

Det skiljer runt 10-15' på den modell/utrustning jag tittar på efter alla omkostnader så det är ett alternativ jag funderar på.

Största problemet är jag har svårt att sätta av tid att åka ner samt att bli av med min bil privat till ett vettigt pris. De bud jag fått är ungefär samma som inbytes priset och då är det smidigare för mig att göra upp affären hos handlare här hemma.

Ett alternativ är att skita i att vara bränsleekonomisk och fortsätta pendla med 330:) Men alltid kul att byta till nyare bilar.
Jag har ägt två olika BMW som gått hos BMW Sverige. Om jag minns rätt stod det BMW Sverige som ägare på dessa.
Har fått faxrapporten från transportstyrelsen nu.
Tre ägare sen importen.
Första ägaren BMW handlare 2013-04-02
Sen privatpersonen som ägt den sen den blev inreggad 2013-04-18 till 2014-11
Nu samma handlare.

BMW Sverige har aldrig stått som ägare men det kanske de inte behöver?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.